[XP]Hoe FAT32 herstellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:23

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Zo, het gaat hard. Mn 2e topic in al die tijd :)

Ik zit met het volgende. Ik heb vanavond mijn 2e HD proberen te partitioneren met een niet zo'n fijn programma. Dit heeft er voor gezorgt dat in XP de data niet meer is te zien en XP vraagt om hem te formatteren om de HD te kunnen gebruiken.
Wanneer ik opstart met een Win98 diskette, dan zie ik mijn 1e HD met daarop de partities C en D niet (is NTFS dus logisch), F ziet hij wel en kan ik ook benaderen. Ik blij, want mijn data staat er nog. Helaas, helaas, er blijft geen schijf meer over om data naartoe te kopiëren. Het lijkt mij dat mijn FAT een beetje verrot is. Ik heb altijd geleerd dat er een kopie is van de FAT die in geval van corruptie, de originele versie kan vervangen. Dit zou ik willen proberen om zo in XP weer mijn F schijf te kunnen benaderen.

Verder heb ik verschillende FAQ's doorgenomen waarbij ik enkele datarecover programma's voorbij heb zien komen. Helaas, deze zijn niet van toepassing. Ook vele freeware, shareware etc. programma's via Google, Tucows, CNET, doen niet wat ik wil.

Dus blijf ik zitten met de vraag, hoe herstel ik mijn FAT32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barazinbar
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08 11:46
Er is zoiets als NTFS voor DOS. Hiermee kan je bij je NTFS partities en hopelijk dan de data van je F schijf daarheen kopieren.
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/NTFSDOS.shtml

Failure is nothing compared to regret

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien met Partition Magic de boel weer herstellen. Lukt me meestal prima met de recovery disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 01:18:
Misschien met Partition Magic de boel weer herstellen. Lukt me meestal prima met de recovery disks.
Au!!! Uh, die heb ik in eerste instantie geprobeerd om de schijf mee te partitioneren. Heb ik wel goede ervaringen mee alleen liet hij XP constant hangen zodra ik PM opstarte. Dus daarom moest ik wel op zoek naar een ander programma, helaas liep dat dus niet zo goed af.
Barazinbar schreef op 29 januari 2003 @ 01:03:
Er is zoiets als NTFS voor DOS. Hiermee kan je bij je NTFS partities en hopelijk dan de data van je F schijf daarheen kopieren.
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/NTFSDOS.shtml
Ik heb even gekeken en het werkt idd! Ben ik heel blij mee. Ik ga nu lekker slapen anders ben ik morgen weer een koekie ;) maar dan weet ik vast dat ik kan kopieëren naar een van mn andere schijven en daar ben ik al heel blij mee. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Inmiddels een aantal keren geprobeerd onder DOS data te kopiëren. Helaas lijkt dat onmogelijk. De bestanden op mijn F drive zijn zichtbaar, met NTFS DOS zijn ook mijn NTFS schijven zichtbaar, alleen kopiëren van FAT32 naar een NTFS schijf lukt nog steeds niet.

Is hier een andere manier voor of zijn er nog suggesties om mijn schijf opnieuw benaderbaar te maken onder XP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-08 18:32
klikkerderklik

waarschijnlijk wordt het dus gewoon een fdisk en format

[ Voor 21% gewijzigd door Rody op 29-01-2003 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Rody schreef op 29 January 2003 @ 11:27:
klikkerderklik

waarschijnlijk wordt het dus gewoon een fdisk en format
Dat snap ik op zich wel, maar ik ben gewoon nogal een volhouder/eigenwijs ;)

Onder DOS kan ik de data gewoon zien, onder XP niet. De data is dus nog steeds aanwezig. Ik kan er gewoon niet bij dat het onmogelijk zou zijn om de data die te zien is, over te kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-08 18:32
SmartDoDo schreef op 29 januari 2003 @ 11:32:
[...]

Dat snap ik op zich wel, maar ik ben gewoon nogal een volhouder/eigenwijs ;)

Onder DOS kan ik de data gewoon zien, onder XP niet. De data is dus nog steeds aanwezig. Ik kan er gewoon niet bij dat het onmogelijk zou zijn om de data die te zien is, over te kopiëren.
in search werden ook progjes genoemd dat je onder DOS je fat kan herstellen, als je fat brak is.
Misschien na zo'n herstel kan je wel je schijf benaderen.
Ik vind het wel vreemd dat winxp de schijf niet ziet en DOS wel terwijl het FAT is.
Waarom gooi je het onder DOS niet over dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Rody op 29-01-2003 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Rody schreef op 29 januari 2003 @ 11:56:
[...]

in search werden ook progjes genoemd dat je onder DOS je fat kan herstellen, als je fat brak is.
Misschien na zo'n herstel kan je wel je schijf benaderen.
Ik vind het wel vreemd dat winxp de schijf niet ziet en DOS wel terwijl het FAT is.
Waarom gooi je het onder DOS niet over dan?
Nog even voor de duidelijkheid, XP ziet de schijf wel maar wilt hem ter plekke formatteren om hem te kunnen gebruiken. Data op de schijf ziet hij dus niet. Onder DOS (win98 OSR2 opstartdiskette) wordt mijn F schijf wel gevonden. Met behulp van NTFSDOS kan ik dan ook mijn NTFS partities op mijn 1e HD zien. Enkel het overkopiëren van de F partitie (2e HD, FAT32) naar de C of D partitie (1e HD, NTFS) lukt niet.

De link die je gaf naar de search heb ik even doorgelopen, uiteindelijk toch geen bruikbare oplossingen of progs gevonden helaas. Het was ook mijn bedoeling om het onder DOS over te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Ik schop hem nog maar een keer. Ondertussen kan ik met behulp van NTFSDOS, onder DOS, mijn NTFS schijven zien alleen heb ik geen write acces. Bestaat er iets anders om toch data van mijn oude FAT32 drive naar een van de NTFS schijven te kopiëren? Of anders een manier om onder XP de data van mijn FAT32 schijf te kunnen kopiëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Mischien een oud Fat32 Schijfske ergen vandaan plukken en dan op die kopieeren?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar aangezien ik in de wijde omtrek niet over een FAT32 schijf kan beschikken, valt die optie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Hoeveel vrije ruimte en hoeveel data staat er op C en op D? Heb je een CD-brander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Ik heb 2,6 gig en 1,7 gig vrij op mijn C en D (NTFS) schijven. Ik heb idd een branden ja.

edit:
Voor de volledigheid, C en D staan op mn 1e HD van 30 gig, F is mn 2e HD van 30 gig

[ Voor 36% gewijzigd door SmartDoDo op 30-01-2003 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Nou dan zorgen dat je alle data op de D-schijf verplaatst naar C of op een CD brand, de D-partitie daarna verwijderen en in de plaats een FAT32 partitie maken. Tot slot met de Win98 diskette opstarten en alle data van F naar D kopieren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Cpt.Morgan schreef op 30 January 2003 @ 19:06:
Nou dan zorgen dat je alle data op de D-schijf verplaatst naar C of op een CD brand, de D-partitie daarna verwijderen en in de plaats een FAT32 partitie maken. Tot slot met de Win98 diskette opstarten en alle data van F naar D kopieren....
:+ :P Zo simpel kan het zijn ja :) . Het is alleen niet te doen om zo'n 18 gig op cd te branden, want van de D naar de C schijf kopiëren is geen optie. Het liefst zou ik de FAT herstellen zodat XP de data gewoon ziet, effe het belangrijkste kopiëren en klaar.

Ik begin heel langzaam in te zien dat ik gewoon beter maar afscheid kan nemen van mn collectie "zeldzame natuurfoto's" enzo ;)

In ieder geval bedankt voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Heb je er al aan gedacht om een andere (lege) hd erbij te hangen, wel fat32 natuurlijk en dan onder dos de hele zooi daar naar toe te kopieren :? :? Simpeler kan toch eigenlijk niet...

Kijk een van je vrienden eens lief aan zou ik zeggen (als die tenminste iets met computers hebben that is).

Als je geen hd tot je beschikking hebt kun je ook proberen bij de betere computerzaken of je er tijdelijk een mag lenen. Ik raad je wel aan om niet naar een Vobis, Dynabyte oid te gaan die zeggen gelijk lever die pc maar in en wij kijken er naar.

Je moet kijken naar die kleine winkeltjes waar mensen werken die _echt_ iets van computers af weten en die hart voor de zaak hebben. Die snappen je probleem waarschijnlijk wel en ook dat het onnodig is om een pc daarvoor in reparatie te nemen.

En om even terug te komen op dat ntfsDOS...je kunt onder ntfsdos alleen van een ntfs systeem lezen. Je kunt er geen wijzigingen in aan brengen.

Succes

[ Voor 7% gewijzigd door max op 30-01-2003 19:52 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Fire_escape schreef op 30 January 2003 @ 19:45:
Heb je er al aan gedacht om een andere (lege) hd erbij te hangen, wel fat32 natuurlijk en dan onder dos de hele zooi daar naar toe te kopieren :? :? Simpeler kan toch eigenlijk niet...
Ja al aan gedacht, zie Cpt.Morgan. Probleem is dus dat ik daar niet over kan beschikken. En hier in de omgeving hebben wij geen computerwinkel die zo even een schijfje te leen mee geeft.
Fire_escape schreef op 30 januari 2003 @ 19:45:
En om even terug te komen op dat ntfsDOS...je kunt onder ntfsdos alleen van een ntfs systeem lezen. Je kunt er geen wijzigingen in aan brengen.

Succes
Dat klopt niet wat je zegt. Tenminste, niet helemaal ;) Er bestaat namelijk de pro versie en die kan wel degelijk op een NTFS HD schrijven onder DOS.

Dit progje werkt uiteraard alleen als je hem registreerd à 299 dollar.... Dan hoef ik denk ik niet uit te leggen dat mij dat net iets te veel van het goede is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Het is dus eindelijk een kwestie van hoe graag je je 'natuurfotos' wilt redden....

Is het trouwens niet mogelijk de rest van die schijf als een nieuwe partitie te gebruiken? Heb je hem helemaal als 'F' in gebruik? (Wat is er dan met 'E' gebeurd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Uh, das een goeie. Toevallig is de boel een beetje door elkaar gegooid blijkbaar. Als F staat nu mn USB-zipdrive. E is nu wat voorheen F was en dus de niet benaderbare HD. G en H zijn DVD en brander. En ach, "natuurfoto's" die verloren gaan is natuurlijk jammer. Aan de andere kant, kan ik weer eens op zoek naar andere ;) Daarnaast had ik ook nog een redelijke verzameling mp3's.

[ Voor 8% gewijzigd door SmartDoDo op 31-01-2003 00:42 . Reden: Effe onzin weghalen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
LOL... maareh... de volledige HD is dus 1 partitie (E of F of whatever...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Uh, nou dat was het oorspronkelijk wel ja. Voor zover ik kan zien is het nog steeds 1 partitie.

offtopic:
Ach, idd LOL. Wat mij betreft is een beetje variatie ook wel fijn :P
Pagina: 1