Traagheid na format (BIOS fout?)

Pagina: 1
Acties:

• nuklor
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-06 22:24
Ik heb laatst mijn HDD geformatteerd, was hoog tijd.
Windows XP herinstalleerd, hardstikke mooi allemaal.
BIOS password eraf gegooid, sinds winXP er al voor zorgt dat er niemand op komt (had eerst dualboot ME/XP), toen gaf 'ie om een of andere vage reden alsnog een password prompt bij startup, en kwam ik 'r van ze lang zal ze leven niet in. Goed, BIOS geshort (jumper), en dat probleem opgelost.
Nu is het echter zo dat mijn PC traag bezig is. Ik dacht eerst dat het aan mijn Video kaart lag (Ati FDX8500LE van Hercules), gezien de cooling fan op dat ding stuk is. Maar ik heb sindsdien mijn oude kaart (AOpen TNT2) erin gestopt, en het lost niet veel op. Dus toch iets met het systeem zelf.

Maar de vraag is wat? Als pointer: bij het opstarten duurt de RAM check ongelooflijk lang, wat nooit eerder het geval was. Verder doet alles het wel, maar traagjes. Ik wou laatst de nieuwe Matrix trailer bekijken, en dat gaat dus gewoon niet (stottert).

Tech Spec:
MS-6309 Mainboard
256Mb SDRAM
ATI FDX8500LE 64Mb / AOpen TNT2 32Mb
On board geluid
PIII 800MHz

Ik heb overigens nu de hele bak verspreid op mijn bureaublad liggen, gezien de voeding het liet afweten. Na wat stoffen doet die het weer.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

nuklor schreef op 28 januari 2003 @ 00:13:
Ik heb laatst mijn HDD geformatteerd, was hoog tijd.
Windows XP herinstalleerd, hardstikke mooi allemaal.
BIOS password eraf gegooid, sinds winXP er al voor zorgt dat er niemand op komt (had eerst dualboot ME/XP), toen gaf 'ie om een of andere vage reden alsnog een password prompt bij startup, en kwam ik 'r van ze lang zal ze leven niet in. Goed, BIOS geshort (jumper), en dat probleem opgelost.
Nu is het echter zo dat mijn PC traag bezig is. Ik dacht eerst dat het aan mijn Video kaart lag (Ati FDX8500LE van Hercules), gezien de cooling fan op dat ding stuk is. Maar ik heb sindsdien mijn oude kaart (AOpen TNT2) erin gestopt, en het lost niet veel op. Dus toch iets met het systeem zelf.

Maar de vraag is wat? Als pointer: bij het opstarten duurt de RAM check ongelooflijk lang, wat nooit eerder het geval was. Verder doet alles het wel, maar traagjes. Ik wou laatst de nieuwe Matrix trailer bekijken, en dat gaat dus gewoon niet (stottert).

Tech Spec:
MS-6309 Mainboard
256Mb SDRAM
ATI FDX8500LE 64Mb / AOpen TNT2 32Mb
On board geluid
PIII 800MHz

Ik heb overigens nu de hele bak verspreid op mijn bureaublad liggen, gezien de ATX kast het liet afweten. Na wat stoffen doet die het weer.
heb je toevallig wel alle drivers geinstaleert ? dus ook voor je chipset en je beeld plank
ik raadje aan om niet de standaart zut te gebruiken van win xp
maar om alles nog eens na te instaleren met de nieuwste drivers ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• nuklor
Shunt schreef op 28 January 2003 @ 00:20:
[...]

heb je toevallig wel alle drivers geinstaleert ? dus ook voor je chipset en je beeld plank
ik raadje aan om niet de standaart zut te gebruiken van win xp
maar om alles nog eens na te instaleren met de nieuwste drivers ;)
Nieuwste display drivers, nieuwste MB chipset drivers. Ik heb dan verder nog geen windows updates gedaan ofzo, maar ik zie ook niet in hoe dat die RAM check zou beinvloeden bijv.
Overigens nog niet de BIOS geupdate (flash), maar dat heb ik ook nooit eerder gedaan nog op deze PC. Maar misschien gezien ik dat geval geshort heb, dit toch de oplossing is. *probeert*

• nuklor
BIOS geflashed, probleem opgelost.
Wel bedankt :)