Ik ben sinds kort in het bezit van een iiyama HM903DTA monitor. Erg mooi, maar ik heb een probleem dat ik rechts in beeld een verticale lijn heb zitten. Het vreemde is echter dat ik dit in mijn vorige 17"monitor ook al had. Toen dacht ik dat het mijn monitor was. Dit is dus niet het geval. Ik ben nu aan het testen met een andere VGA-kaart maar het lost niets op. Ik zie wel dat als ik mijn refresh van 100Hz naar 75 Hz zet dat de lijn dan weg is. Dit is echter natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb al van alles geprobeerd maar niets helpt. Zou het mijn mainboard kunnen zijn. Gaarne jullie reacties hierop. Misschien heeft iemand zoiets eerder gezien.
Wat voor 'vanalles' heb je geprobeerd?
Vertel eens wat voor hardware je hebt?
Geef dus eens wat meer informatie; we zijn niet helderziend hier
Vertel eens wat voor hardware je hebt?
Geef dus eens wat meer informatie; we zijn niet helderziend hier
Ik heb een asus p4b266 met 1,6 p4. 256 DDR memory. Ik heb niets overgeklokt. Tevens heb ik een Pine geforce3 VGA-kaart getest en een Hercules geforce 2 GTS. Deze doen het bij een collega allebei goed dus daar ligt het niet aan. Alle overige hardware heb ik al eruit gehaald maar dat helpt ook niet. Gaarne jullie reacties
FijnVerwijderd schreef op 27 January 2003 @ 23:02:
Ik heb een asus p4b266 met 1,6 p4. 256 DDR memory. Ik heb niets overgeklokt.
Monitor op een ander systeem geprobeerd? of eventueel je oude monitor die hetzelfde probleem vertoont?Tevens heb ik een Pine geforce3 VGA-kaart getest en een Hercules geforce 2 GTS. Deze doen het bij een collega allebei goed dus daar ligt het niet aan.
Overklokken kan de oorzaak dus niet zijnAlle overige hardware heb ik al eruit gehaald maar dat helpt ook niet. Gaarne jullie reacties
Grafische kaart ook niet (of het moet wel heel toevallig zijn dat 3 kaarten hetzelfde euvel veroorzaken)
Monitor is het (denk ik) ook niet; om dezelfde reden als de vorige: 2 monitoren met hetzelfde probleem? neh... wel TE toevallig
Kabel... Misschien dezelfde VGA-kabel gebruikt (indien deze niet vast aan je monitor zit)
misschien inderdaad moederbord? damn... ik zou het niet meer weten
Verwijderd
Is idd een tricky.. ben even aan het zoeken naar de werking van zo'n diamondtron buis. Het feit dat het een verticale lijn betreft moet iets uit af te leiden zijn.
paar schoten voor de boeg:
1) zitten beide systemen op dezelfde randaarde? Zo niet, probeer dat eens..
2) staan er luidsprekers in de buurt van je monitor, of andere magnetische apparatuur?
3) als je je monitor heel ergens anders neerzet, doet hij het dan nog?
paar schoten voor de boeg:
1) zitten beide systemen op dezelfde randaarde? Zo niet, probeer dat eens..
2) staan er luidsprekers in de buurt van je monitor, of andere magnetische apparatuur?
3) als je je monitor heel ergens anders neerzet, doet hij het dan nog?
Monitoren (ctr) met een platte beeldbuis hebben geloof ik alteid deze strepen...(ik ook) en hier is geloof ik niets aan te doen!
Dat ligt gewoon aan het soort monitor dat je hebt gekocht
Een echte golver is nooit uitgeput
Gebruik je geen VGA verlengkabel? Een vriend van mij heeft een goedkope verlengkabel en dan geeft ie ook zo'n streep door het beeld.
Verwijderd
dat zijn horizontale strepen, draden die gebruikt worden om het raster bij elkaar te houden.LoBbY_1 schreef op 27 januari 2003 @ 23:17:
Monitoren (ctr) met een platte beeldbuis hebben geloof ik alteid deze strepen...(ik ook) en hier is geloof ik niets aan te doen!
Toch heeft het misschien iets met die draden te maken, ik vond dit bij deja:
The Diamondtron CRT used in the 17-inch Studio Display incorporates an
aperture grid of very fine, vertical wires to enhance the sharpness of the
image. Exposure to cold and or vibration can cause these fine wires to
temporarily adhere to each other.
Note: Be careful not to confuse a vertical line with the horizontal
stabilizing grid wires described in TIL Article 11497 "Apple Color Monitors:
Cause of Thin Horizontal Line(s)" . The horizontal wires are completely
normal.
The vertical line anomaly is inherent to this type of display when exposed
to lower temperatures and is not indicative of the need for a service call.
If your display is exhibiting visible thin vertical lines, you can most
often break the adhesion between the grid wires by using the heel of your
hand to moderately impact the side of your display under the Apple logo on
the right, then left side. Using moderate force will not damage your
display.
To avoid scratching or marring the external plastics, remove any jewelry or
watches before you tap the display.
If the lines persist after a few attempts to break the adhesion of the
wires, you should take the display to an Apple Authorized Service Provider
for additional troubleshooting.
Alle suggesties zoals hierboven heb ik geprobeerd (kabels, speakers etc.) En ook dat verhaal van die monitor is te weerleggen omdat die 17" een gewone raster montitor was en dus geen lamellen had die tegen elkaar konden plakken. Ik heb zelf ook geen idee meer hoe dit kan.
zou je misschien er een duidelijk foto van kunnen maken, zou een hoop verklaren namelijk ?
Verwijderd
Randaarde ook geprobeerd, en zaakje op een totaal ander plek ook? (bij voorkeur zelfs ander huis)
Ja, dat heb je dus met die Iiyama buizen, omdat daar 2 'draadjes' lopen aan beide zijden om het raster bij elkaar te houden, zoals gezegd. Daarom heb ik zelf een Philips 107T gekocht en DAAROM niet een Iiyama omdat die draadjes al trillen als je een tik tegen die monitor geeft.LoBbY_1 schreef op 27 januari 2003 @ 23:17:
De 107T is gewoon vlak maar die heeft die 'draadjes' niet en dus ook geen lijntjes. Maar die lost de vraag niet op denk ik, tenzij het de 'draadjes van Iiyama zijn'
i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080
Tik Tik .....bewegen niet 
Ik heb ook gezien dat het niet alleen bij IIyama monitoren is maar ook bij andere merken met platte beeldbuizen. Dus daarom mijn reply
Ik heb ook gezien dat het niet alleen bij IIyama monitoren is maar ook bij andere merken met platte beeldbuizen. Dus daarom mijn reply
Een echte golver is nooit uitgeput
die draadjes die gezien worden op de meeste beeldscheren hebben te maken met de ophanging van het beeldscherm zelf.
Hier hoort wel de melding bij dat dit dan horizontale lijntjes zijn en dat deze alleen bij lichte kleuren op het beeldscherm te zien zijn.
de topic starter heeft het over vertikale lijntjes, dit heeft hier bij mijn weten dus geen verband mee.
(mits de topicstarter tegen lijntjes die van links naar rechts over het beeldscherm lopen "vertikale lijntjes" noemt terwijl dit dus horizontale lijntjes zijn.)
daarnaast heeft hij/zij het over een vertikale lijn, en niet over lijntjes.
Helaas weet ik hier geen oplossing voor ofzo, wou alleen (voor zover mogelijk) opheldering scheppen.
Hier hoort wel de melding bij dat dit dan horizontale lijntjes zijn en dat deze alleen bij lichte kleuren op het beeldscherm te zien zijn.
de topic starter heeft het over vertikale lijntjes, dit heeft hier bij mijn weten dus geen verband mee.
(mits de topicstarter tegen lijntjes die van links naar rechts over het beeldscherm lopen "vertikale lijntjes" noemt terwijl dit dus horizontale lijntjes zijn.)
daarnaast heeft hij/zij het over een vertikale lijn, en niet over lijntjes.
Helaas weet ik hier geen oplossing voor ofzo, wou alleen (voor zover mogelijk) opheldering scheppen.
Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195
Verwijderd
Ik heb nog niet gehoord of topicstarter inmiddels al geprobeerd heeft de hele setup in een ander huis/ruimte aan te sluiten?
Verwijderd
probeer eens je resolutie en bits te verlagen van 32 naar 16, en van welke res je ook hebt eentje lager
give it a shot
Geef eens een klap tegen je monitor aan de zijkant. Ik had namelijk hetzelfde probleem met mijn 22", subtiele klap ertegen en het probleem is weg. Staat zelfs in de handleiding.
dit is geen probleem maar juist om te zorgen dat het beeld goed blijft!ShotGun schreef op 28 January 2003 @ 17:54:
* 666AnGeL heeft ook een platte iiyama met 2 draadjes. Ds een typisch iiyama probleem.
Verwijderd
even voor de duidelijkheid:
dit probleem heeft niets te maken met de 2 draden welke normaal op elke trinitron buis te zien zijn
Hij heeft dit ook gehad op een normale monitor en het betreft hier een verticale streep, en geen horizontale.
dit probleem heeft niets te maken met de 2 draden welke normaal op elke trinitron buis te zien zijn
Hij heeft dit ook gehad op een normale monitor en het betreft hier een verticale streep, en geen horizontale.
Ik heb het inderdaad over een VERTIKALE lijn die rechts van mijn monitor zit op ongeveer 5 cm van de rand. En ik heb net mijn oude monitor eens getest op een andere PC en daar zit die lijn nu helemaal "ingebrand"of zoiets want daar zit die lijn nog steeds in. Ik wil het dus nu wel snel oplossen anders zit het straks ook definitief in mijn nieuwe monitor.
Pagina: 1