Toon posts:

SPD not found at dimm(s)2??????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Elke keer als ik mn pc opstart staat er na de bios SPD not found at dimm(s)2 daar heb ik al eenn poosje last van maar ik zou niet weten wat t betekend of wat ik eraan kan doen, weet iemand iets? pls help....

THNX!!

• joho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 22:16

joho

Al een tijdje last van?
Waarschijnlijk al zolang je deze DIMMs gebruikt dan, of er moet iets defect zijn geraakt.

SPD of Serial Presence Detect, is de naam voor een klein EPROMmetje dat op DIMMs hoort te zitten. Dit componentje bevat de beschrijving van de karakteristieken van de betreffende DIMM. Dus zaken als (geheugen) afmetingen, indeling in banken, toegangstijden etc.

Bij A-merken zal deze informatie (plus merk en type aanduiding) na testen van de gehele module in de serieele eprom worden geschreven. Bij no-name merken is deze informatie nogal eens incorrect of is dit gehele eprom chippie niet eens aanwezig.

Foutieve of ontbrekende informatie is voor de 'traditionele' chipsets, zoals Intels BX, niet zo erg. De werkelijk aanwezige hoeveelheid geheugen word met wat detectie routines in het BIOS achterhaald.

Als het geheugen achter MTHs (memory translation hubs) van Intels 820/840 chipset verborgen ligt dan is deze informatie noodzakelijk omdat de detectie routines in de BIOS niet rechtstreeks toegang tot het geheugen hebben en de detectie routines niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een pentium-2 350 mhz
Soyo mainboard
maakt t iets uit?
de grootte van die dimm is wel anders dan de ander.... is t te verhelpen of is ie kapot?

Verwijderd

Topicstarter
hij detecteerd wel 128 mb ram en in windows ook....

Verwijderd

Als het maar geen pariteitsfout is. Want dat is niet te maken. word dan een nieuwe

Verwijderd

Heb ik ook gehad!
Ik kon een gf2mx niet in mijn p3-450 draaien....met andere videokaarten zei die het niet...

Verwijderd

Topicstarter
deze dimm had ik op de HCC dagen gekocht
volgens mij niet een pecefiek merk...

• joho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 22:16

joho

Denk ik een goeie uitleg te geven...

Ontbrekende SPD info is wel slordig maar hoeft geen probleem te zijn.
Een beetje tweaker stapt toch van de standaard instellingen af, en probeert de meest snelle settings in z'n BIOS setup in te stellen... (toch?)
Pagina: 1