Windows netwerk

Pagina: 1
Acties:

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-06 14:26
Thuis heb ik een windows netwerk, waar zich het volgende probleem voordeed: wanneer computer 2 (192.168.0.2) niet aan was ging computer 4 (192.168.0.4) ongeloofelijk langzaam (beide win98; zelfde versie).. op computer 2 heb ik vervolgens geprobeerd om computer 4 te blokkeren (TCP & UDP), maar zonder resultaat: pc 4 was nog steeds in staat pc 2 te zien middels het interne netwerkscherm. Ook na ICMP geblokkeerd te hebben was dit nog steeds het geval.
Goed PC 3 daarentegen kon pc 4 uitstekend blokkeren, wat betekende dat 2 en 4 kennelijk met IPX.. in verbinding stonden, en na dit verwijderd te hebben op machine 2 was machine 4 inderdaad geblokkeerd. so far so good.

Nu kwam ik erachter dat in de netwerkconfiguratie van pc 4 in de DNS configuratie iets was toegevoegd bij DOMEIN. Dat laatste heb ik verwijderd.

Ik heb op alle pc's een virusscan gedaan en geen van de pc's was geinfecteerd. Heeft iemand enig idee wat het probleem is/was en of dit de juiste oplossing is (maw. kan pc 4 nu zonder problemen weer toegelaten worden op het Windows-netwerk)?

Dank voor uw reactie

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Probeer het en je zal het zien...

Wat is je probleem nou precies?? Volgens mij heb je het al aardig zelf opgelost

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Staat op Computer 4 soms 192.168.0.2 als gateway of dns server ingevuld :?

Heb je verder nog een internet aansluiting in dat LAN. :?
Zonee, dan hoef je nergens een gateway in te vullen. Zoja, dna moet je wel de juiste gegevens invullen. Een niet valide of niet bestaand ip adres invullen als gateway, is nooit bevordelijk voor de snelheid.

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-06 14:26
Ja; er is inderdaad ook sprake van internet op de pc's: pc1 (192.168.0.1) (is overigens goed ingevuld op PC4; er kan gesurfd worden op pc4 namelijk en voor hem is pc2 onbereikbaar gemaakt) is de linux gateway in het geheel: vandaar ook de instellingen in het DNS-tabblad inderdaad.. Daarin was dus in DOMEIN iets toegevoegd.

Mijn vermoeden is echter dat pc4 een grote 'kazaa' is geworden.. in eerste instantie was pc4 namelijk niet te blokkeren vanaf pc2 door de poorten 137-139 dicht te gooien; mijn idee was dan dat het ook weinig zin had dat die poorten van de firewall dicht zaten.. Op pc2 staat gevoelige informatie: vandaar.