Mee eens.
AtlonXP1800 schreef op 27 januari 2003 @ 22:06:
ja, dat wel, is moeilijker om om heen te gaan.
Maar nadat ik een aanpassing had gemaakt in de /etc/passwd file kon ik met de gebruikersnaam waarbij ik het had gewijzigd niet meer inloggen...
Merk wel op dat de shell in /etc/passwd het volledige path moet bevatten en alleen een filename mag zijn. Je kunt er dus geen opties achter zetten.
Als je toch opties mee wilt geven, dan kun je als shell /usr/local/bin/bleh opgeven, en dan van bleh een shell scriptje maken met daarin de commando's die uitgevoerd moeten worden. Dit levert overigens wel hetzelfde potentiele probleem op als de /etc/profile manier. Als je van /usr/local/bin/bleh een C progje maakt, dan heb je dat probleem niet.
Overigens is het veiliger om bij dat /etc/profile geintje (of in /usr/local/bin/bleh, als je die als shell script gebruikt) niet dit te doen:
Maar dit:
Bij de eerste manier kun je misschien een shell krijgen als je de shell tussen het eerste en het tweede commando in zou onderbreken.
Ik heb het hier even geprobeerd (met de /usr/local/bin/bleh manier), en dat werkte, en het toevoegen van dat script aan /etc/shells was hier niet nodig (maar misschien kun je voor ssh instellen dat een valid shell nodig is - YMMV dus).