redhat 7.3, 8.0 of wachten tot 8.1 voor op servertje

Pagina: 1
Acties:

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 16:15
Ik heb een servertje, een pentium 200mmx 64mb ram 4gb ram. Deze hangt via T1 aan het internet en is nu ftp/mail/webserver. Eerst stond er redhat 6.2 op, maar vanwege een nieuwe schijf wil ik hem opnieuw installeren. Iemand enig idee welke redhat ik zal nemen ?

Zelf heb ik het idee dat 7.3 een goede keus is en dat 8.0 nog ranzig is (zoals alle x.0 releases). Of zal ik toch maar even wachten op 8.1 (iemand enig idee wanneer die uitkomt?).

Iemand advies, goede ideeen ?

(en nee, geen andere distro dan redhat, ben dit gewend en werkt prima)

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Boeit opzich niet zoveel.
Je kan best 8.0 nemen en een nieuwe(re) kernel er op zetten. Met een goed firewall script en er voor zorgen dat alles wat je open draait exploit vrij is ben behoorlijk secure.

http://www.xbmcfreak.nl/

Verwijderd

Neem gewoon 7.3 en werk deze met up2date zoveel mogelijk bij. Ga er vooral geen eigen gedownloade kernels inhacken als je deze niet per-se nodig bent. Laat dit allemaal voor je upgraden via up2date.

• rvtk
Verwijderd schreef op 28 januari 2003 @ 12:44:
Neem gewoon 7.3 en werk deze met up2date zoveel mogelijk bij. Ga er vooral geen eigen gedownloade kernels inhacken als je deze niet per-se nodig bent. Laat dit allemaal voor je upgraden via up2date.
Dit is inderdaad een van de redenen waarom ik voor RedHat kies. Verder is het natuurlijk stom om op je server een compiler te hebben staan (iets wat andere distro's nog wel eens nodig hebben).

Ziet iemand andere voor- en/of nadelen van Redhat 7.3 tov 8.0 ?

Verwijderd

ik zal eerst kijken van wat je nou wil op je server want rh 8.0 heeft volgens mij niet echt functies erbij die jij gaat gebruiken of wel? en dacht ook dat rh8.0 nogal om de looks gaat en ja dat gebuikt veel cpu O-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 januari 2003 @ 13:10:
ik zal eerst kijken van wat je nou wil op je server want rh 8.0 heeft volgens mij niet echt functies erbij die jij gaat gebruiken of wel? en dacht ook dat rh8.0 nogal om de looks gaat en ja dat gebuikt veel cpu O-)
bij mij is mijn bash toch echt plain text....:)

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:54

scorpie

Supra Addict

Verwijderd schreef op 28 January 2003 @ 12:44:
nee zo ben je een goede sysadmin... |:(

ik ken zat distro's (waaronder ook redhat) met remote vulnerabilities in de kernel...

oftewel, ik zou gewoon gaan voor rh7.3 en ik zou er een goede 2.4.* kernel ingooien die je ook goed hebt geconfigureerd.
kernels ergens inhacken? weet je wat hacken is?
laat die allemaal voor je upgraden...
sorry, maar als je er zo over denkt, denk ik dat je beter over kunt stappen op een server die draait op windows.

(zie dit als opbouwende kritiek, het kost je niks...) :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• rvtk
Scorperito schreef op 28 January 2003 @ 14:30:
[...]

sorry, maar als je er zo over denkt, denk ik dat je beter over kunt stappen op een server die draait op windows.

(zie dit als opbouwende kritiek, het kost je niks...) :)
Ik zie juist de optie om automatisch updates te installeren als een groot voordeel, zeker omdat ik niet elke dag naar mijn servers wil kijken. Ik snap dan ook niet helemaal wat je bedoelt met je opmerking om over te stappen naar windows ?

• scorpie

scorpie

Supra Addict

rvtk schreef op 28 January 2003 @ 14:38:
[...]

Ik zie juist de optie om automatisch updates te installeren als een groot voordeel, zeker omdat ik niet elke dag naar mijn servers wil kijken. Ik snap dan ook niet helemaal wat je bedoelt met je opmerking om over te stappen naar windows ?
dat is ongeveer (imho) de algemene instelling van een windows-server admin, maar laten we er geen flame topic van maken :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati

• rvtk
Scorperito schreef op 28 januari 2003 @ 14:43:
dat is ongeveer (imho) de algemene instelling van een windows-server admin, maar laten we er geen flame topic van maken :)
:) ik begrijp hem. Het is inderdaad vervelend als beheerders niet verder komen dan pakketjes installeren en updaten. Gelukkig heb ik al meer dan genoeg compilatie uurtjes en geklooi achter de rug... :7

Verwijderd

rvtk schreef op 28 January 2003 @ 14:48:
[...]

:) ik begrijp hem. Het is inderdaad vervelend als beheerders niet verder komen dan pakketjes installeren en updaten. Gelukkig heb ik al meer dan genoeg compilatie uurtjes en geklooi achter de rug... :7
Ik ook... Daar gaat het ook niet om. Het gaat ook om het werk er omheen. Een kernel alleen is niet je hele server. Als je je kernel bij kernel.org download en je leest door de release notes, zie je dat je vaak ook glibc's en binutils en modutils etc, etc, etc, moet gaan updaten. Dit is voor een standaard server natuurlijk onbegonnen werk, dit zal een dagtaak gaan worden om het allemaal uit te zoeken en het op deze manier up-2-date te houden.

Als sysadmins gaan denken dat ze alles zelf moeten gaan doen, wordt de TTO van linux inderdaad wel behoorlijk hoger als een Winbak... Daarbij ben je, als je een redhat contract hebt, ook nog eens je officiele support kwijt.
oftewel, ik zou gewoon gaan voor rh7.3 en ik zou er een goede 2.4.* kernel ingooien die je ook goed hebt geconfigureerd.
kernels ergens inhacken? weet je wat hacken is?
Wel zo ongeveer maar niet helemaal.. O-)

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Het updaten van mijn server doe ik ook met up2date ja, maar niet mijn kernel... die configureer ik nog steeds liever zelf (waarschijnlijk snappen jullie me nu ook beter.. ik ben geen tegenstander van up2date hoor :) )

maar een sysadmin moet een goede balans vinden tussen wat hij zelf wilt configureren en wat hij graag automatisch geconfigureerd ziet.

Pagina: 1