Toon posts:

tulip loopt vast met nieuwe cd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
'k heb hier een tulip alles in een computer p1-70Mhz welke geen gebrande cd's meer ziet, nadat ik de speler vervangen heb post hij niet goed meer.
ik heb volgens mij nu alles zo'n beetje wel gebrobeerd. :'(

ik heb de jumper op cd en hd gecontroleerd, en alle mogelijke combinaties geprobeerd cs - cs , ma - sl , sl - ma enz.
ik heb de flatkabel gecontroleerd, deze was met de midden aansluiting op het mobo aangesloten, volgens mij niet goed maar nadat ik dit veranderd had nog steeds niet goed.

flatkabel vervangen, nu wordt de hd en cd-rom wel herkend in de bios maar de pc start nog steeds niet op, alleen als ik pri-slave op none zet werkt bijna alles, echter geen cd.

het allervreemdste vind ik echter dat als ik in windows "deze computer" aanklik het ledje van de cd wel even aangaat maar wordt geen speler weergegeven.

wie heeft er een paar tips

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
ik heb de flatkabel gecontroleerd, deze was met de midden aansluiting op het mobo aangesloten, volgens mij niet goed maar nadat ik dit veranderd had nog steeds niet goed.
Het midden moet juist op de slave zitten.. De connector die het verst van het midden af zit hoort op de mobo en de dichtstbijzijnde uiteinde op de Master. Bij 40-polige kabels mag je Master en Slave wisselen, maar niet bij 80-polige kabels. Cable Select jumperinstelling kun je het beste gebruiken icm 80-polige kabels.

Verwijderd

Afwijkende flatcables (zelf gezien in Tulip, IBM, Compaq, HP - PC's) hebben mobo aansluiting in het midden, en 1 master + 1 slave op de splitseinden.

En indien je CD-Spelers recycled: niet alle drives met 40 polige DataConnector zijn IDE/ATA ! (denk aan Matsushita, Mitsumi, Panasonic, Sony, SoundBlaster etc die afwijkende pen-aanduiding hebben en meestal op een geluidskaart werden aangesloten -> voorbeeld: SoundBlaster 16 Pnp met MKE-Panasonic interface met 40polig flatcable aangesloten op de SoundBlaster CR-563-B). Vaak kun je deze drives herkennen aan de achterkant, waar je de Device-ID's kunt instellen (0, 1, 2, 3).

Kabel/Master-Slave problems kun je het beste oplossen door op te letten of hij wel door de Bios herkend wordt (wel PnP bios nodig).
Drive problems kun je het beste diagnosticeren door erop te letten of: hij wel initialiseerd, door de bios herkend wordt, een CD-TOC inleest, de CD leesbaar maakt voor Dos/Windows/OS en of hij ervan kan booten.

Sluit eens NIETS aan op de IDE/ATA, behalve de CD-Speler + harddisk, ieder op eigen kabel om uit te sluiten dat de CDROM speler kapot is. (of hang de CD-Speler in een andere PC om te kijken of hij nog wel functioneerd).

Cable-select werkt ook bij 40 polige IDE/ATA, bij 80 polig is het zelfs aan te raden ipv master/slave. Echter: Indien je 1 drive op Cable-select zet moet je alle drives op die kabel op Cable-Select zetten.

Plaatsing op de kabel:
[mobo]------------lang----------[slave]----kort----[master]
(blauw)

De rode markeringsdraad (pen1) moet (meestal) aan de voedingskabel zijde zitten.

Geen gebrande CD's kunnen lezen heeft te maken met de laser. Indien nodig schoonmaken en/of de Gain bijstellen.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2003 09:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
aan de linkerkant van de cd speler zitten nog 3 jumpers weten jullie waar die voor dienen, ze zien er het zelfde uit als de jumper voor slave master en cable select, er staat echter niets bij en in de beschrijving van de speler ook niet.

hoe stel ik eventueel de gain van die oude speler af?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 21:39 ]

Verwijderd

zijn het 80 minuten cd misschien kan je cd speler die niet lezen.
Anders is het type cds.
Misschien ligt het aan je cd-rom dat hij gewoon te oud is?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 21:37:
aan de linkerkant van de cd speler zitten nog 3 jumpers weten jullie waar die voor dienen, ze zien er het zelfde uit als de jumper voor slave master en cable select, er staat echter niets bij en in de beschrijving van de speler ook niet.

hoe stel ik eventueel de gain van die oude speler af?
Meestal (bij moderne spelers) is dat de (U)DMA of PIO modus dipje en een teststand.

Gain is de potmeter die op de laseraansturing zelf zit. Maak wel eerst een markering waar hij op stond afgesteld en maak geen grote slagen.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Controleer ook je harddisk. Sommige oude harddisks maken nog onderscheid tussen "Master (No slave)" en "Master (Slave present)". Ook hebben sommige harddisks "Master (non-ATA slave present)" als optie. Die laatste NIET kiezen.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
ben er nog steeds niet uit, als ik er een oude cd speler in zet wordt hij wel herkend, start normaal op maar geen cd in win 98.
bij de nieuwe a-open start deze pc niet, ook niet van diskette.
bericht van Aetje begrijp ik niet er zit namelijk maar een soort afstelling op hd nl. ma-sl-cl
Pagina: 1