[Flash] generieke XML parser

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 09:29
Ik gebruik op het moment de generieke xml-parser die geschreven is door Marc Camps, een collega van me. Erg goed ding, maar ik heb het gevoel dat er wel meer mensen zullen zijn die een XML->object parser hebben geschreven. Die van Marc is het te downloaden:

http://arievanboxel.com/2...?fuseaction=snippets.main

Zijn er betere? Welke gebruiken jullie? Ik wil in elk geval een parser die een object-structuur oplevert, zodat ik met iets als node.subnode.value bij mijn data kan.

Voor alle duidelijkheid, ik heb de search gebruikt, en dit is geen coderequest. Ik heb een goede parser, en die breng ik onder jullie aandacht. Het gaat me er om of er misschien betere/kleinere/efficientere zijn.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Thanks.... Ik ga er zo naar kijken. Ben me op het moment erg aan het verdiepen in XML, dus dit komt goed van pas...

* BtM909 add topic in z'n follow ups.

[geen slijm-modus]Ik ben erg onder de indruk van je hoofdstuk
in een van de Friends of Ed boeken[/geen slijm-modus]
hmmm.... Dacht toch bijna zeker te weten dat ik ook wat van weefselkweekje gelezen heb in "Flash Math Creativity". Toch niet!

btw: de link doet het niet!

[ Voor 34% gewijzigd door BtM909 op 28-01-2003 09:43 . Reden: Was iets te overijverig met typen, heb ook maar een hoofdstuk gezien :P ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• roytanck
BtM909 schreef op 28 januari 2003 @ 09:32:

[geen slijm-modus]Ik ben erg onder de indruk van je hoofdstukken
in Friends of Ed boeken[/geen slijm-modus]
Hoofdstukken? Ik heb alleen in "Byte-size Flash MX" een enkel hoofdstuk geschreven hoor :) Maar tnx voor het compliment!

De link doet het hier wel, maar is een beetje gammel op de een of andere manier... keep trying, of ga naar de homepage (http://www.arievanboxel.com) en klik op "snippets".

Verwijderd

Weefselkweekje schreef op 28 januari 2003 @ 09:26:
Ik gebruik op het moment de generieke xml-parser die geschreven is door Marc Camps, een collega van me. Erg goed ding, maar ik heb het gevoel dat er wel meer mensen zullen zijn die een XML->object parser hebben geschreven. Die van Marc is het te downloaden:

Zijn er betere? Welke gebruiken jullie? Ik wil in elk geval een parser die een object-structuur oplevert, zodat ik met iets als node.subnode.value bij mijn data kan.

Voor alle duidelijkheid, ik heb de search gebruikt, en dit is geen coderequest. Ik heb een goede parser, en die breng ik onder jullie aandacht. Het gaat me er om of er misschien betere/kleinere/efficientere zijn.
ahh....echt6e coderz :) Mooi! Vaker terugkomen! :)

• roytanck
Hee hoi B-Top! Ik kom hier al een tijdje hoor :)

Ik hoopte al dat jij zou reageren, want jij schrijft van die code die ik niet eens kan lezen :) Welke methode gebruik jij om XML te parsen?

Verwijderd

Ik heb zelf een vrij simpele xml-to-object parser. Onderdeel van het infamous rSys natuurlijk :) Mijn code onleesbaar? Hmmm...misschien moet ik wat meer gaan commenten?

• roytanck
Ik bedoelde meer dat je sytax gebruikt waar ik me nog nooit in verdiept heb hoor... Anywayz... infamous rSys? Wasda?

Verwijderd

stukjes rSys heb ik hier al een paar keer gepost :) infamous is ook nogal een overschatting. :)
rSys is mijn eigen 'component&object' library die ik doorlopend ontwikkel, rSys is de naam van de namespace voor alle objecten :)

De syntax is OOP - AS, en dan wel het MX smaakje.....

Verwijderd

Weefselkweekje schreef op 28 January 2003 @ 15:04:
Hee hoi B-Top! Ik kom hier al een tijdje hoor :)

Ik hoopte al dat jij zou reageren, want jij schrijft van die code die ik niet eens kan lezen :) Welke methode gebruik jij om XML te parsen?
agree on that. Soms denk ik dat ik gevorderd ben met AS, en dan komt B-Top ineens met 3 regels code aan waar ik de ballen van snap :D ... Misschien een idee om eens colleges te gaan geven aan ons ;)

• roytanck
Nou idd, dat zou wel heel cool zijn... als van-oorsprong-designer kan ik so wie so wel wat theorie gebruiken...

Ik heb trouwens het boek van Branden Hall (OOP in AS), hopen dat dat iig helpt...

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Weefselkweekje schreef op 28 January 2003 @ 17:05:
Nou idd, dat zou wel heel cool zijn... als van-oorsprong-designer kan ik so wie so wel wat theorie gebruiken...

Ik heb trouwens het boek van Branden Hall (OOP in AS), hopen dat dat iig helpt...
ten eerste, wat een toffe site heb jij..grappig!

ten tweede, OOP in AS is echt een voortreffelijk boek, we hebben het iedereen tot in den treure aangeraden, zitten wel een paar kleine opmerkingen aan. Zo is het niet echt consistent qua naamgeving ( waarom geen _global.org.wheelmaker namspace bijvoorbeeld? ) en code indenting. Het gaat betrekkelijk weinig in op de verschillende design patterns en behandeld eigenlijk alleen MVC ( met daarnaast een eigen pattern, genaamd Flair wat ik vooral een eigenaardig gehacked object vind maar goed )

ten derde, ik kan de boeken ASDG 2 van Colin Moock en Programming Macromedia Flash MX van Robert Penner echt iedereen aanbevelen, met deze combi van 3 is volgens mij bijna elk onderwerp wel behandeld qua clientside Flash. Hoewel misschien een dedicated boek over componenten misschien iets is, kwam pas namelijk weer iets vaags tegen.

ten vierde, misschien moet je aan je collega vragen of ie van zijn xml parser geen component maakt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door oh,when? op 28-01-2003 17:25 ]

"You're only as good, as what you did last week."

• roytanck
Tnx voor je compliment

Eerlijk gezegd ben ik zelfs aan dat ene boek nog niet toe gekomen, omdat ze me op het werk erg bezig houden :) Als ik heel de dag aan het flashen bent wil ik er 's avonds niet nog 'ns over lezen. Ik neem je suggesties zeker mee als ik wel een keer tijd heb.

Ik zal het aan mijn collega voorleggen (we zijn nu samen de bestaande parser aan het verbeteren), maar eerlijk gezegd zie ik het voordeel van een component boven een class niet zo... (wat waarschijnlijk aan mij ligt...).

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Weefselkweekje schreef op 28 January 2003 @ 17:39:
maar eerlijk gezegd zie ik het voordeel van een component boven een class niet zo... (wat waarschijnlijk aan mij ligt...).
het grote voordeel van componenten boven gewone actionscript files is imo de mogelijkheid tot betere verspreiding via .mxp formaat. Zo is het makkelijk ook gelijk documentatie toe te voegen, en zelfs een interface eromheen te bouwen ( hoewel beetje abstract als je alleen een as component hebt maar het kan )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 January 2003 @ 16:51:
[...]

agree on that. Soms denk ik dat ik gevorderd ben met AS, en dan komt B-Top ineens met 3 regels code aan waar ik de ballen van snap :D ... Misschien een idee om eens colleges te gaan geven aan ons ;)
Ik denk dat dat best wel eens leuk zou zijn, iets van een w&g flash dagje :)

• roytanck

Arie heeft nu een supercompacte parser geschreven die ongeveer hetzelfde werkt. Net als de latere versies van Marc maakt ie van elke node een array, omdat je nooit zeker weet of er een of meer zijn (er kan een keer een dag zijn met maar 1 nieuwsbericht of zo).

Cool stuff!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 January 2003 @ 00:15:
[...]

Lijkt me een goed plan! Wacht dan nog even 2 weekjes zodat ik terug ben van wintersport :P! Zijn er meer die het wat lijken?

• Clay
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Weefselkweekje schreef op 29 January 2003 @ 08:38:

Arie heeft nu een supercompacte parser geschreven die ongeveer hetzelfde werkt. Net als de latere versies van Marc maakt ie van elke node een array, omdat je nooit zeker weet of er een of meer zijn (er kan een keer een dag zijn met maar 1 nieuwsbericht of zo).

Cool stuff!
Da's idd een mooie. Ik heb er zelf ook een eigen xml -> obj parser gemaakt, zowel in as als js ook, lijkt er wel redelijk veel op, alleen is die een paar regels langer. maar het principe blijft natuurlijk hetzelfde :) gewoon een recursief stukkie script die van je nodes objecten bouwt, op zich niet zo moeilijk.
[...]
graag :)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik zou ook wel college willen volgen van B-Top... Wat hij met Actionscript doet! :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• roytanck
BtM909 schreef op 29 January 2003 @ 09:33:
Ik zou ook wel college willen volgen van B-Top... Wat hij met Actionscript doet! :)
Sluit ik me natuurlijk ook helemaal bij aan...

Verwijderd

Maybe dat owen ook wat kan doen?

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-08 13:41

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

[reservoir dogs mode]Let's not start sucking each others dicks quite yet, gentlemen[/reservoir dogs mode]

On-topic:
Ik heb in het verleden wel eens zitten zoeken naar een XSL of op zijn minst XPath parser voor Flash MX (in AS/JavaScript), en bleek dus dat iemand effectief al eens een poging in die richting had gedaan. Als ik de link nog ergens vindt, edit ik deze post nog wel ff...
edit:
Linkje (zie ook mijn volgende post)

[ Voor 16% gewijzigd door GrimaceODespair op 29-01-2003 12:29 ]

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Verwijderd

goed plan! ik denk dat ik, en veel anderen, nog veel van jullie kunnen leren!! Lijkt me echt cool om eens een keer zoiets te doen, en zeker ook leerzaam. Bij deze heeft de eerste student zich aangemeld :D

Verwijderd

GrimaceODespair schreef op 29 januari 2003 @ 12:00:
[reservoir dogs mode]Let's not start sucking each others dicks quite yet, gentlemen[/reservoir dogs mode]

On-topic:
Ik heb in het verleden wel eens zitten zoeken naar een XSL of op zijn minst XPath parser voor Flash MX (in AS/JavaScript), en bleek dus dat iemand effectief al eens een poging in die richting had gedaan. Als ik de link nog ergens vindt, edit ik deze post nog wel ff...
1.Lol....

2.linkje zou zeker leuk zijn.

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Heeft ff wat moeite gekost, maar heb de link gevonden. Staat dus gewoon op ActionScript.org. Heb paar maanden geleden ff de schrijver ervan gecontacteerd, maar hij was toch niet verder gekomen dan wat er online staat. Jammer. Maar ja, ik verwacht ook niet dat je een volledige, efficiente XSLT-parser kan schrijven in AS. Anywayz, have phun with it ;)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
GrimaceODespair: Maar ja, ik verwacht ook niet dat je een volledige, efficiente XSLT-parser kan schrijven in AS.
Zeikmode :*) : als je een XML parser hebt kan je uiteraard ook XSLT parsen :+ . Namespace support is dan mooi meegenomen maar eigenlijk ook nog geeneens noodzakelijk.

Ik vermoed dat je doelt op het implementeren van een XSLT processor, wat volledig los staat van het parsen van XML ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

mbravenboer schreef op 29 January 2003 @ 13:36:
[...]

Zeikmode :*) : als je een XML parser hebt kan je uiteraard ook XSLT parsen :+ . Namespace support is dan mooi meegenomen maar eigenlijk ook nog geeneens noodzakelijk.

Ik vermoed dat je doelt op het implementeren van een XSLT processor, wat volledig los staat van het parsen van XML ;) .
Euhm, ja, je hebt volledig gelijk. Ben beetje slordig :7. Waar het mij iig om ging, was dat je via XSLT dezelfde gebruiksvriendelijkheid voor het doorkruisen van XML kan bekomen, als je dat via die XML -> Object parsers hebt.

XSLT nadeel: wsch stukken processor-intensiever dan custom XML -> Object
XSLT voordeel: veel flexibeler dan dat zal je het niet krijgen

Verwijderd

Ik denk dat je uit snelheids overwegingen altijd aan een stukje minder flexibiliteit vastzit. In flash wil cie afweging nog wel eens moeijlijk zijn.
Hoe flexibel zou je willen zijn binnen een bepaalde applicatie. Dat is meer aan de orde dan een zo flexibel mogelijk parsertje schrijven.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
GrimaceODespair: XSLT voordeel: veel flexibeler dan dat zal je het niet krijgen
Gelukkig is er wel wat keus ;) .

(voor het laatste woord wist ik zo snel niets ;) )

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• roytanck
http://webaccess.mozquito.com/

Dit zijn mensen die met die CSS2.1/XHTML/Xforms/Xframes parser bezig zijn... erg interessant. Had de projectleider vanmorgen toevallig aan de ICQ hangen...

Maar goed, ik gebruik XML om de content van cursussen die we hier op het werk (http://www.brightalley.nl) maken in te lezen in flash. Wat je ook (maar oneindig minder elegant) zou kunnen doen met een tekstbestand. D.m.v. XSL parsen naar display vind ik niet erg interessant, omdat flash veel meer kan dan html...

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 09:56

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

[...]

* XangadiX meldt zich

het is af en toe zo fijn om even op de kern van de zaak gewezen te worden in plaats van dat je avond aan avond dingen zit te lezen hoe iets moet...

* XangadiX is zich aan het verdiepen in components...

[ Voor 4% gewijzigd door XangadiX op 29-01-2003 14:47 ]

Stoer; Marduq

Verwijderd

XangadiX schreef op 29 januari 2003 @ 14:47:
[...]

* XangadiX meldt zich

het is af en toe zo fijn om even op de kern van de zaak gewezen te worden in plaats van dat je avond aan avond dingen zit te lezen hoe iets moet...

* XangadiX is zich aan het verdiepen in components...
Goed! :)

In components? In welke zin? Heb je al een beetje as/oop onder de knie? Daar gaat toch de basis van components vanuit. Daarnaast is het nog best pittig een goed component te construeren. Naast de AS, zijn er nog vele andere praktische details. FO's enzo.... :)

Verwijderd

[...]

Toch besta ik ook nog ;), lijkt me ondanks dat ik minder met Flash doe de laatste tijd erg interessant, count me in :)...

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 09:56

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Verwijderd schreef op 29 January 2003 @ 15:06:
[...]

Goed! :)

In components? In welke zin? Heb je al een beetje as/oop onder de knie? Daar gaat toch de basis van components vanuit. Daarnaast is het nog best pittig een goed component te construeren. Naast de AS, zijn er nog vele andere praktische details. FO's enzo.... :)
Idd, ik heb die 'simple' component van weefselkweekje om te bekijken, en lees me het apezuur over hoe inheritage enzo zou moeten werken, ik wil eigenlijk een component hebben die een mp3tje inlaad en afspeelt (met controls enzo), maar ik ben nog niet zover. Ben al lang blij als ik het ding ordentelijk aan het werk krijgt. Ben nog component properties en methods door mekaar aan het halen, maar het begint ergens op te lijken. Helaas vandaag niet zoveel tijd meer, maar van het weekend moet het toch gelukt zijn op een nette manier.

Het nare is dat ik vreselijk gewend ben met onEnterFrame en met FrameCycles te werken en dat ik nu daar vanaf moet stappen en alles OOP moet doen, dat vraagt voor mij nogal een aanpassing, aangezien ik al 2 jaar 'anders' werk.

Maar ach, je moet het toch een keer leren ;)

... wat is een FO :?

[ Voor 3% gewijzigd door XangadiX op 29-01-2003 15:36 ]

Stoer; Marduq

Verwijderd

FO = Functioneel Ontwerp

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2003 17:07 ]

Verwijderd

hoewel het wel belangrijk is, moet je wel in de gaten houden dat de manier van hoe je met je events omgaat, maar een erg klein gedeelte is van het structureren van een as / oop app.
In 5 was het ook al mogelijk om oop te coden, en daar moest je ook met de nu bijna debiel lijkende onClipEvents werken.

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 17:46:
In 5 was het ook al mogelijk om oop te coden, en daar moest je ook met de nu bijna debiel lijkende onClipEvents werken.
hoewel het natuurlijk wel te abstraheren was :) ( denk aan J:ACK en FLEM waarbij vooral J:ACK heel erg neigt naar de eventhandling in Flash MX... )

maar erm... W&G flashcoding dagje? leuk idee...maar laten we eerst onze eigen clogs projectje maar eens starten ;)

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Om weer ff terug te komen op die XML Parser. Zijn er nog mensen met linkjes?

• roytanck
BtM909 schreef op 30 January 2003 @ 12:49:
Om weer ff terug te komen op die XML Parser. Zijn er nog mensen met linkjes?
De beste die ik heb weten te vinden is die van Arie van Boxel (http://www.arievanboxel.com), en die zit nota bene tegenover me hier op het werk :)

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

kheb er vanochtend in de trein naar h'sum nog eens aan zitten denken, maar volgens mij heb ik nog noit de wens gehad om een xml document te parsen naar een Objectenstructuur. Een xml document is namelijk al een object, gewoon een tree, waardoor je kan traversen. Wel heb ik eens een simpele saxparser nodig gehad, maar dat was meer vanwege performance issues....

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

oh,when? schreef op 31 januari 2003 @ 11:05:
volgens mij heb ik nog noit de wens gehad om een xml document te parsen naar een Objectenstructuur
Je hebt hier een goed punt. Ik denk dat dit in Flash soms wél gedaan wordt, omdat de DOM van de XML er niet zo gebruiksvriendelijk is voor de programmeur. Ik denk dat een rechtstreekse omzetting naar objecten op zich onzin is, maar dat de meeste implementaties toch extra's voorzien, die navigatie door de XML-boom gemakkelijker maken. Je kan dat dan op 2 manieren doen: (1) de datastructuur converteren naar iets gemakkelijkers of (2) extra functies maken die opereren op de huidige datastructuur (de originele van Flash bedoel ik dan).

• roytanck
Ik vind het erg makkelijk om het aantal opgaven in een cursus te kunnen bepalen met myDataObject.questions.length o.i.d. en dan de multiple choice antwoorden te kunnen dupliceren door myDataObject.questions[5].answers te loopen, etc...

Kwestie van smaak misschien, maar ik vind dat heel wat gemakkelijker dan d.m.v. firstChild en zo door de XML lopen...

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Hmm... misschien is het nuttig om een soort van 'overhead'-maat aan te kunnen geven. Die xml->obj (of mss xml<->obj) convertors eens timen voor verschillende groottes van XML. Kan een progger meteen voor zichzelf beslissen of hij het de moeite vindt. Stel, je hebt al een filmpje vol AS zitten, en moet er nog wat XML bijproppen. Dan zou ik bv graag willen weten wat ik daarvoor zou moeten inleveren.

PS: Beetje gerelateerd: ik kom uit C++ en ben gewend nogal snel een functie-aanroep voor iets te maken. Nu zou ik op zich wel eens kunnen timen hoeveel een functie-aanroep kost, maar heeft iemand hier wel eens een artikel gelezen daarover (overhead van ActionScript functie-aanroepen) ?

• roytanck
XML parsen zul je over het algemeen doen tijdens een preloader oid. De applicatie wacht dus ff op de data. Een evt. tijdelijke vertraging is dus nit zo erg...

Overigens is het parsen van echt grote documenten geen goed idee, we hebben hier met een "hamlet.xml" geprobeerd, en onze (oudere) computers trekken dat echt niet... Voor dat soort gevallen is een saxparser een beter idee :)

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

We hebben hier op het werk een systeem, waarbij de Flash communiceert met de server via XML. Het gaat hier om spellen (weliswaar niet "realtime action", maar toch), dus het moet wel instant gebeuren...

Verwijderd

Overhead in ms van een functie tracen

Flash ActionScript:
1
2
3
4
5
method = function(){
     var sTimer = getTimer()
     [.....functie......]
     trace('duratie method='+getTimer()-sTimer);
}

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 13:31:
Flash ActionScript:
1
2
3
4
5
method = function(){
     var sTimer = getTimer()
     [.....functie......]
     trace('duratie method='+getTimer()-sTimer);
}
Nou, dat was niet zo een probleem geweest om zelf te maken hoor :P maar ik doelde eigenlijk meer op de overhead van een functie tov inline code (nu meet je de volledige functie). Nou kan ik dat ook nog wel achterhalen, maar ik was gewoon geïnteresseerd of iemand daar ooit nog iets interessants rond geschreven heeft (of ben ik de eerste :P ) ?

edit:
hmm... lekker off-topic allemaal. Mss tijd voor een nieuwe topic? :P

[ Voor 8% gewijzigd door GrimaceODespair op 31-01-2003 14:46 ]

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

oh,when? schreef op 31 January 2003 @ 11:05:
kheb er vanochtend in de trein naar h'sum nog eens aan zitten denken, maar volgens mij heb ik nog noit de wens gehad om een xml document te parsen naar een Objectenstructuur.
graag wil ik op mijn standpunt terugkomen, namelijk bovenstaande parser van arie heeft me in een project afgelopen week flink wat tijd gescheelt! Dus hierbij dank! :)

Ik zat nog te denken of het omgekeerde ook interesant is, van Object -> XML aangezien je zo makkelijk dit kan processen...naar wat ik heb gehoord is Arie hier ook mee bezig?

:)

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
op 'de' mailinglist blijken ze tegenwoordig swf door te sturen met volledige arrays zodat er niets geparst hoeft te worden :) - dus dat als het echt snel moet...

als je xml->obj wil doen moet je eerst zien of je wel degelijk dit nodig hebt - net als 'arie' heb ik jaartje geleden ook zo'n xml->obj (of beter: 'named' array ) gemaakt maar na een tijdje heb ik een heel simpel xpathje geschreven: minder geheugen, properder, leesbaarder en je kunt het ook ineens terugsturen. Als je XML echt snel wil krijgen (ie werken met heel grote documenten) moet je een DTM implementeren, maar die zijn pokke hard om de structuur te veranderen.

maar als realtime nodig is: dan zit je met LoadVars waarvan je de onDataMethod overschrijft of zoals above swf met data inladen...
Pagina: 1