Laptop heeft speciale fn keys hoe gaat dat in linux ?

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Topicstarter
Ik heb een Omnibook xe3 van HP en dat is een goeie laptop en hij draait het goeie besturingsysteem (Debian GNU/Linux) geoptimaliseerd en al. Maar nu zat ik laatst mijn toetsenbord te bekijken en ik kwam tot de conclusie dat daar een fn toets opzit met de nodige toetsen nu doen er een paar het zoals het contrast van het beeld en het lichter en donkerder maken van het beeld.

Maar nu heb ik ook nog een monitor aansluiting achter op mijn laptop en die kun je als het goed is met zo'n knop aan de praat krijgen ik dus zoeken in het boekje en ik zag hem staan. Hoe krijg ik Linux nou zover dat hij die toetsen ook zo aanstuurt dat er ook beeld op mijn 2e monitor komt (dus mijn laptop en een gewoon beeldscherm)

Hoe moet dat ?

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

In de handleiding van je laptop zal ongetwijfeld staan dat je de [fn] + [monitor] toetsen moet gebruiken.

Onafhankelijk van OS (dus ook tijdens booten, onder Dos/Windows/Linux etc), want [fn] toetsen werken op controller-nivo.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:22

Hertog

Aut bibat, aut abeat

En als het niet werkt heb je waarschijnlijk in je bios een instelling fout staan, dit heeft iig niets met Linux te maken (eigenlijk ook wel logisch, je kan tenslotte ook je bios op je tweede monitor willen e.d.)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-05 13:19
Volgens mij is dat maar gedeeltelijk waar. De Fn-Fx toetsen en de brightness-toets zijn wel BIOS toetsen, iig op mijn Dell Inspiron, maar de volumetoetsen werken niet zomaar. De suspend werkt ook niet helemaal goed, een 'amp --suspend' werkt veel beter. Maar dat is op m'n Dell, op een HP kan dat natuurlijk iets anders werken.
(Bij mij werkt Fn-F8 - dus externe monitor - gewoon onder Linux, dat blijkt dus een BIOS functie te zijn)

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:26
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn laptop, een Asus. Enige toetsen die werken zijn de FN combinaties om LCD uit te zetten en om brightness/contrast aan te passen. Volume werkt bijvoorbeeld ook niet.

Nu hebben ze ook een aantal extra mediatoetsen op die laptop geplakt en ik kwam er zeer recentelijk achter dat voor die toetsen gebruik gemaakt wordt van ACPI. Ik vermoed dat dat ook het geval is voor de andere toetsen van bijvoorbeeld volume.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

je zou acme kunnen proberen. (gnome programma)
ik heb zelf een asus laptop, maar ik kom deze week niet aan uitproberen toe.
maar mischien dat je er iets mee kunt. :)

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:26
MadCow schreef op 28 January 2003 @ 23:33:
je zou acme kunnen proberen. (gnome programma)
ik heb zelf een asus laptop, maar ik kom deze week niet aan uitproberen toe.
maar mischien dat je er iets mee kunt. :)
Heb op dit moment niet de mogelijkheid om het te testen, maar ik vermoed dat dit acme ook gebaseerd zal zijn op het feit van scancodes. De toetsen die op mijn Asus zitten geven dus geen scancodes af, die werkt echt puur via ACPI (dat heb ik al wel kunnen controleren....). afgelopen weekend helaas niet al te veel tijd gehad, maar ik ga waarschijnlijk eens kijken of ik ondersteuning voor dit soort extra toetsen in het ACPI gedeelte van de kernel er bij kan prutsen :) (met nadruk op prutsen....)

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• MadCow*
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

hammerhead schreef op 28 January 2003 @ 23:43:
[...]
Heb op dit moment niet de mogelijkheid om het te testen, maar ik vermoed dat dit acme ook gebaseerd zal zijn op het feit van scancodes. De toetsen die op mijn Asus zitten geven dus geen scancodes af, die werkt echt puur via ACPI (dat heb ik al wel kunnen controleren....). afgelopen weekend helaas niet al te veel tijd gehad, maar ik ga waarschijnlijk eens kijken of ik ondersteuning voor dit soort extra toetsen in het ACPI gedeelte van de kernel er bij kan prutsen :) (met nadruk op prutsen....)
oh, nou dat is iig goed om te weten. ik zal er in het weekend eens naar kijken.
intressant project, draai dan wel freebsd maar dat moet geen drempel zijn.
/me maakt linkje naar topic aan zodat ik die niet vergeet :)

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

Verwijderd

Nou ik waarschijnlijk een ouder type en wel een armada e500. HP-Compaq.
Maar ik heb ook een Fn-toets en onder windowsXP werkt het zelfs niet. tenminste niet gewoon Fn-(functietoets). Volgens mij moet je een soort driver draaien en dat heb ik niet gedaan omdat ik het niet nodig heb maar dan zal het waarschijnlijk niet gaan draaien op linux. Aangezien je zegt dat er geen scancode wordt gegenereerd of hoe je dat wilt zeggen.

Ik heb geen oplossing maar suk6

• JeroenE
  • Niet online
Zoals anderen al schreven kan het zijn dat de toetsen rechtstreeks via je BIOS werken. In dat geval heeft je OS niet eens door dat jij op die toetsen hebt geduwd en kan het dus ook niet reageren.

Als dat niet zo is kan je nog eens kijken naar de pagina van Rick van Rein over zijn funkeys. Daar staat e.e.a. duidelijk omschreven.

• No13
  • Laatst online: 13-05 15:39

No13

/me was here

Ook lineak (http://lineak.sourceforge.net) kan overweg met die extra toetsen mochten ze niet via de bios lopen, zo heb ik tenminste mijn keyboard ingesteld
Pagina: 1