Spontane reboot met zware 3d-applicaties

Pagina: 1
Acties:

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06
Oke even mijn probleem uitleggen:
Specs:
AMD Athlon 2000+
Coolermaster CP5-6J31C-01(met vierkantje erop wat de koelpasta is, zat er al op bij aankoop)
512 mb RAM pc2700(in bank 3)
Leadtek A 280 LE TDH Geforce 4 TI4200 128mb Myvivo AGP8x(draait op 4x)
300 watt linkworld voeding
Maxtor 80 gb udma133 7200 rpm
LG 52x cd-rom speler
SB live 5.1
Asus A7V333-X

Tijdens het draaien van 3dmark komt het bijna elke keer voor dat mijn computer spontaan crasht waardoor ik moet resetten dit gebeurd ook bij het spel Gunmetal(demo) van Nvidia.

Eerste wat ik deed was de temperatuur monitoren voor de CPU en Grafische kaart aanzetten.

Idle
CPU:43 a 44 graden
GPU:34 graden

Stressed(3dmark)
CPU:49 graden max
GPU:50 graden max(heatsink voelt goed warm aan tijdens 3dmark)

Nou dit vond ik nog wel redelijke temperaturen, maar de computer vind dat blijkbaar niet en geeft mij een spontane reboot.

Ik heb nu al verscheidende topic doorgespit en gesearched maar het hielp mij niet.
Ik weet wel dat het probleem aan de warmte ligt, want als ik de zijkant van mijn kast afhaal werkt 3dmark vlekkeloos.

Fans:
1 casefan(outtake)
voedingfan(outtake)
CPU(outtake)+heatsink
GPU(outtake)+standaard heatsink

Wie kan hier het probleem ontdekken, moet ik mijn Bios aanpassen dat hij niet uitgaat bij een bepaalde temperatuur?

If it aint broke, fix it till it is!

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Voeding :?

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Hmm vreemd mijn GF2 GTS is 55 graden en soms wel iets meer maar die loopt nooit vast. :?

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• Pollewob
  • Niet online
Spontane reboot wordt idd vaak veroorzaakt door een te zwakke voeding. Test eens met zo min mogelijk hardware aangesloten (dus geen cd-speler, geluidakaart etc. Alleen mobo + cpu + gpu + 1 reepje geheugen + hd :)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

en als ie te warm wordt zou ik er ook maar eens intake fans bij gaan zetten ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• schnumi
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

chucky666 schreef op 27 januari 2003 @ 18:47:
en als ie te warm wordt zou ik er ook maar eens intake fans bij gaan zetten ;)
Tsja maar als mijn GF2 GTS al 55 graden word + kast dicht en hij alles wel gewoon trekt lijkt het me niet echt een hitteprobleem. :) Eerder idd een te zwakke voeding.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:41
Juist ik verwacht ook de voeding, hardware moet harder werken bij zware apps. daardoor neemt de vraag naar watt's toe dus..

Verwijderd

Ik denk dat het eerder aan de voeding ligt, jouw temperaturen zijn namelijk zeer netjes, ik vind jouw gpu temp zelfs heel erg laag.

Probeer ook eens een cpu vretend proggie wat niets van de videokaart eist.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2003 18:55 ]

• Venxir
bedankt voor jullie repley's wie heeft er hier misschien een proggie die cpu vreet en je voltages bijhoud

• Pollewob
  • Niet online
Cpu vreet: Neem bijvoorbeeld een }:O of Burn2k. Voltages bijhouden kan je met Motherboard monitor (al deze dingen staan volgens mij wel in de T.net meuktracker, en anders meot je even zoeken) :)

• Mr.Nobody
  • Niet online
tja 43/44 graden, "mooi", dacht ik, maar met mijn pa zijn pc heb ik gehad dat de koeler er niet strak genoeg opzat. temperaturen bleven laag in windows!
als je de pc een beetje belaste was er geen probleem. alleen games & bv een koe kregen de pc binnen enkele seconden plat. omdat ik het om een of andere reden niet vertrouwde heb ik na weet ik hoeveel uur de koeler met de hand harder op de cpu gedrukt. en toen waren er geen crashes meer. als ik de koeler los liet: pats! :(

ik heb het beugeltje verbogen van de koeler, zodat ie hem strakker op de cpu trekt.
btw: de koelpasta was goed aangebracht. het ging om een coolermaster HSC-V62.
temperatuur in bios: 46 graden, ook in windows met MBM. als je met de hand de koeler probeerde te bewegen, zat er niet veel speling in. het moederbord was een asus met een XP temp sensor beveiliging. de cpu heeft het overleeft :)

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Venxir
Pollewob ik heb je advies opgevolgt door de geluidkaart, cd-rom speler en de extra cooler die op een molex zit af te los te halen.Nu werkte 3dmark wel alleen met extreme haperingen zo van 1 2 3 TIK 1 2 3 TIK en het werd steeds erger, de cpu was ondertussen 52 graden en de 3d-kaart 53

• Pollewob
  • Niet online
En wat als je nou alleen die extra fan weer aansluit? Blijven de haperingen dan weg?

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
het lijkt me sterk want volgens mij kan een een te warme gpu niet je computer laten crashen, of heb ik het mis?

Verwijderd

drie dingen waar je aan moet beginnen:

- Voeding wisselen, kijken of een Enermax EG-365 het beter doet (o.i.d... een krachtige iig)
- Koeling is heeeel belangrijk... maar dat lijkt in orde. Het lijkt me dat je daar weinig problemen mee hebt: Een te hete GPU geeft meestal gewoon vage beelden.
- Geheugen: Dit is vaak het probleem. Goedkoper geheugen heeft een hogere uitval - probeer eens een module waarvan je zeker weet dat deze 101% in orde is!

• Venxir
Geheugen is Van dane-elec ik weet dat hij goed is want hij is 100% getest
Pollewob ja nu heb ik helemaal geen last van die haperingen meer, maar wat me ook opvalt is dat er balken door het beeld schieten op een refresh rate van 85 hz, vooral bij dragotic zie ik dit

[ Voor 57% gewijzigd door Venxir op 27-01-2003 20:33 ]

• Venxir
klein vraagje, ze zeggen dat Winfast zijn eigen via agp drivers heeft zo ja waar :S

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 januari 2003 @ 19:36:

- Koeling is heeeel belangrijk... maar dat lijkt in orde. Het lijkt me dat je daar weinig problemen mee hebt: Een te hete GPU geeft meestal gewoon vage beelden.
-
Volgens mij geeft overhit geheugen vreemd beeld en slaat een overhitte gpu simpelweg vast.
Venxir schreef op 27 januari 2003 @ 20:53:
klein vraagje, ze zeggen dat Winfast zijn eigen via agp drivers heeft zo ja waar :S
www.winfast.com misschien :?

Edit : nee, dus, [google=winfast via agp drivers] :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2003 21:00 ]

• Pollewob
  • Niet online
Winfast is Leadtek. Je moet dus op http://www.leadtek.com.tw zijn :)

• Venxir
ik denk toch dat het gehuegen te heetjes is wat is de standaard clock van core/geheugen?

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 06:47

Blaasvis

Cidora \o/

ik heb dezelfde kaart en had hetzelfde probleem, na wat testjes leek het dus echt stroom te kort te zijn nu ik alles er uit heb gehaald loopt ie snel en stabiel dus morgen ff bij de lokale shop een enermax 350W halen....

p.s ik heb zelf niks over geclockt en heb deze kaart nu een paar dagen

[ Voor 15% gewijzigd door Blaasvis op 27-01-2003 22:21 ]

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Venxir
oke bedankt ik ben er nu ook wel uit, ik heb het geflikker opgelost met een windows xp Hz fix tool en daardoor heb ik nu wel 10486 punten gehaald zonder overclock :D zonder de Hz tool was het 10086.

P.S. hoeveel betaal je nu voor een redelijke voeding?

[ Voor 13% gewijzigd door Venxir op 27-01-2003 23:11 ]

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

ik raak hier in zutphen voor 61 euro haal ik een enermax 350 W lijkt me wel genoeg

Verwijderd

Hmmm... Rechts klik op my computer, properties (ik ben asociaal, vertaal zelf maar), advanced, Settings onder Startup and Recovery, vinkje "automatic restart" uitzetten. Nu geeft hij op display een de BSOD, ff kijken waar het aan licht...

• Venxir
had ik al gedaan maar hij geeft geen blauw scherm gewoon hopaa zwart beeld ledje van beeld wordt oranje(uit) en dan moet ik resetten

• Venxir
is 56020 Q-Tec PSU 400W Dual Fan Gold € 29.00 iets voor mij? ik wil de prijs zo laag mogelijk houden.

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

nu ik een nieuwe voeding heb, zijn alle problemen weg....

[ Voor 5% gewijzigd door Blaasvis op 28-01-2003 14:07 ]

• Venxir
echt? helemaal weg? ik heb namelijk niet zo handige shop om de hoek :/

Verwijderd

Venxir schreef op 28 January 2003 @ 11:04:
is 56020 Q-Tec PSU 400W Dual Fan Gold € 29.00 iets voor mij? ik wil de prijs zo laag mogelijk houden.
Zolang het een merk is zit het meestal wel goed :)

• Venxir
oke het staat helemaal 100% vast de voeding is KNAKE
3x 3dmark draaien met alles gewoon erin 3x crash
3x 3dmark zonder geluiskaart, cd-rom speler, usb-poortenen netwerkkabel 3x lukt het zonder fouten en 10048 punten

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 23:47

mvz

muziek verslaafde

waarom draai ik dan

xp1800+ / GF4ti4200 / 512mb DDR / 2xCDROM / 2xNIC / 2x80GB maxtor / 1x sblive

op een oude 250 watt voeding , en scoor er 9480 3dmarks mee zonder vast te lopen?

volges mij ligt et echt niet aan die voeding hoor..

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

waarom heb ik dan nu helemaal geen problemen meer en had een 300W noname voeding.... 250W kan wel genoeg zijn als je een enermax al hebt maar met zo'n no name ding trekt ie het gewoon niet....

Nu ik een nieuwe voeding heb zijn echt alle problemen weg heb een 350W Enermx aangeschaft.

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Geef je voltages eens. Misschien staat er wel teveel stroom op je 5v lijn.
ik had dit eerst ook, nu is het weg. Maar ja, wel nieuwe voeding en mobo gekocht.

Verwijderd

Dit hep ik ook. (zie [geforce 2 mx-400] Pentium II 233mhz slaat telkens vast-topic)

Verwijderd

(Het zwarte scherm zonder enige foutmelding) :P

• Venxir
hierbij even de voltages:(volgens asus pc probe)
+12V:11,936(nooit over 12 V, af en toe wat dalingen naar 11,8**)
+5V:4,856(bijna constant)
+3.3V:3,184(bijna constant)
Vcore:1,750 is de instelling en daar draait hij beetje omheen 1,76* of 1,7**(lager)

Verwijderd

xMvZx schreef op 29 januari 2003 @ 07:52:
waarom draai ik dan

xp1800+ / GF4ti4200 / 512mb DDR / 2xCDROM / 2xNIC / 2x80GB maxtor / 1x sblive

op een oude 250 watt voeding , en scoor er 9480 3dmarks mee zonder vast te lopen?

volges mij ligt et echt niet aan die voeding hoor..
Ik heb ongeveer hetzelfde ook op een 250 watt, maar dan p4 1.9 ghz en geforce 2 ti. Dit trekt mijn voeding ook prima. Alleen een no-name presteert veel slechter, je kunt imo beter een 250 watt merk hebben dan een 300 watt no-name.

• Venxir
heb een 400 waat van q-tec besteld ik denk dat jullie over 2 dagen wel resultaat horen ;)

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb een 350 Q-tec. Maar nog altijd blijft mijn Pc crashen in Ut2003.
Wat kan het zijn? ik heb pas een nieuw mobo, waar ik dit probleem ook mee heb. De Q-tec is een 350 watt, nieuw uit de doos. Zelfde probleem als de oude voeding.

De crashes zijn het best te omschrijven als: ''paar uurtjes spelen, monitor slaat uit en geluid ook. ik ga nog even wat klooien met een casefan. Misschien is dit toch wel gewoon de koeling van de videokaart. De VGA is een GF 4 TI 4200 van Club 3D. Die koeler hoor je haast niet, en voelen doe je hem al helemaal niet. Kan toch niet goed zijn lijkt me hé?

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde gehad, ligt aan je cpu, de sensor meet de echte temp. niet, gewoon cpu terug brengen, werkte bij mij ook

• Venxir
Voeding betselling is geannuleerd omdat ik hem niet kan inruilen in het geval dat de oorzaak niet de voeding is :/

• Venxir
Oke het is geen hitte probleem, de computer erkt gewoon goed met andere 3d-kaart(gf2) maar dat zegt te weinig aagezien hij minder stroomgebruikt.
ALs ik unreal2 speel crasht het spel maar geluid gaat door wat houd dat dan in?

[ Voor 76% gewijzigd door Venxir op 31-01-2003 20:15 ]

• Venxir
Nou de Fout ligt niet bij de voeding, mobo of proc NEE, Het is de 3d-kaart.De heatsink maakt kortsluiting op 1 punt waar ook een zwart stipje was ontstaan op de plaat.Ook gaf bios error beeps die aangaven dat het om een Video Failure ging. Het lag dus gewoon aan slechte montage van mijn 3d-kaart :/

• Venxir
Het probleem is toch de 3dkaart, hij maakt kortsluiting, als ik hem aanraak of beweeg is het ook poof uit, ok al is de computer idle.HElaas toch een productie-foutje

Verwijderd

linkworld voeding 300 watt die steeds bij 3d zware applicaties uitviel bijvoorbeeld command en coquer III
Nu een enermax 350 watt, geen problemen meer, beeld schokt niet meer en geen spontane resets meer.
Ik heb hier bij tweakers vaker gevraagd naar oplossingen maar kreeg steeds te horen, niet op deze site vragen, dit is geen goede topic etc.
linkworld voedingen zijn dus zwaaar kl.te.

• Venxir
Probleem was trouwens de 3d-kaart mensen, die was gewoon gaar. ZO heb ik weer een topic succesvol beeïndigd :D

Pagina: 1