grote msi pe845 max2 probs

Pagina: 1
Acties:

• gimbal
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-08 14:06
Ok, ik heb een systeempje thuis met de volgende specs:

p4 2 ghz
512mb ddr pc2700
msi pe845 max2 moederboard met laatste bios
IBM deskstar 45 gb HD
soundblaster Live
ATI Radeon 7000
win2k sp 2

videokaart wordt nog vervangen :-)

Mijn probleem is, dit systeem loopt om de haverklap hard vast. En dan bedoel ik hard, hoogst waarschijnlijk door een hardware exception agz. capslock en de muis helemaal niet meer reageren. In de eerste instantie dacht ik dat dit door de SBlive kwam, daar het systeem iedere keer vastliep tijdens het afspelen van geluid en er wel meer problemen waren met die kaart door het feit dat hij de bus nogal zwaar belast (vooral met VIA chipsets). Ik heb het volgende geprobeerd:

- in ieder PCI slot uitgeprobeerd
- verschillende drivers

uiteindelijk toen hij in het onderste PCI slot zat en ik de standaard win2k drivers gebruikte bleef het systeem lopen. Logisch, want bijna alle functionaliteit van de geluidskaart is uit die drivers gesloopt. Nu zijn er nog meer manieren om het systeem te laten hangen:

1) general midi op de geluidskaart gebruiken garandeerd systeem crash (games / websites die midi gebruiken dus)

2) cd naar de HD toe kopieeren doet hetzelfde

Overigens is hij al teruggeweest om nagekeken te worden. Over de telefoon wisten ze mij dit te vertellen:

"nee, het is niet het moederboard, het is de hardeschijf".
Die hardeschijf, de SBLive en de radeon hebben in een win2k systeem gezeten wat zeker 6 maanden zonder crash gedraait heeft. Pure onzin dus.

Gisteren kreeg ik de pc terug, met als enige verandering dat de laatste SBlive drivers waren geinstalleerd, met als resultaat dat het systeem instabieler is dan voordat hij wegging. Geluid afspelen is weer voldoende voor een vette crash. Ze hebben waarschijnlijk een MP3tje een minuutje laten spelen en ze kwamen tot de conclusie dat ie het wel deed en hebben hem zo weer teruggegeven. Ik noem geen namen, maar ik ben het vertrouwen in die zaak nu compleet kwijt.

Sblive sound output zorgt voor crash
veel data kopieeren zorgt voor crash

hieruit kan ik toch de conclusie trekken dat het belasten van de systeem bus de oorzaak is van de crash. Niet dat ik hier veel verstand van heb.

Is er iemand die dit verschijnsel kent en zo ja, wat heb je gedaan om het op te lossen want ik ben bang dat ik het zelf moet doen :'( alvast bedankt!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 22:20
Heb je het geprobeerd met alleen videokaart en verder helemaal nix?
meestal kan je op die manier uitzoeken wat probleem is.
Instaleer eens op nieuwe windows. misschien helpt dat ook.

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:25
Hmm vreemd verhaal, heb net ook dat mobo, maar deze rare fout ben ik nog niet tegen gekomen. Wat hier boven al staat, lijkt mij ook wel een oplossing. Begin met een minimale opstelling en breidt dat verder uit. Mischien MSI zelf contacteren?

no comment

• gimbal
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-08 14:06
win2k is de nieuwe install, was eerst win98SE. Verder heb ik idd al een kale install setup, zonder geluidskaart, modem of USB devices en het probleem van vastlopen tijdens het veel kopieeren blijft. Om maar gelijk ff verder te gaan:

voor radeon NIET de laatste drivers, maar de laatste drivers die stabiel werkte met de radeon 7000

SBLive de win2k drivers agz. die minimaal zijn en het systeem niet zo belasten.

laatste intel inf drivers hielpen ook niets

Ik heb de bios settings voor optimale stabiliteit genomen.

de pc is verder NIET overgeklokt. Ik zat zelf nog te denken dat de PCI latency misschien iets uit zou maken, maar verschillende mensen hebben al tegen me gezegd dat dit niet het probleem is.

• Magere Hein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:21

Magere Hein

is het hoekje om.

hoi Gimbal,
sorry dat ik het zeg, maar ik ben blij dat je dezelfde problemen hebt als ik! Ik d8 dat ik in mijn eentje zat te modderen, maar gelukkig kan ik me bij je thread scharen.

hardware:
MSI 845pe-max2 6704 (raid+firewire+lan+5.1+bluetooth)
xfx geforce4 mx440se
512 MB DDR
pixelview tv-card Bt878a
maxtor 120 GB 2MB
western digital 80 GB 8MB
windows xp pro sp1 of win 2000 sp3
detonator 41.07 of 2.9.4.2

Ik speel geen spellen, wel behoorlijk zware CPU-belasting met DivX 5.0.3 en TMPG mpeg2-encoding. Ik heb alle onderdelen van de bijgeleverde (MSI) cd geinstalleerd (intel app accelerator, usb 2.0, inf driver, raid driver).

Diagnose: Constant freezes van systeem en gehak (ja echt) van harddisk: ik hoor een harde tik, systeem hapert en gaat weer een paar seconden door. Soms uren geen probleem, en kan ik honderden GB's swappen of eindeloos dvd rippen. Andere keren duurt het 10 min voor mijn compu is opgestart, omdat mijn hdd steeds 'afslaat' (?). Clean win install lijkt te helpen, maar na een dagje weer hetzelfde verhaal. Verder zie ik sinds dit moederbord ook erg vaak gescrambled beeld (kleuren en iconen 1 grote rotzooi, waarbij F5 meestal helpt).

Ik heb al geprobeerd mijn hdd's extra te koelen, andere videodrivers te installeren (voor se versie en gewoon), hdd op andere controllers of ander OS.

Als ik nu bijv aan het rippen ben, dan is er niets aan de hand, maar als ik na een tijdje iets wil gaan doen met het systeem (niet alleen bij tv kijken), dan freezed de hele toestand. Ik d8 even dat het kon liggen aan async I/O toestanden/belasting (als dat kan tenminste), omdat het getik erger werd als een hdd wilde gebruiken, maar dat lijkt het niet te zijn. Ik begin wel behoorlijk aggressief te worden, omdat ik hoopte van de problemen af te zijn na het besteden van al die pegels :( Maar goed, ik hoop dat iemand hier wijs uit wordt en een tipje heeft :-) Alvast bedankt! (als ik er uit ben , dan post ik het antwoord)

AMD Ryzen 5 5600 7nm + X570 itx Aorus wifi + 32GB @3600CL16 + RX6800 Fighter + 2x 500GB nvme + ncase M1

• Magere Hein

Magere Hein

is het hoekje om.

nu krijg ik er ook blauwe schermen bij: 'IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL' en 'beginning dump of physical memory' ????
Weet iemand of dit kan liggen aan verkeerde voltage setting of slechte kwaliteit DDR geheugen? Zeer bedankt voor enige informatie!

AMD Ryzen 5 5600 7nm + X570 itx Aorus wifi + 32GB @3600CL16 + RX6800 Fighter + 2x 500GB nvme + ncase M1

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-10-2025

LoneWolf

Just a Byte

probeer je geheugen eens op 266 ipv 333, dat was bij mij de oorzaak
Verder heb ik vaak problemen dat mijn nic en floppy het niet doen, dit komt door dat het board met al zijn opties behoorlijk stroom vreet en bv het aansluiten van een fan op het mobo zorgt er dan voor dat het niet meer wil, zelfs met een enermax 365 voeding wil het wel eens mis gaan.

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

• Magere Hein

Magere Hein

is het hoekje om.

balus: wat een meesterlijke link! TNX, ik denk dat ik er wel wat aan heb. Ik ben bang dat ik over moet stappen op een 350 W voeding ipv 200 die ik nu heb, hoewel ik al had geprobeerd ALLES te detachen behalve hdd en video, maar dan geeft ie dezelfde problemen.

wolf: hij staat al op 266 want het is zo'n goedkope (kan kiezen uit 200 of 266 in bios). Mijn mobo is inderdaad 333. BTW, zo'n enermax 365 voeding is 365 Watt???

[ Voor 3% gewijzigd door Magere Hein op 30-03-2003 00:27 ]

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Magere Hein schreef op 30 maart 2003 @ 00:27:
balus: wat een meesterlijke link! TNX, ik denk dat ik er wel wat aan heb. Ik ben bang dat ik over moet stappen op een 350 W voeding ipv 200 die ik nu heb, hoewel ik al had geprobeerd ALLES te detachen behalve hdd en video, maar dan geeft ie dezelfde problemen.

wolf: hij staat al op 266 want het is zo'n goedkope (kan kiezen uit 200 of 266 in bios). Mijn mobo is inderdaad 333. BTW, zo'n enermax 365 voeding is 365 Watt???
't zou leuk zijn als je wat minder dit topic probeert over te nemen met je vragen, natuurlijk wil jij ook van je probleem verlost zijn maar daar heeft gimbal niet zo veel aan...

Ik dacht bij gimbal's probleemstelling ook bijna gelijk aan een voeding die tekort schiet bij het voeden van de geluidskaart... probeer dus eens een andere voeding erin te steken :)

Hoi

• Magere Hein

Magere Hein

is het hoekje om.

NoBody schreef op 30 maart 2003 @ 03:37:
[...]'t zou leuk zijn als je wat minder dit topic probeert over te nemen met je vragen, natuurlijk wil jij ook van je probleem verlost zijn maar daar heeft gimbal niet zo veel aan...
ja ok, ik ging hier verder omdat ik het nog misplaatster vond een heel nieuw topic te starten terwijl dit goed aansluit snapje? Ik probeer die Gimbal ook te helpen, voor zover ik kan. Ik ga verder ook niet in op discussies over discussies (stuur maar een PM) Tnx 4 da info anyways en ik laat wel weten wat mijn oplossing is, goed?

• Magere Hein

Magere Hein

is het hoekje om.

@balusc: Nogmaals bedankt voor die link. De oplossing voor mij (en hopelijk gimbal) was dat mijn voeding tekortschoot, wat bovenaan die troubleshooter staat. Nooit ged8 dat een voeding zoveel problemen veroorzaakte. Ik kreeg zelfs 'UNEXPECTED_KERNEL_TRAP' er ook nog bij.
In ieder geval heb ik nu een A-open kast (de populaire H600B) met 350W voeding (vorige was 200W) en ALLE problemen zijn weg.... 8)
Bye now!

Pagina: 1