Toon posts:

Instabiliteit na nieuwe mobo.. Mogelijk brakke voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn pc voorzien van een apogee deluxe. Alles werkt goed, maar na een half uur krijg ik explorer-fouten en bij het bekijken van een film met mediaplayer een spontane reboot.
Memtest en fanspeed gedaan en geen fouten geconstateerd.
Voeding is 300 watt, lijkt niet veel, maar zelfde pc met abit kr7a-raid draaide superstabiel.
ik heb de helpdesk van chaintech gebeld, die vertelde dat ik minimaal een 350 watt voeding nodig heb voor dit moederbord. Lijkt me niet want het eerste half uur werkt hij perfect en wanneer ik opstart in veilige modus blijft hij gewoon uren goed draaien zonder dat er iets fout gaat.
Processor(xp2200+) blijft 42 graden met vulcano7+
Geforce4 4200ti 128mb nieuwste drivers
Nieuwste via-drivers
512 twinmos pc2700(samsung chips)
Schone xp-install.

wie kan mij helpen met het oplossen van dit probleem?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:17
Je processor wordt niet echt te warm. Kan je misschien ook zien hoe warm je videokaart en je moederbord worden?
En anders zou ik er toch eens een 350 Watt in doen, want als je meer gaat doen met je PC vergt de computer meer van je voeding, als ie dan te kort komt kan ie gaan crashen.

The devil is in the details.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voedingen gaan niet eeuwig mee, zeker niet als je een cheap-ass voeding hebt. Het lijkt me dus erg aannemelijk dat het aan de voeding ligt; gezien je systeemspecs zou ik inderdaad ook minstens 350W nemen. Zo'n XP-GF4 combinatie slurpt nogal wat juice.. Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op Technische PMG FAQ voor zekere richtlijnen :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 28-01-2003 20:53 ]

Verwijderd

Als ik in die FAQ kijk bij Voeding dan staat daar bij low-range systeem minimaal 250 watt. Ik heb zelf een IBM Netvista met een Athlon 1ghz, 640mb, Geforce DDR, DVD, burner, Soundblaster Live, 3com netwerkkaartje en een IBM120GXP schijf. Dit alles met een voeding van 185 watt! en het draait super stabiel. Dus met minder dan 250 watt gaat een low-range systeem dus ook gemakkelijk denk ik. Wellicht kunnen die andere minima ook wel iets omlaag.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20

BCC

Ja, maar er zit bijvoorbeeld ook behoorlijk verschil in een AOPEN 300 Watt en een Q-TEC 300 Watt, om maar eens watt te noemen :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:20

MaDLiVe

.-Observer-.

BCC schreef op 28 januari 2003 @ 22:15:
Ja, maar er zit bijvoorbeeld ook behoorlijk verschil in een AOPEN 300 Watt en een Q-TEC 300 Watt, om maar eens watt te noemen :)
Q-Tec gaat dan nog wel. Maar de standaard voedingen die in de standaard kasten worden meegeleverd hebben vaak last van veel schommelingen. Ik denk dat je wel wat waarde moet hechten aan het antwoord van die medewerker. Een sterkere voeding kan in principe toch geen kwaad voor met het oog op de toekomst.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

mischien handig om even je voltages te checken in je bios?

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Ik zou idd ook een nieuwe voeding kopen

Verwijderd

Lijkt op voeding probleem alhoewel niet alle nameless' voedingen slecht zijn.

Ik had eerst 300 watt op een Ti4200, XP 1800+, 2 CDRom's, 1 HD, 896 MB geheugen, 2 soundcards, 2 netwerkkaarten. Draaide stabiel totdat ik er een HDtje bij zette. :{

Verwijderd

nu we het er toch over hebben ik heb zelf een geforce 4 ti4600 128mb. en die blijft rond de 50 52 graden zweven onder stress is dat teveel of kan dat gewoon?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 28 januari 2003 @ 22:04:
Als ik in die FAQ kijk bij Voeding dan staat daar bij low-range systeem minimaal 250 watt. Ik heb zelf een IBM Netvista met een Athlon 1ghz, 640mb, Geforce DDR, DVD, burner, Soundblaster Live, 3com netwerkkaartje en een IBM120GXP schijf. Dit alles met een voeding van 185 watt! en het draait super stabiel. Dus met minder dan 250 watt gaat een low-range systeem dus ook gemakkelijk denk ik. Wellicht kunnen die andere minima ook wel iets omlaag.
Da's geen lowrange systeem van de echte Tweaker ;)

Voedingen in OEM systemen zijn van hoge kwaliteit en zijn altijd precies afgestemd op het hele systeem. Wanneer je bijvoorbeeld de GeForce DDR wil vervangen door een GeForce3, dan zul je de voeding ook moeten vervangen.
Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 00:32:
nu we het er toch over hebben ik heb zelf een geforce 4 ti4600 128mb. en die blijft rond de 50 52 graden zweven onder stress is dat teveel of kan dat gewoon?
Je gaat hier zwaar off-topic.. Kijk eens in de FAQ van V&B of zoek ze gewoon op.

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 29-01-2003 06:45 ]

• Shunt
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

vraagje wat zijn je spanings waardes nu ??
want als die gewoon laag zijn of instabiel kan het heel goe daar door komen :>

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb de titel maar even verduidelijkt.. "te warm?" is weinig informatief en slaat momenteel natuurlijk nergens meer op :+

Verwijderd

Drie dingen

1) De 'nieuwste' drivers zijn lang niet altijd de beste drivers wat stabiliteit betreft. Je kunt meestal beter de officiele versies van de websites www.nvidia.com en www.viaarena.com nemen.

2) Veel mensen met problemen blijken 'turbo' settings aan te hebben staan in de BIOS. Zet alles eerst eens op ' safe defaults' oid.

3) Yep. De electronica in voedingen is niet echt slijtvast of onverwoestbaar. Een nieuwe of zwaardere voeding kan best zijn wat je nodig hebt. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2003 15:06 . Reden: grammatica gekuist ]

• Shunt
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 15:05:
Drie dingen

1) De 'nieuwste' drivers zijn lang niet altijd de beste drivers wat stabiliteit betreft. Je kunt meestal beter de officiele versies van de websites www.nvidia.com en www.viaarena.com nemen.

2) Veel mensen met problemen blijken 'turbo' settings aan te hebben staan in de BIOS. Zet alles eerst eens op ' safe defaults' oid.

3) Yep. De electronica in voedingen is niet echt slijtvast of onverwoestbaar. Een nieuwe of zwaardere voeding kan best zijn wat je nodig hebt. ;)
voor punt 3
geef nu aub die spaningen die je bios uit leest ;)
dan kunnen wij daar uit halen of het door de voeding komt :>

[ Voor 8% gewijzigd door Shunt op 29-01-2003 16:26 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb je na het installeren van je nieuwe mobo ook windows opnieuw geïnstalleerd? Daar zouden de problemen ook vandaan kunnen komen.

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:15

Talon

Booooom !

Laat ik eens wat zinnigs over voedingen zeggen ...
Een 350 watt voeding is leuk hoor. Maar wat veel belangrijker is : Amperage over verschillende lijnen, zoals je 5.0 en je 3.3.
Als de voeding dat niet kan leveren maakt het niet uit of tie nou 250, 300 of 350 watt is.
Misschien kan iemand de discussie over de Enermax voedingen nog herinneren ? Bleek een serie niet genoeg A over de 5 V te leveren : Onstabiele systemen als gevolg. Zelf met de 550 Watt.
Maar goed ...
Als je echt een leuke voeding wil en je hebt er wat geld voor over ... Check Antec eens. Vooral hun specificaties over de A-tjes op de 5.5 en de 3.3 ...
Meer dan genoeg ....
Zelfs een 350 of 420.
Succes !

Verwijderd

Als ik het me goed kan herinneren zijn voor XP-GF4 combo's vooral de 12 volt lijn belangrijk, omdat de core voltages uit 12 volt worden omgetransformeerd! Hier heb je minstens 15A op nodig. t Liefst meer. Ik heb namelijk hetzelfde probleem, spontane reboots enzo. Ik heb wel 15 A op 12 volt, maar er zit gewoon teveel in me pc. DVD-speler, Brander, 2 HDD + een reutel casefans. Die ook allemaal teren op de 12-volt lijn. dus opzoek naar een betere voeding (18A op 12 volt) groeten

Verwijderd

Errhh, die extra 12V stekker, heet ook P4 stekker...... ;)
Pagina: 1