Toon posts:

[dns] vraagje betreft meerdere hosts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

volgende situatie

2 locatie's
2 WIN2k AD domeinen

het domein non.nl en non-asperen.lokaal

op de dc's van non-asperen.lokaal staat een secundaire zone ingesteld voor non.nl, die die haalt van de DC's van non.nl

netwerk adressen

loc. 1 = 192.168.1.0\24
loc. 2 = 10.10.4.0\24

locatie's gekoppelt dmv vpn

op alle laptop's staat voor inkomende mail mail.non.nl gedefinieeert (POP)
en voor uitgaande mail smtp.non.nl

nu wil ik dat als de gebruikers inloggen in almelo, dmv dhcp de dns servers in almelo toegewezen krijgen dat mail.non.nl = 192.168.1.1 en smtp.non.nl 192.168.1.1

dit werkt

MAAR in asperen moet het als volgt zijn

mail.non.nl = 194.151.*.* en smtp.non.nl moet zijn smtp.euronet.nl (CNAME record).

DIt wil ik om onnodig DNS verkeer op m'n VPN link te mijden.

Maar dit lukt me niet!

Ik heb meerdere hosts aangemaakt, maar vanuit asperen gaatie toch via vpn.

Hoe te doen?

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 12:53

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Je moet even je MX record nakijken: Je mag volgens een bepaalde RFC GEEN CNAME record naar een MXrecord laten wijzen. Misschien heb je hier iets aan.
;)

Verwijderd

Topicstarter
Kabouterplop01 schreef op 29 januari 2003 @ 12:10:
Je moet even je MX record nakijken: Je mag volgens een bepaalde RFC GEEN CNAME record naar een MXrecord laten wijzen. Misschien heb je hier iets aan.
;)
de mx-records draaien op m'n isp's DNS server

Ik draai internal dns servers

mx records zijn er toch alleen voor om prioriteiten aan te geven voor het versturen van mail, en als de ene op 10 staat, en de andere op 20, zallie pas na die van 20 gaan als die van 10 niet reageert?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Een MX record is ook nodig om aan te geven, op welke server de mail afhandeling gedaan wordt.
Stel: Je stuurd een e-mail naar iemand@unknown.com
De versturende SMTP host, zal dan moeten weten, welke server de smtp afhandeling doet voor het domain unknown.com
Dat wordt aangegeven met het MX record.

Je kan inderdaad preferences aangeven in je MX record. Zodat, wanneer de server met de laagste preference (daar wordt als eerste naar gekeken) niet online is. (dialup verbinding bijvoorbeeld) dan wordt de mail naar de 2e preference gestuurd. (meestal smtp / relay host van provider). Wanneer de server met de laagste pref. weer online komt, dan zal de server van de provider, al dan niet met of zonder etrn commando, de mail versturen naar de eerste pref.
Dit heet Batched SMTP.

Verwijderd

Topicstarter
CyberJ schreef op 29 januari 2003 @ 13:33:
Een MX record is ook nodig om aan te geven, op welke server de mail afhandeling gedaan wordt.
Stel: Je stuurd een e-mail naar iemand@unknown.com
De versturende SMTP host, zal dan moeten weten, welke server de smtp afhandeling doet voor het domain unknown.com
Dat wordt aangegeven met het MX record.

Je kan inderdaad preferences aangeven in je MX record. Zodat, wanneer de server met de laagste preference (daar wordt als eerste naar gekeken) niet online is. (dialup verbinding bijvoorbeeld) dan wordt de mail naar de 2e preference gestuurd. (meestal smtp / relay host van provider). Wanneer de server met de laagste pref. weer online komt, dan zal de server van de provider, al dan niet met of zonder etrn commando, de mail versturen naar de eerste pref.
Dit heet Batched SMTP.
kijk, dat wist ik.

Maar dat staat dus compleet los van mijn probleem.

Ik wil dattie op de ene site de ene host pakt, en op de andere site de andere :P

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:37
Je kan in dat aperen toch gewoon m in de DNS zetten??

Gebruikers die die dns gebruiken van de asperen-2k bak krijgen dan een ander IP door (die van de isp) dan de gebruikers in non.

Als beide vestigingen eigen dhcp en dns hebben zie ik t probleem niet...

kwestie van een ander IP in de dns van de 2e vestiging en klaar.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Het was ook alleen maar als reply op jou opmerking over MX records.
Ik heb net je verhaal nog eens doorgenomen, maar MX record hebben er even niets mee te maken.

Lijkt mij dat de Interne DNS server in Asperen, een (non authoritive) versie van non.nl moet draaien. Waarop jij enige veranderingen opgeeft.

Verwijderd

MAAR in asperen moet het als volgt zijn
mail.non.nl = 194.151.*.* en smtp.non.nl moet zijn smtp.euronet.nl (CNAME record).
DIt wil ik om onnodig DNS verkeer op m'n VPN link te mijden
ummm in asperen heb je een secundaire zone (volgens mij gewoon authoritive overigens; non-authoritive alleen bij cache entries dacht ik)... >> geen onnodig dns verkeer volgens mij (je bedoelt smtp verkeer waarschijnlijk).

volgens mij kan je mail.non.nl niet wijzigen naar een ander ip (kan wel maar bij de volgende zone update is die weer weg), dus ik denk dat je een andere oplossing moet vinden...
(ik weet er ook niet 1 2 3 1 :))

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op 29 januari 2003 @ 14:13:
Je kan in dat aperen toch gewoon m in de DNS zetten??

Gebruikers die die dns gebruiken van de asperen-2k bak krijgen dan een ander IP door (die van de isp) dan de gebruikers in non.

Als beide vestigingen eigen dhcp en dns hebben zie ik t probleem niet...

kwestie van een ander IP in de dns van de 2e vestiging en klaar.
in asperen zitten ze ook bijna op het zelfde win2k ad domain

Wat dus inhoudt dat ik een AD integrated zone heb.

Deze zone is dan ook meteen authoritive, waardoor hij NOOIT de ISP's dns server zal benaderen voor een *.non.nl record.
Dus als ik in almelo zeg mail.non.nl = 192.168.1.1 wordt deze ook gerepliceert naar asperen toe.
nu kan ik er wel mail.non.nl = 194.151.*.* bij inzetten, maar die paktie dus niet.
Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 18:12:
[...]

ummm in asperen heb je een secundaire zone (volgens mij gewoon authoritive overigens; non-authoritive alleen bij cache entries dacht ik)... >> geen onnodig dns verkeer volgens mij (je bedoelt smtp verkeer waarschijnlijk).

volgens mij kan je mail.non.nl niet wijzigen naar een ander ip (kan wel maar bij de volgende zone update is die weer weg), dus ik denk dat je een andere oplossing moet vinden...
(ik weet er ook niet 1 2 3 1 :))
idd geen extra dns queries, excuses moi, maar dan gaat wel het mail verkeer over m'n vpn lijn (128Kbit isdn), en da's niet zo fijn, als er ook nog eens 6 ica sessies over heen draaien!

Verwijderd

Topicstarter
kickerdekick

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:37
Enige optie die ik dan zo snel kan bedenken is via een loginscript een .hosts file laten fixen: Users in asperen krijgen gewoon een ander IP bij de hostname " mail" dan de andere users.

Maar als je users verspreid op beide werken, gaat dat ook niet op.
Pagina: 1