[XP] start traag op *

Pagina: 1
Acties:

• resi_70
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-06 15:19
Xp start traag op ik zie het balke wel 43 keer }) voorbij gaan voordat je het loginscherm krijgt.

Ik heb heb zowat de hele search en wat linken van google door lopen :? en doorgelezen maar ik heb het niet kunnen oplossen. Mijn probleem is hier al meerdere keren aan de orde geweest maar de oplossingen hebben niet geholpen.

Ik heb bootvis gebruikt. maar dit had dus ook geen resultaat. Ik heb al mijn harde schijven gedefragmenteerd en gecontroleerd op fouten. Heb verschillende tweak in het register geprobeerd maar ook dit heeft niet echt resultaat. Kijk hier voor een screenshot van bootvis http://www.resi.nu/winxp.jpg en hier voor een rapport vam mijn pc configuratie
http://www.resi.nu/pcreport.html

Wie kan mij nog wat meer vertellen behalve dat ik nog beter zou moeten zoeken :|

Resi

Als ik het niet weet dan weet iemand anders het wel :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-09 21:16

job

Waarschijnlijk zit er iets goeds verkeerd in je windows.

ontstond het probleem opeens uit het niets? bijvoorbeeld na het installeren van een bepaald prog?, zoja, dan moet je dat prog verwijderen.

of heb je misschien een netwerkkaart in je bak zitten die je niet gebruikt, zoja, dan wacht deze totdat hij een ip nummer krijgt toegewezen. dat vertraagt de boel ook wel met een 30 seconden. oplossing daarvoor vast ip instellen, of netwerkkaart eruit.

als het probleem langzaam is ontstaan, lijkt mij de enige oplossing een format

• resi_70
Ja sorry was nog nog vergeten bij te melden. Dit probleem is dus ook bij een schone installatie tewijl ik dus andere pc zie met ongeveer dezelde settings die na 4 seconden binnen zijn.

Ik nog wel een ander probleem (spontane herstart af en toe) maar dat ligt denk ik aan de koeling CPU 59.7 c fanspeed 5351

Resi

[ Voor 53% gewijzigd door resi_70 op 28-01-2003 12:18 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
damster schreef op 28 January 2003 @ 12:11:
...

of heb je misschien een netwerkkaart in je bak zitten die je niet gebruikt, zoja, dan wacht deze totdat hij een ip nummer krijgt toegewezen. dat vertraagt de boel ook wel met een 30 seconden. oplossing daarvoor vast ip instellen, of netwerkkaart eruit.

...
da's ancient history hoor, WinXP start gewoon door en kijkt daarna wel hoe het nou zit met zijn IP.

• resi_70
Ik heb inderdaad wel een netwerkaart maar toen ik die niet in zat was het probleem hetzelfde.

Resi

[ Voor 6% gewijzigd door resi_70 op 28-01-2003 12:30 ]

Verwijderd

Ik heb eens door je configuratie gefietst, en kon niks wezenlijks ontdekken. Het enige wat ik niet helemaal begrijp zijn de volgende regels bij peripherals:
Keyboard Logitech HID-Compliant Keyboard
Mouse HID-compliant Cordless Mouse
Human Interface HID-compliant besturingsapparaat van gebruikers
Human Interface HID-compliant apparaat
Human Interface Logitech Cordless USB Mouse
Human Interface Logitech Cordless USB Keyboard
Human Interface Logitech Cordless USB iTouch Keys
en bij port connectors:
PS/2 Mouse - No Detected Mouse Port - PS/2 / PS/2
USB USB - None / None
Ik zal het wel verkeerd begrijpen.. maar dit zou kunnen botsen, of je systeem is echt lang naar KB en mouse aan het zoeken
(nogmaals dit is maar een gissing uit de losse pols..)
Ik wens je igg veel suc6 want dit soort problemen su@@s...
edit:
Ik heb dit ook een keer gehad, en heb toen m'n systeem compleet gestript, opgestart, nieuwe hardware erbij, opgestart enz. enz. zo ben ik er destijds achtergekomen dat een (niet meer gebruikt) modem de oorzaak van m'n opstart ellende was

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2003 12:40 ]

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Er staat iets over in de FAQ, misschien dat je er iets aan hebt.
XP faq

offtopic:
En je naam elke keer erbij zetten leest irritant!

[ Voor 6% gewijzigd door YouKnow op 28-01-2003 15:15 ]

Verwijderd

heb je als IN verbinding Wanadoo?
grt
Munstermind

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

probeer je disk cache eens aan te zetten :P (zie je plaatje)

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• resi_70
Verwijderd schreef op 29 January 2003 @ 06:38:
heb je als IN verbinding Wanadoo?
grt
Munstermind
Nee als internetverbinding heb ik @home.

Ik zag inderdaad iets over die waring van disk caching. Waar zet ik die aan?? Kan het iets met de raid configuratie te maken hebben??

Resi

Verwijderd

resi_70 schreef op 29 januari 2003 @ 09:23:
[...]
Nee als internetverbinding heb ik @home.

Ik zag inderdaad iets over die waring van disk caching. Waar zet ik die aan?? Kan het iets met de raid configuratie te maken hebben??

Resi
Write caching :

Ga naar control panel -> system -> hardware -> device manager

Ga naar disk drives en dubbelklik op je harddisks

Ga naar het tabblad "policies" en vink daar onderaan "enable write caching on disk" aan.

DMA :

IDE ATA/ATAPI controllers -> Primairy en Secundairy IDE Channel -> Advanced Settings

Zet nu de transfermode op DMA, if available

Hopelijk heb je hier wat aan... suc6

• resi_70
Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 10:09:
[...]

Write caching :

Ga naar disk drives en dubbelklik op je harddisks

Ga naar het tabblad "policies" en vink daar onderaan "enable write caching on disk" aan.
Vreemd bij mij is heel dit tabblad grijs. www.resi.nu/disk.jpg . In een van deze tabbladen staat ook iets over een scsi disk??. Heb wel een raidcontroller maar voorver ik weet geen scsi disk. De DMA is wel enabled.

Resi

[ Voor 6% gewijzigd door resi_70 op 29-01-2003 10:29 ]

Verwijderd

resi_70 schreef op 29 January 2003 @ 10:26:
[...]
Vreemd bij mij is heel dit tabblad grijs. www.resi.nu/disk.jpg . In een van deze tabbladen staat ook iets over een scsi disk??. Heb wel een raidcontroller maar voorver ik weet geen scsi disk. De DMA is wel enabled.

Resi
Ik weet niet of je bij dat tabblad SCSI-eigenschappen nog wat in kunt stellen wat betreft cache ofzo... :?

Heb je trouwens wel de laatste drivers voor je raidcontroller :?

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op dat plaatje ontbreekt dat vinkje ook, de rest is hier net zo grijs als bij jou :)

Oh ja, misschien een wilde suggestie maar System Restore tot het punt toen je systeem nog wel normaal opstarte? Of zo goed als kaal? Misschien je timing niet goed ingesteld?
AGP (8h) AGP 32-bit 5V FullLength InUse (ATI Technologies Radeon DDR)
Ik dacht dat die kaarten op 1,5 V draaiden?

Aan het eind van de lijst staat de software en daar staan eerst een paar programma's die van Spyware afhankelijk zijn om goed te functioneren en vervolgens staat er Ad-Aware tussen :7

Tot slot ben ik niet zo gek op die Norton software, want meestal sloopt het meer als dat het goed doet (bij mij wel iig ;) )
SCSI Write Cache

Many SCSI drives do not have their write caches enabled. Use a Mode Page Editor such as the one built into EZ-SCSI to enable Write Caching on all your hard drives. Windows XP allows you to enable Write Caching in the Properties page of a SCSI Drive.

[ Voor 174% gewijzigd door eNaSnI op 29-01-2003 11:09 ]

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

• resi_70
Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 10:38:
[...]

Ik weet niet of je bij dat tabblad SCSI-eigenschappen nog wat in kunt stellen wat betreft cache ofzo... :?

Heb je trouwens wel de laatste drivers voor je raidcontroller :?
Ik heb twee opties op het scsi tablad waar allebei geen vinkje bij staat.

*Tagged queuing uitschakelen
*Syngrone overdrachten uitschakelen.

Ik heb ook gekeken bij de datum van de htp370 udma/ata100 raid controller de stuurprogramma versie is 5.1.2600.0 van 01-07-2001. Lijkt me inderdaad dan niet de laatste. Heb zojuist hier gekeken http://www.highpoint-tech.com/370drivers_down.htm welke moet ik dan hebben? Moet ik dan ook mijn bios weer updaten?

Hier staat dat je de caching niet zo kunnen aanzetten met deze raidcontroller })
Disk Write Caching inschakelen

Resi

[ Voor 22% gewijzigd door resi_70 op 29-01-2003 13:32 ]

Verwijderd

resi_70 schreef op 29 januari 2003 @ 11:27:
[...]
Ik heb twee opties op het scsi tablad waar allebei geen vinkje bij staat.

*Tagged queuing uitschakelen
*Syngrone overdrachten uitschakelen.

Ik heb ook gekeken bij de datum van de htp370 udma/ata100 raid controller de stuurprogramma versie is 5.1.2600.0 van 01-07-2001. Lijkt me inderdaad dan niet de laatste. Heb zojuist hier gekeken http://www.highpoint-tech.com/370drivers_down.htm welke moet ik dan hebben? Moet ik dan ook mijn bios weer updaten?

Hier staat dat je de caching niet zo kunnen aanzetten met deze raidcontroller })
Disk Write Caching inschakelen

Resi
ff vertaald voor je :P

Je moet zeker weten dat de BIOS versie, driver en RAID Administrator (GUI) software revisies overeenkomen - ze bevelen het NIET aan om verschillende combinaties van BIOS/Driver/Software revisies te installeren !!!

De driver downloads voor revisies 2.3 en hoger bevatten driver ondersteuning voor alle Windows versies, even als de BIOS update en load utility.

De BIOS updates geplaatst op deze site zijn alleen geschikt voor gebruik met PCI card Host Adapters, NIET moederbord/HPT3xx chipset combinaties. Bezoek alstublieft de website van de moederbordfabrikant voor de juiste download.

Hopelijk is het nu wel duidelijk ;)

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

laat maar :X

[ Voor 97% gewijzigd door Tutti-frutti op 29-01-2003 14:50 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• resi_70
Oke lijkt me duidelijk. Ik heb laatst wel mijn bios ge-update naar :

General Information
Manufacturer Award Software International, Inc.
Version 6.00 PG
Date 01/31/2002
Plug & Play Version 1.00
SMBIOS/DMI Version 2.30
(EE)PROM Size 256kB (2Mbit)

Dit omdat ik errors in mijn logboek had die alleen weg konden met een bios update. Alleen starte mijn pc ook al traag op hiervoor.

Ik heb Woensdag 29-1 opnieuw mijn bios geflased naar de laatste award bios voor mijn moederbord. Als ik nu bij de driver van mijn raidcontroller kijk staat er nog steeds die oude die standaard met xp is geinstalleerd. Kan op de site ook niet echt een nieuwe vinden :? Het vreemde is dat als ik een report draai met Sandra SiSisoft dan zie ik veelvuldig de melding : "SMBIOS/DMI information may be inaccurate"terug zie in dat report. Wat dat ook mogen inhouden :? Als ik dan bij die tip kijk staat er de volgende text bij:

Notice N224 - SMBIOS/DMI information may be inaccurate. This information is reported verbatim and cannot be checked by Sandra. While brand-name companies set this information most generic manufacturers use generic data that is meaningless. This issue generates more technical support queries than all other issues combined.
Fix: If the information is not correct, check for a BIOS update (clear DMI pool) or fix any errors using the DMICFG tool provided with the board. Alternatively, disable Sandra’s DMI/SMBIOS reporting from module Options.

Resi

[ Voor 70% gewijzigd door resi_70 op 30-01-2003 18:48 ]

• resi_70
Schop. Iemand nog suggesties?? Kom op die hards :*) >:)

Resi

[ Voor 115% gewijzigd door resi_70 op 31-01-2003 15:06 ]

• resi_70
Eenmaal andermaal reactie graag of slotje erop ;)

Resi

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb verder geen ideeen meer, maar Resi, je naam eronder zetten leest ècht vervelend... En om te zorgen dat je geen monologen gaat houden, kan je dit Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knopje gebruiken!

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-09 23:30
al je kaarten eruit behalve vga, mem, proc en dan booten.
stuk voor stuk weer plaatsen en kijken of er corrupte hardwaar is.

Burp

• resi_70
Oke ga dat maar eens proberen dan :)

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
..

[ Voor 73% gewijzigd door Extremiel op 03-02-2003 16:40 ]

• resi_70
Oke het heeft even geduurd maar ben er dan eindelijk achter wat het probleem is :)

Ik heb dus laatst WinXP opnieuw geinstalleerd maar dit had echter geen resultaat:(. Meteen na de eerste boot van de schone installatie duurde het weer eeuwen voordat mijn pc wou opstarten.

Toen ik de de dvd-rom van IDE1 losmaakte starte mijn pc binnen no time op.

Ik heb de writer en dvd geprobeerd om te wisselen van IDE maar dit had geen resultaat. Het is toch vreemd dat ik mijn writer niet op IDE1 kan zetten terwijl mijn dvd op IDE2 is aangesloten.

Toen heb ik de DVD-rom op de 2de raid aansluiting aangesloten wat leek te werken. Echter kreeg ik na deze wisseling regelmatig een reboot of blauw scherm. De melding op het blauwe scherm is dan Machine_check_eception 0x0000009c 0000000002 0x8053f0f0 Vage melding heb er nog opgezocht op google maar kon er weinig mee.

Nu heb ik de writer en dvd op een IDE kabel aangeloten op IDE1. Nu maar een kijken of dit gaat.

Voor mij blijven er nu nog twee vragen open 8)7 namelijk

1. wat kan de oorzaak zijn dat de drives niet apart op de ide aansluiting kunnen werken zonder dat dat een effect heeft op het opstarten??.

2. Gaat de performence van de pc omlaag als je de writer en dvd op een IDE aansluiting aansluit.

Ik heb een Abit kt7a-Raid moederbord met een 1.2 AMD proccecor. Een Creative DVD-Rom 1241E en een Plextor RW 32x12x10x met een Radon64 MB DRR kaart. En 256 SDRAM kingston geheugen

[ Voor 100% gewijzigd door resi_70 op 18-04-2003 00:46 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:14
allereerst heb je pech dat ik dit draadje pas lees nu je er achter bent, want ik had het hierin gezocht! Want ik had precies hetzelfde probleem, zie:

2HD's + 2 CD-rom spelers
resi_70 schreef op 18 April 2003 @ 00:06:
Oke het heeft even geduurd maar ben er dan eindelijk achter wat het probleem is :)

Ik heb dus laatst WinXP opnieuw geinstalleerd maar dit had echter geen resultaat:(. Meteen na de eerste boot van de schone installatie duurde het weer eeuwen voordat mijn pc wou opstarten.

Toen ik de de dvd-rom van IDE1 losmaakte starte mijn pc binnen no time op.

Ik heb de writer en dvd geprobeerd om te wisselen van IDE maar dit had geen resultaat. Het is toch vreemd dat ik mijn writer niet op IDE1 kan zetten terwijl mijn dvd op IDE2 is aangesloten.

Toen heb ik de DVD-rom op de 2de raid aansluiting aangesloten wat leek te werken. Echter kreeg ik na deze wisseling regelmatig een reboot of blauw scherm. De melding op het blauwe scherm is dan Machine_check_eception 0x0000009c 0000000002 0x8053f0f0 Vage melding heb er nog opgezocht op google maar kon er weinig mee.

Nu heb ik de writer en dvd op een IDE kabel aangeloten op IDE1. Nu maar een kijken of dit gaat.

Voor mij blijven er nu nog twee vragen open 8)7 namelijk

1. wat kan de oorzaak zijn dat de drives niet apart op de ide aansluiting kunnen werken zonder dat dat een effect heeft op het opstarten??.
heb je ze gejumpert op master, en de laatste aansluiting van je IDE kabel gegeven?
2. Gaat de performence van de pc omlaag als je de writer en dvd op een IDE aansluiting aansluit.
Nee, staat er los van.

Ik heb een Abit kt7a-Raid moederbord met een 1.2 AMD proccecor. Een Creative DVD-Rom 1241E en een Plextor RW 32x12x10x met een Radon64 MB DRR kaart. En 256 SDRAM kingston geheugen[/quote]

Gebruik je 80 aderige kabels (maakt in principe niks uit voor cd-rom stations, maar toch), en let erop dat de laatste connector op je IDE kabel de master is.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• resi_70
Dat stonden ze inderdaad. Maar toch starte deze niet goed op. Wat betref die 80 aderige kabels. Ik heb de foto's beken maar zie weinig verschil mijn raidcontroler kan tot ata 100.

Zo is mijn aansluiting nu:

IDE1 Witer Primary master DVD Primary slave dus op een kabel. en mijn 45 gig schijf op raid controller 1

Heb nu mijn pc al twee dagen aan een stuk draaien. Lijkt nu goed te gaan

[ Voor 19% gewijzigd door resi_70 op 18-04-2003 18:41 ]

Pagina: 1