[XP] Geluid stottert

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08 13:15

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Een week geleden heb ik een Connect3D Radeon 9500Pro 128MB gekocht (joepie :P). Als ik nu echter muziek probeer te luisteren met bijvoorbeeld Winamp (2.81) stottert het ontzettend.

Dit is echter niet alleen bij winamp zo, maar bij bijna alles, behalve spellen, waar geluid bij te pas komt. Dus ook simpele dingen als windows opstart geluid of als iemand zich aanmeldt op MSN.

Wat heb ik al gedaan:
• Windows opnieuw geïnstalleerd
• Nieuwste drivers geïnstalleerd van zowel geluidskaart (onboard AC'97 chip) als de videokaart.
• Álles uitgezet, behalve winamp
• 3DMark2001SE gedraait, lijkt gewoon goed te werken (9160 punten)
• In systeeminfo gekeken bij conflicten, niets te zien.
• Via DxDiag hardwareversnelling voor het geluid uit gezet (dat loste wel het krakende geluid in UT op, daar heb ik dus wel goed geluid, net zoals in alle andere spellen afaik)
• Gechecked of UDMA aan staat, wat dus het geval is
• Nieuwste Via 4-in-1 Drivers geïnstalleerd

Helaas, het heeft allemaal niet mogen helpen :/

Via Omega en Google heb ik het volgende gedaan:
geluid stottert catalyst winxp (omega)
geluid stottert r9500 winxp (omega)
geluid stottert radeon winxp (omega)
geluid stottert catalyst winxp (google)
geluid stottert r9500 winxp (google)
geluid stottert radeon winxp (google)

Dit heeft echter niets bruikbaars opgeleverd :/

Systeem specs:
• Mobo: MS6382 (KT266 chipset)
• CPU: AMD Thunderbird 1333 MHz (non OC)
• Mem: 256MB PC2100 (merk weet ik niet)
• Gfx: Connect3d Radeon 9500 pro 128MB (non OC)
• HDD: 1 Maxtor 20GB 5400rpm en 1 Maxtor 80GB 7200rpm liquid bearings
• Sound: onboard (AC97 chip)
• Boxen: Cheapassdingen die je standaard bij je pc krijgt als je hem kant en klaar koopt.
• Voeding: Ik dacht 300 Watt en ik weet zeker dat het P4 compatible is (of dat staat er toch op)

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat m'n geluid niet meer stottert?

[ Voor 5% gewijzigd door Pyrus op 27-01-2003 22:54 ]

LinkedIn

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 23:21

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Het moet in de geluidschip zitten als je het mij vraagt (en dat doe je indirect ;)). Want je videokaart maakt geen geluid, alleen beeld. Het moet je Ac'97 zijn die niet zo vrolijk is. al geprobeert de drivers te deleten, herstarten en weer installen? Wat voor mobo heb je?

Verwijderd

In de BIOS PCI latency timer op 64...ipv 32

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:17
Verwijderd schreef op 27 January 2003 @ 21:51:
In de BIOS PCI latency timer op 64...ipv 32
Het lijkt me dat je de vertraging zo alleen maar groter maakt waardoor het meer gaat stotteren of zie ik dat verkeerd :?

Kan je misschien ergens een normale videogeluidskaart vandaan halen die niet onboard is? Want ik denk dat het daar aan ligt.

[ Voor 2% gewijzigd door Hahn op 27-01-2003 22:42 . Reden: foutje :+ ]

The devil is in the details.

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
MixingMastersM schreef op 27 January 2003 @ 21:40:
Het moet in de geluidschip zitten als je het mij vraagt (en dat doe je indirect ;)). Want je videokaart maakt geen geluid, alleen beeld. Het moet je Ac'97 zijn die niet zo vrolijk is. al geprobeert de drivers te deleten, herstarten en weer installen? Wat voor mobo heb je?
Nope, heb ik niet geprobeerd. Wel format c:, dat ook goed? :P
Wat voor een mobo ik heb? Een MS6382 (met kt266 chipset is dat)
Verwijderd schreef op 27 January 2003 @ 21:51:\nIn de BIOS PCI latency timer op 64...ipv 32
Right, zal het ff proberen.
Alle menu's en submenu's afgeweest, maar helaas heb ik die instelling bergens kunnen vinden :?
MaRc0 schreef op 27 January 2003 @ 22:40:
[...]

Het lijkt me dat je de vertraging zo alleen maar groter maakt waardoor het meer gaat stotteren of zie ik dat verkeerd :?

Kan je misschien ergens een normale videokaart vandaan halen die niet onboard is? Want ik denk dat het daar aan ligt.
Last time I checked was er toch geen r9500pro onboard op m'n mobo :X
Tenzij iemand me ff een geluidskaart of het geld ervoor doneert niet nee :/

[ Voor 8% gewijzigd door Pyrus op 27-01-2003 22:53 ]

LinkedIn

Verwijderd

Heb je wel Via 4-in-1 drivers geïnstalleerd?

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 January 2003 @ 22:52:
Heb je wel Via 4-in-1 drivers geïnstalleerd?
Jup, ook Via 4-in-1 drivers geïnstalleerd.

LinkedIn

Verwijderd

Het ligt niet aan die onboard chip. Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Live! Player 5.1. Zelfs met de laatste drivers van Creative is het me niet gelukt, wel met de standaard Xp drivers, stotter weg... bij mezelf niet |:(
Misschien dat het iets helpt...

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 January 2003 @ 23:23:
Het ligt niet aan die onboard chip. Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Live! Player 5.1. Zelfs met de laatste drivers van Creative is het me niet gelukt, wel met de standaard Xp drivers, stotter weg... bij mezelf niet |:(
Misschien dat het iets helpt...
Helaas, ook met standaard windows dingen stottert het :/

LinkedIn

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heeft jouw mobo een onboard RAID controller :? Zo ja, schakel deze uit (indien geen HDD's eraan gehangen). Anders moet je eens met verschillende BIOS/driver versies te spelen :)

Verwijderd

Als je nog een geluidskaart hebt liggen, schakel dan de AC'97 uit en probeer die geluidskaart in het onderste PCI slot uit (zo ver mogelijk van de AGP poort vandaan). Zo heb ik ook het kraken van mijn Philips Acoustic Edge opgelost. :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

MaRc0 schreef op 27 januari 2003 @ 22:40:
[...]

...
Kan, hoeft niet.
Met de PCI Latency hoger, heeft voor zover ik weet een apparaat wat de bus bezet, langer de tijd om iets te doen. Immers, apparaten die beslag op de bus willen leggen hebben een hogere latency voordat ze aan het werk kunnen.

Btw, het probleem ligt vrijwel zeker bij je AC'97 sound, de drivers daarvan of BIOS instellingen. Ben het ook vrij vaak tegengekomen, maar vaak was het op te lossen met inderdaad PCI instellingen, andere drivers. Zo af en toe kwam ik niet tot een oplossing en zetten we er een cheapo SB128 PCI kaartje o.i.d. in.

[ Voor 25% gewijzigd door roelio op 28-01-2003 10:39 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 10:43

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Er is een Via Latency Patch beschikbaar die wel dit probleem met de Creative Soundbaster kaarten oplost. Download

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
BalusC schreef op 28 januari 2003 @ 07:25:
Heeft jouw mobo een onboard RAID controller :? Zo ja, schakel deze uit (indien geen HDD's eraan gehangen). Anders moet je eens met verschillende BIOS/driver versies te spelen :)
Nope geen RAIDcontroller. Mja.. www.msi.com.tw is ongelofelijk traag en op www.msicomputer.com vind ik geen (nieuwe) bios voor m'n mobo (of m'n hele mobo for that matter)
Verwijderd schreef op 28 januari 2003 @ 10:29:
Als je nog een geluidskaart hebt liggen, schakel dan de AC\'97 uit en probeer die geluidskaart in het onderste PCI slot uit (zo ver mogelijk van de AGP poort vandaan). Zo heb ik ook het kraken van mijn Philips Acoustic Edge opgelost. :)
Zoals ik al eerder zei, ik heb geen geluidskaart liggen.
Hurricane schreef op 28 januari 2003 @ 10:43:
Er is een Via Latency Patch beschikbaar die wel dit probleem met de Creative Soundbaster kaarten oplost. Download
FF checken :)
Je mag (blijkbaar) niet deeplinken ;)
[edit]
Het lijkt erop dat die latency patch voor kt133a is, terwijl ik een kt266 mobo heb.
offtopic:
Nu kom ik hier al meer als een jaar, en nog kijk ik niet standaard naar een faq bij alles |:( (zat een faq.html in die zipfile)

[ Voor 27% gewijzigd door Pyrus op 28-01-2003 14:35 ]

LinkedIn

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 10:43

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Helaas, het stottert nog steeds :/

Ik kreeg btw een CMOS Checksum Error toen ik rebootte na die patch te installen :?

Laatst kreeg ik die nog een paar keer. FF batterij eruit gehaald en doorgemeten maar die was nog goed. Batterij terug gedaan en niet meer gehad, tot net dus.

LinkedIn

Verwijderd

Misschien zou je dan een keer de batterij moeten vervangen en kijken wat die dan doet

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27
Pyrus schreef op 28 January 2003 @ 14:34:
[...]

Helaas, het stottert nog steeds :/

Ik kreeg btw een CMOS Checksum Error toen ik rebootte na die patch te installen :?

Laatst kreeg ik die nog een paar keer. FF batterij eruit gehaald en doorgemeten maar die was nog goed. Batterij terug gedaan en niet meer gehad, tot net dus.
Die CMOS checksum error, staat totaal los van die patch :). Maar ik heb zelf ook dit soort problemen gehad, ik heb ze opgelost door ACPI uit te schakelen en te gaan spelen met IRQ's, kijken wat de beste oplossing is. Ik heb nu een mooie irq verdeling , en hij crachst NOOIT _/-\o_.
Verwijderd schreef op 28 January 2003 @ 23:24:
Misschien zou je dan een keer de batterij moeten vervangen en kijken wat die dan doet
Batterij heeft hier mee totaal niks mee te maken, als die niet goed was. Dan zou de bios normaal opstarten alleen je kan geen tijd/datum / bios instelllingen onthouden :).

4400ste post :P. Jippie :D.

Verwijderd

Yep, dit probleem heb ik ook gehad.

Ik loste dit op om een PCI soundkaart erbij te zetten; dan was het kraken weg.

Ik las op de GigaByte site (prod. van mn mobo) dat een bios flash dit ook kon verhelpen. Ik weet niet of er voor MSI ook zo'n flash is. ;)

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Daarnet (eindelijk) kunnen kijken of er een nieuwe BIOS beschikbaar was voor m'n mobo. Helaas niet dus

LinkedIn

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 19:53

TAA

Liever IRC

Hier op een oude AXPRO63 ook hetzelfde probleem; opgelost door de latency timer te zetten... klote als dat niet kan in je bios en er geen update is...

Verwijderd

Dit probleem heb ik ook gehad, ik heb het toen opgelost met maar een simpel ding, waar ik na 3 dagen achterkwam van zwoegen en ploerten, een simpel drivertje die extra installeert naast de via4in driver

de miniport ide driver, het is blijkbaar iets wat met de aansturing van je hardeschijf te maken heeft, zeker weet ik het niet maar na het installeren was het verholpen.

hier de link naar de pagina van via miniport driver
http://www.viaarena.com/?PageID=66

wat je ook nog kan proberen is update drivers van je grafische kaart ophalen dat wil ook wel is een klein beetje helpen de ene driver is de andere niet, dat was de oplossing die ik als eerste geprobeert heb, het haalde niet het gehele probleem weg, maar ik was al een stap verder, dat met die via miniport driver was de uiteindelijke oplossing.

graag gedaan, hopelijk biedt het een oplossing

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
helaas cestmoi, het maakt het alleen maar erger. Stotterde het eerst zo nu en dan een beetje, nu stottert het zo nu en dan een beetje niet :/ :(
Ty all the same

LinkedIn

Verwijderd

Heb je ook al geprobeert om te kijken over ergens iets fout is met IRQ indeling?

of eventueel IRQ's zelf toewijzen in de bios?, wat je ook nog kan doen is kaarten er allemaal uittrekken behalve je grafische kaart, je geluid is onboard zei je, kijken of het zich dan nog steeds voordoet?

of waarschijnlijk heb je dat al geprobeert, jammer had wel gehoopt dat het andere wat ik voorstelde een oplossing zou bieden.

probeer anders ook is een andere geluidskaart ipv onboard, als je die ergens hebt liggen, en de onboard uitzetten in de bios, kijken of het zich nu wel voordoet?

en heb je ook alle updates van Windows XP binnen gehaald? en dat zijn er nogal wat.

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 17:21:
Heb je ook al geprobeert om te kijken over ergens iets fout is met IRQ indeling?

of eventueel IRQ's zelf toewijzen in de bios?, wat je ook nog kan doen is kaarten er allemaal uittrekken behalve je grafische kaart, je geluid is onboard zei je, kijken of het zich dan nog steeds voordoet?

of waarschijnlijk heb je dat al geprobeert, jammer had wel gehoopt dat het andere wat ik voorstelde een oplossing zou bieden.

probeer anders ook is een andere geluidskaart ipv onboard, als je die ergens hebt liggen, en de onboard uitzetten in de bios, kijken of het zich nu wel voordoet?

en heb je ook alle updates van Windows XP binnen gehaald? en dat zijn er nogal wat.
Ik kan geen andere geluidskaart proberen, omdat ik die niet heb (of het geld ervoor), alle updates binnengehaald en nog niet met IRQ's geklooid omdat ik niet precies weet wat dat doet en hoe dat moet.

LinkedIn

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Kheb wat lopen klooien met die IRQ's met als enige resultaat dat ik weet hoe ik ervoor moet zorgen dat windows niet meer boot :|

LinkedIn

Verwijderd

Ik had ook een probleem wat daarop leek, bij mij was het opgelost door in mijn BIOS delay transaction op enable zetten

Verwijderd

Ik wil je ff zeggen dat ik je openingspost erg netjes vind. Zo zouden meer mensen het moeten doen :)

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:46
| Jack_-_ schreef op 27 January 2003 @ 21:51:\nIn de BIOS PCI latency timer op 64...ipv 32 |

Ik zelf zit tijdelijk ook met zo'n onboard geluidskaart, heb problemen van andere aard (stotteren met laden van webpagina, pitch geluid in bepaalde spellen niet correct) ..dus wat jack heeft geschreven, heeft dat verder nog nadelig effect op andere pci componenten ?
(heeft alleen netwerkkaartje in pci slot).

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Zojuist m'n R9500pro er uitgehaald (*snif* ;( ) en gf2mx200 terug gezet.
Et voilá, geluid stottert niet meer.....
ik kan nu wel geen spellen meer spelen (of iig niet op de gewenste reso + kwaliteit :P) ;(

Kan het aan dit ene exemplaar gelegen hebben? Of toch iets anders?

LinkedIn

Verwijderd

Dit zelfde probleem heb ik ook!!! Ik heb het alleen met mijn nieuwe ATI RADEON 9700PRO! Van Giga-Byte! De MAYA II dus. Verder heb/had ik een SoundBlaster Live 1024! Nu dacht ik dat het daar aan lag dus haalde hem eruit. Nu met mijn Onboard geluidskaart een AC97 heb ik er geen last van. Dus misschien kan je een andere geluidskaart kope. Intresse in mijn SB Live ;):P

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 18:37:
Dit zelfde probleem heb ik ook!!! Ik heb het alleen met mijn nieuwe ATI RADEON 9700PRO! Van Giga-Byte! De MAYA II dus. Verder heb/had ik een SoundBlaster Live 1024! Nu dacht ik dat het daar aan lag dus haalde hem eruit. Nu met mijn Onboard geluidskaart een AC97 heb ik er geen last van. Dus misschien kan je een andere geluidskaart kope. Intresse in mijn SB Live ;) :P
Ik heb het probleem juist met m'n Onboard AC97 :{

Interesse ja, financiële middelen nee.

Dit moet trouwens geen V&A gaan worden

LinkedIn

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

allereerst even m'n complimenten voor je mooie openingspost Pyrus (en dat zeg ik niet omdat HlpDsk dat net zei, had het al in m'n kop bij het lezen van je beginpost om dat te gaan zeggen) :)

En verder heb ik bij het downloaden met DAP heel enkel eens een hapering met m'n AC'97 onder Windows 2000 (C&C Generals stottert het geluid heeeeel soms ook wel eens bij), niet zorgwekkend verder maar goed.

Heb je al eens met ctrl+alt+del gekeken naar het CPU-gebruik van bepaalde programma's als je met winamp lekker loopt te hakkelen (:X) ?

Hoi

Pagina: 1