[dhcpd] zelfde hostname, verschillende interfaces?

Pagina: 1
Acties:

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 12:30

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Topicstarter
Ik heb thuis een server welke 4 verschillende netwerksegmenten serveert (op 4 verschillende NIC's). Nu zou ik graag met mijn laptop op alle segmenten willen kunnen werken, met een statische hostname, maar een "dynamisch" IP adres... In zoverre dat de DHCP server "herkent" op welk segment ik zit, en afhankelijk daarvan een IP toewijst (4 vooraf gedefinieerde IP's, één per segement), welke aan het MAC adres gekoppeld zijn, en dat hij toch op alle segmenten bijvoorbeeld als nootboek te bereiken is... Kan zoiets? (dhcpd miept zodra ik een MAC vaker dan eens voor laat komen, en ook een hostname in /etc/hosts in meervoud definieren werkt niet). Iemand een idee hoe ik het beste hiervoor tewerk kan gaan?

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-11-2025
thuis 4 segmenten, woon je op paleis soestdijk ofzo ?
misschien andere dhcp server proberen, moet toch gewoon kunnen om op elke interface echt onhankelijke configs te definieren.

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-12-2025
Je kan het group statement gebruiken. Per segment een group aanmaken. Dat zou moeten werken.

• deadinspace
  • Laatst online: 00:21

deadinspace

The what goes where now?

Je zou op je server die 4 netwerken aan elkaar kunnen bridgen, zodat je met één subnet afkunt. Dan heb je ook niet het probleem met meerdere IP's e.d.

Als je dat niet wilt zul je met dynamisch DNS updates moeten werken; dan geeft de DHCP server door aan de DNS server welk IP een host gekregen heeft.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 09-01 12:30

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Topicstarter
deadinspace schreef op 28 januari 2003 @ 23:52:
Je zou op je server die 4 netwerken aan elkaar kunnen bridgen, zodat je met één subnet afkunt. Dan heb je ook niet het probleem met meerdere IP's e.d.

Als je dat niet wilt zul je met dynamisch DNS updates moeten werken; dan geeft de DHCP server door aan de DNS server welk IP een host gekregen heeft.
Jupz, dit vreesde ik dus al, enige oplossing om het op mijn manier voor elkaar te krijgen is dus BIND gaan draaien? Moet ik maar weer eens gaan RTFM-en...

(Overigens is het prettig om het _juist_ niet als 1 subnet te definieren, gezien dat makkelijker is bij bepaalde router/firewall configs..