[LINUX] vastloper na laden kernel?

Pagina: 1
Acties:

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:38
Ik wilde op mijn systeem (na de installatie van mijn server) ook gentoo gaan plaatsen op mijn werkstation. Helaas na het opstarten van de cd en het uncompressen van de kernel loopt de pc zo vast als een huis. Ik dit probleem opgezocht in het forum van Gentoo, bleek reeds een bug gemeld te zijn met exact dezelfde problemen alleen dan met een Xeon. (bug: http://bugs.gentoo.org/show_bug.cgi?id=8708)

Ik heb mezelf in die thread geworsteld en eea uitgeprobeerd. Een nieuwe update van hun live cd, geheugen getest (nix mis mee), andere distro's geprobeerd, allerlei boot opties meegegeven aan de bootloader, helaas liepen ze allemaal zo vast als een huis.

Graag zou ik Linux (liefst gentoo) op mijn systeem hebben draaien, maar heeft iemand een idee hoe het wel moet?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57

deadinspace

The what goes where now?

Als je nou vertelt wat hij als laatste heeft te melden voor hij hangt, dan kunnen we er misschien ook nog iets mee ;)

• ge-flopt
Sorry, ik heb af en toe echt het idee dat de gebruikers hier helderziend zijn ;)
uncompressing the kernel....... booting linux.
en dan zo vast als ik weet niet hoe...

• LollieStick
  • Laatst online: 28-02 12:09
Zet je BIOS eens op fail-safe... Misschien te hoge timings voor geheugen of een andere configuratiefout :)

• ge-flopt
Zal ik eens naar kijken. Het vreemde is (natuurlijk geen appels met peren vergelijken) dat windows als een zonnetje draait.
LinuxUser, jij refereert aan een te hoge timing van het geheugen, maar zou dat al niet naar voren zijn gekomen met een 10 uurs memory test? (memtest86.ocom)

• Kippenijzer
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik heb ook wel eens zulke situaties gehad in mijn klooi tijd met linux, ik kan het me enkeel zo effe niet meer herinneren waaraan dit ligt/lag... Post eens je volledige (Het is linux, dus wees ook echt volledig :+) systeemconfiguratie?

• LollieStick
  • Laatst online: 28-02 12:09
ge-flopt schreef op 29 januari 2003 @ 09:24:
Zal ik eens naar kijken. Het vreemde is (natuurlijk geen appels met peren vergelijken) dat windows als een zonnetje draait.
LinuxUser, jij refereert aan een te hoge timing van het geheugen, maar zou dat al niet naar voren zijn gekomen met een 10 uurs memory test? (memtest86.ocom)
Het kan, maar het kan ook een andere configuratiefout zijn zoals ik al meldde. Probeer het zou ik zeggen. je kan het daarna altijd nog restoren :)

• ge-flopt
Epox 4bea ( Epox URL )
Intel 2.53 GHZ northwood ( Intel URL ) kan een ander sSpec Number hebben.
Kingston 512 2700 @ 2100 (mobo kan niet sneller) (Kingston URL )
Asus V8460Ultra GeForce 4 Ti 4600 ( Asus URL )
Chieftec DA-01WD (de zwarte versie) ( Chieftec URL )
Harddisk Maxtor onbekend (deze heeft in mijn oude pc met linux als een zonnetje gedraait.)
LG DRD-8160B( LG URL)
Philips cd fikker, verdere spec onbekend.
Compaq 100Mb netwerk kaart, specs onbekend

Ik hoop dat jullie hier genoeg aan hebben

Verwijderd

ik weet vrij zeker dat het door de IDE chipset support van de Intel 845 series komt.
Kun je als install optie niet zoiets meegeven als installbf24 of install-safe
Als je dan de boel hebt gesetupped, nieuwe kernel bakken met intel i810/i830/i845 chipset support.
Mijn Debian distri werkte ook niet out of the box op de nieuwe intel chipset, het volgende gebeurde:

Na de installatie werd de IDE poort fout herkent en werden de gegevens van mijn CD-Rom niet goed gelezen. Ik kon dus niet meer verder installeren.

Heb toen de installatiepackages vanaf het internet gehaald i.p.v. de CD-Rom (apt-get, sources.list aangepast) en het ging okay.

Ik kan me voorstellen dat als een CD niet goed gelezen wordt door gebrek aan chipsetsupport dat dan ook je schijf niet verder kan booten.

Verder heb ik iets gelezen over Award Biossen en schijven groter dan 32Gb..Is ook een kerneloptie. (Komt niet bij alle Award versies voor) Je moet dan ook je lilo.conf aanpassen.

Het probleem nu is dat je dus niet eens de mogelijkheid krijgt om iets van een draaiende versie te krijgen?, juist?!

Ik denk dus dat je het toch bij de kernelopties moet zoeken.

• ge-flopt
Die failsave, zit die in alle kernels (althans zou die er standaard in moeten zitten?). Ik ga het hopelijk vanavond nog en anders morgen avond proberen.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

ge-flopt schreef op 29 January 2003 @ 10:27:
Epox 4bea ( Epox URL )
Kingston 512 2700 @ 2100 (mobo kan niet sneller)
Dat mobo heeft de i485E chipset, die kan onofficieel wel een 4:5 divider, waardoor je het geheugen toch op 166 MHz draaien. Maar dan ben je de synchroniteit (1:1) kwijt. Interessanter is het (zeker met een Northwood P4) om de divider op 1:1 te houden, en dan de FSB naar 166 MHz proberen te krijgen (waarbij de CPU dus meegaat), daar haal je doorgaans redelijke performancewinst mee.

Magoed, dat is lichtelijk offtopic :+
Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 13:57:
ik weet vrij zeker dat het door de IDE chipset support van de Intel 845 series komt.
Mijn Debian distri werkte ook niet out of the box op de nieuwe intel chipset, het volgende gebeurde:
Ik heb niet zo lang geleden Debian op een computer met i485E chipset (ASUS P4B533) geinstalleerd, dat werkte gewoon (Nouja, DMA werkte pas als ik 2.4.20 installeerde, maar DMA is niet essentieel).

Maareh, heb je een andere bak met GNU/Linux erop? Zo ja, dan zou je daar eens kunnen proberen een kernel te bakken, en daarmee te booten.

• ge-flopt
Het booten is misschien wel een idee van bv. floppy, maar als het om installatie gaat en de mogelijkheden (in linux, kan ik met een beetje logisch nadenken redelijk ver komen) kan ik dan we de installatie fase van Gentoo starten?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Weet ik niet; ik ken de Gentoo installatie procedure niet, maar ik neem aan dat dat wel mogelijk is. Maar het sowieso handig om eerst te kijken of je überhaupt een kernel geboot krijgt.

• ge-flopt
Helaas gisteren niet aan toe gekomen, door allerlei vreemde dingen. Ga het maandag proberen.

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Gentoo is alles zelf compileren, toch ??
Heb je wel de juiste processor ingesteld ??
Is mij een keer overkomen.... Gaat ook heel vlot fout |:(

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

The_Jester schreef op 01 februari 2003 @ 03:48:
Gentoo is alles zelf compileren, toch ??
Heb je wel de juiste processor ingesteld ??
Is mij een keer overkomen.... Gaat ook heel vlot fout |:(

SVP topic wel even lezen voordat je een reply geeft. Topicstarter geeft aan dat bij het booten van een aantal gentoo en andere cd's zijn systeem vastloopt. Dus zelf compileren is dan nog niet aan de orde.

• ge-flopt
Het heeft even geduurd, maar gisteren weer even zitten klooien
Het blijkt dus in de Kernel te zitten. Ik heb nog even verder gezocht met google en het lijkt erop dat het met epox en de kernel die groter is dan versie 2.4.19. Met kernel versie 2.4.3 kan ik wel opstarten. Het lijkt erop dat er in de nieuwere kernel 2.4.20 iets "defect" is

enige info over dit probleem
http://www.uwsg.iu.edu/hy...x/kernel/0210.2/0113.html
http://www.google.nl/sear...=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=

Dat over versie 2.4.20 weet ik niet 100% zeker, want ik weet niet welke versie van kernel SuSe 8.0 mee opstart. Ik denk(en als ik goed gelezen heb werkt het al niet met een kernel versie vanaf versie 2.4.7 (is even uit mijn hoofd)

[ Voor 21% gewijzigd door ge-flopt op 20-02-2003 09:39 ]

Pagina: 1