Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Ik lees wel vaker over Yoper tegenwoordig en het feit dat distrowatch em tot #1 heeft gekroont zegt aardig wat. Toch maar eens proberen dan maar...
[ Voor 17% gewijzigd door |orion op 28-01-2003 22:25 . Reden: offtopic verhaaltje toevoegen ]
Ik houd niet van kant en klaar maar toch, de cd heb ik besteld bij munnikes.nl en de installatie nam nog geen 10 minuten.|orion schreef op 28 januari 2003 @ 22:23:
een apt-server is dus een server waar debian packages op geserveert worden, denk aan de hele stable tree, maar ook de testing en unstable tree. Daarnaast kan je nog een hele reeks servers gebruiken met onofficiele (in de ogen van debian dan) servers toevoegen. Op www.apt-get.org staan er al een hele hoop. Ik zal verder niet tever in detail treden omdat ik verder niet zoveel hierover nog met zekerheid kan zeggen...
edit:
Ik lees wel vaker over Yoper tegenwoordig en het feit dat distrowatch em tot #1 heeft gekroont zegt aardig wat. Toch maar eens proberen dan maar...
je boot in een shell, je moet hier yoper intypen.... slordig dat dat niet automatisch gaat. Daar heb ik toch ffies naar moeten zoeken/gokken.
Dan word je desktopppie geinstalled. Je boot de bak en je logt in als user. dan krijg je meteen een "personal settings wizzard" waarmee je in enkele klikken een look and feel kunt krijgen (windows, unix, MACosX en nog een paar).
Ik heb de Mac en Windows look and feel geprobeerd. GEWELDIG !
mijn brander word echter niet herkend, om scsi-emulatie aan de gang te krjigen moet er blijkbaar het een en ander gebeuren, mijn brander word gezien als cd-rom speler.
Openoffice is ook meegeinstalleerd en lijkt goed te werken.
Nu wil ik nog:
* Nessus installen (apt-get ??)
* Brander fixen
* DVD's kunnen kijken (nog niet geprobeerd)
* kunnen printen op mijn HP K80 AllInOne (http://hpinkjet.sourceforge.net/) maar dat moet wel lukken. Cups is al werkende (default)
Verwijderd
Met kpackage? File - > Find package -> nessus -> install
Ja en met apt-get: apt-get install nessus
zoeken kan ook met apt-cache en op http://packages.debian.org
Brander kan komen doordat-ie de juiste modules/kernel support niet heeft. Of omdat de brander niet door de kernel niet gesupport wordt.
DVD: Ogle
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2003 12:57 ]
Zoals beloofd|orion schreef op 29 January 2003 @ 11:59:
Ik ben de iso aan het downloaden, het was vannacht mislukt maar als ik het binnen heb en heb geinstaleert zal ik mijn bevindingen zeker delen hier!
Ik heb Yoper geinstaleert en het eerste wat me opviel was hoe weinig vragen er werden gesteld. Het deed me even terugdenken aan Corel Linux. Na de instalatie (20 minuten ongeveer) boote ik op en kreeg een superflikkerend kdm inlogschermpje te zien. Meteen maar ctrl+n gedaan en kernel recompiled. Daarna heb ik xf86config gedaan in de hoop dat de resolutie een klein beetje hoger zou worden.
Toen dit niet lukte heb ik geprobeert apt-get update te doen om een wat nieuwere instalatie te krijgen, dat lukte niet omdat ik helemaal geen entry's had in mn apt lijst. Dit was geen probleem, want deze lijst kon ik met gemak over het netwerk van mn andere debian machine afplukken. Toen nogmaals apt-get update gedaan en ik kreeg voor elke entry een error te zien dat een method driver voor http of ftp niet gevonden kon worden.
Ik ga nog even verder met configgen, maar voor een distro die beweert te kunnen werken met apt-get vind ik dit een beetje teleurstellend. Ik hoop echter wel voor de andere mensen die Yoper willen/gaan proberen dat mijn probleem een one-time thing was...
Haha, ik begrijp je percies, een techneut. Gaat meteen aan het verbouwen. Sja dan kan ik ook wel weer gewoon FreeBSD op mijn desktop gaan draaien daar werkte alles perfect alleen OpenOffice kreeg ik niet aan de praat en mozilla was buggy.|orion schreef op 29 januari 2003 @ 15:34:
[...]
Zoals beloofd
Ik heb Yoper geinstaleert en het eerste wat me opviel was hoe weinig vragen er werden gesteld. Het deed me even terugdenken aan Corel Linux. Na de instalatie (20 minuten ongeveer) boote ik op en kreeg een superflikkerend kdm inlogschermpje te zien. Meteen maar ctrl+n gedaan en kernel recompiled. Daarna heb ik xf86config gedaan in de hoop dat de resolutie een klein beetje hoger zou worden.
Toen dit niet lukte heb ik geprobeert apt-get update te doen om een wat nieuwere instalatie te krijgen, dat lukte niet omdat ik helemaal geen entry's had in mn apt lijst. Dit was geen probleem, want deze lijst kon ik met gemak over het netwerk van mn andere debian machine afplukken. Toen nogmaals apt-get update gedaan en ik kreeg voor elke entry een error te zien dat een method driver voor http of ftp niet gevonden kon worden.
Ik ga nog even verder met configgen, maar voor een distro die beweert te kunnen werken met apt-get vind ik dit een beetje teleurstellend. Ik hoop echter wel voor de andere mensen die Yoper willen/gaan proberen dat mijn probleem een one-time thing was...
Waarom yoper: ik wil een distro die ik in geval van nood zo ffies op mijn hd pleur. eentje die ik even op mijn laptop zet, nessus installeer en klaar.
makkelijk moet het zijn.
Jotti, waar kan ik zo'n packages list downloaden ? en pakt apt-get dan zelf dependencies op??? dat is nl het belangrijkste...
als dit gekloot nog even aanhoud dan ga ik alsnog Gentoo bestellen !
ik ben het werken met FreeBSD op server omgeving gewend en I LOVE de ports collectie.... ik heb begrepen dat Gentoo ook zoiets heeft !
Ik heb mijn sources.list op http://oege.ie.hva.nl/~vercam04/sources.list gezet. Alles vanaf # Kde3 zijn unofficial packages van http://www.apt-get.orgxychix schreef op 31 January 2003 @ 13:17:
[...]
Haha, ik begrijp je percies, een techneut. Gaat meteen aan het verbouwen. Sja dan kan ik ook wel weer gewoon FreeBSD op mijn desktop gaan draaien daar werkte alles perfect alleen OpenOffice kreeg ik niet aan de praat en mozilla was buggy.
Waarom yoper: ik wil een distro die ik in geval van nood zo ffies op mijn hd pleur. eentje die ik even op mijn laptop zet, nessus installeer en klaar.
makkelijk moet het zijn.
Jotti, waar kan ik zo'n packages list downloaden ? en pakt apt-get dan zelf dependencies op??? dat is nl het belangrijkste...
als dit gekloot nog even aanhoud dan ga ik alsnog Gentoo bestellen !
ik ben het werken met FreeBSD op server omgeving gewend en I LOVE de ports collectie.... ik heb begrepen dat Gentoo ook zoiets heeft !
Als je "even snel een werkende distro" moet hebben, heb ik erg goede ervaringen met debian (heb je wel een kabelverbinding nodig). Die heb ik doorgaans binnen 2 uur draaiend met kde3 en openoffice erop. Tis wel iets langer dan de Yopert instalatie maar deze werkt ook tenminste
Je kan natuurlijk altijd iets als knoppix proberen, dan boot je van cd en kan je geloof ik ook OpenOffice gebruiken, tis zeker niet idealer dan een instalatie op je harddisk, maar het gaat nog steeds over noodgevallen...
Gentoo vind ik ook wel geweldig, maar er zit een grote maar aan. Het compilen. Als het eenmaal werkt is er niets te klagen, maar voordat je alles hebt gecompiled (inclusief X11 en KDE3) ben je wel weer een dagje verder. Aan de andere kant is mijn vorige instalatie stuk gegaan maar kon ik nog wel alles doen op compilen na...
edit:
Uit een ander draadje (xychix in "Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen"):
Je hebt eigenlijk maar 1 cd nodig omdat je alle files van het internet trekt. Nou las ik gisteren in de instalatiehandleiding dat ze ook precompiled packages aanbieden, maar waarom instaleer je dan een systeem dat zoveel gebaseerd is op compilen (met die precompiled packages deden ze me even aan slackware denken). Het nadeel van deze methode is dat je die packages eerst moet downloaden en als je aan het bootstrappen bent (das ergens stap 1) dan werk je volgens een script en ik weet niet of je daar zomaar een -f (fetch only) aan kan toevoegen... 2 uur online om steeds een packet te downloaden en dan vervolgens te gaan compilen lijkt me ook niet ideaal met ISDN (of alles waar je voor moet betalen per tik/minuut)xychix schreef op 24 January 2003 @ 09:24:ik twijfel nu Yoper Vs. Gentoo... ik ga cd's bestellen bij http://www.munnikes.nl/cd/
want ik heb hier een isdn lijn. kan dus geen iso's downloaden.
[ Voor 23% gewijzigd door |orion op 31-01-2003 14:03 . Reden: toevoeging ]
Gentoo is dan ook geen oplossing inderdaad (maar ik dacht dat als ik van gentoo een 5 cd pakket zou kopen dat ik dan alle interessante pakketjes wel kant en klaar had ....)
Debian, ik heb hier nog ergens de eerste cd liggen.... van de laatste verdie geloof ik...
maar ook dan moet ik nog zeer zeer veel downloaden om alles aan de praat te krijgen.
Mocht dit mee blijken te vallen dan zal ik deze cd er zondag nog eens instuffen, en dan woensdag maar met de pc onder de arm naar windesheim
Knoppix heb ik ook, werkt lekker! zeer compleet. alleen van cd naar cd branden werkt niet als er al 1 drive bezet is. Ook kan ik daarmee geen dvd's spelen, dit is wel een cd MET scanners/sniffers erin.. ideaal voor school/internetcafe's en werkplekken!! Deze MOET je altijd bij je hebben! is voor een teaker (of moet ik [wannabe]hacker zeggen) net zo belangrijk als zijn ID.
Terug naar Yoper / Apt-get(anders had ik beter in xychix in "Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen" kunnen posten) je kunt dus de packages list erin krijgen ... mooi maar het werkt niet zoals het zou moeten werken !?!? jammer.
en ach.. noodgevallen.. mijn opereating systems houden het zelden lang uit dus ik heb geen zin om DAAAGEN aan het prutsen te zijn.. als het in 6 uur kan vind ik het best.. maar als ik nu vanavond een DVD wil kijken ben ik genoodzaakt om WIN ME - ghost image er maar weer op te pleuren....
Als ik nu een goedogende en stabiel draaiende Desktop op kan zetten (die relatief makkelijk up to date gehouden kan worden) dan ben ik verkocht. Yoper leek mij een goede. ik wil nl een office pc + Sniffers, scanners en programming tools. Muziek en dvd zijn eigenlijk bijzaak. OGLE is vast wel te krijgen.
[ Voor 29% gewijzigd door xychix op 31-01-2003 14:17 ]
Debian maakt het je met apt-get wel heel makkelijk, alleen loop je altijd een tijdje af en ik heb meestal problemen met compilen.
Slackware levert geen problemen op, grote dingen als KDE3 download je prebuild en kleine dingen compile je zelf, alleen duurt het zo lang om voor alle dep's de sourcefiles finden om die te compilen.
Gentoo is gewoon in mijn ogen een soort van geautomatiseerde slackware, alleen is de kans (bij mij dan) om het in een keer werkend te krijgen lager dan bij slackware.
[ Voor 3% gewijzigd door |orion op 31-01-2003 14:48 . Reden: Opmaak aangepast ]