Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben "lid" van een apart geloof, het Apostolisch Genootschap.

Nu is er een landelijke afname van de aanwezigheid van de jeugd in onze kerk. Ik kreeg de vraag of ik misschien eens zou willen nadenken hoe "we" ervoor kunnen zorgen dat de jeugd meer naar de kerk komt. In mijn ogen is het een gebrek aan inspiratie elke zondag ochtend (mijn eigen ervaring dan), ik vroeg mijzelf dan ook af hoe de jeugd meer geinspireerd kan worden..

Ik had zelf wat opties:

Humor
Wat meer humor in het genootschap kan uiteraard geen kwaad. Hierover ook een krantenartikel dat mijn moeder u zal geven, of al gegeven heeft.

Muziek
Muziek is heel belangrijk voor jongeren! In muziek kunnen jongeren zich uitleven of gevoelens verwerken, etc.
Ik ben ook eens met een paar vriendinnen naar de baptist gemeente geweest in de Reehorst. Het lijkt dat het baptisme de jeugd wel kan inspireren. Misschien komt dit door de muzikale ondersteuning die gegeven wordt.

Om dit te ondersteunen heb een stukje tekst van een website gehaald
Geluid en muziek zijn van vitaal belang voor ieder van ons. Dit blijkt duidelijk uit het vermogen tot spreken. Omdat dit verbonden is met zowel onze oren als onze geest zijn we in staat betekenis en gevoel te communiceren en het bewustzijn te delen dat ons zo uniek maakt als mens. Voor velen is geluid, vorm gegeven in toon, ritme en harmonie - de bouwstenen van muziek - een levensbehoefte. Muziek kan de jeugd inspireren, het kan de verbinding zijn naar gekoesterde tijden en herinneringen, het kan gevoelens oproepen voorbij het vermogen ze in woorden uit te drukken, of het kan een troost en wijkplaats bieden voor de stress van alledag.
Bron: http://www.template.nl/topaz/02/nl/04.html

Er werd dan ook in de baptist gemeente opwekkende muziek gespeeld door een kleine band (piano, gitaren, drumstel, evt. trompet). Dan wil ik niet zeggen dat wij de soortzelfde muziek moeten gaan spelen, maar wel muziek wat meer van "deze tijd".

Workshop
Door de jeugd wat directer met de thema's confronteren op zondagochtend zullen wij ook meer nadenken over wat er in de weekbrief staat en wat er allemaal gezegd wordt.
Een voorbeeld. Bij het thema "passie" een papiertje uitreiken en iedereen zijn passie laten opschrijven en daar dan verder op ingaan. Dit is natuurlijk een heel globaal voorbeeld. Maar het gaat even om het idee.

Woordkeuze
Door, waar het mogelijk is, een makkelijkere en duidelijkere woordenkeuze is de "stof" ook toegankelijker voor de jeugd.
Persoonlijk zou ik ook het woord God vervangen. Als ik aan God denk, denk ik meer aan de christelijke/katholieke God en niet de God waarover in ons genootschap gesproken wordt. De jeugd heeft denk ik minder affiniteit met het woord God wat niet verwarrend is, maar waardoor al een vooroordeel over de stof ontstaat. (begin maar eens op kring met: "vanavond hebben we het over God". Misschien zou de schepping een betere woordkeuze zijn.

Jeugddienst
Misschien is het geven voor wekelijkse jeugddiensten na elke reguliere dienst voor jongeren (12-18 ofzo) een idee waardoor jongeren nog meer aan het werk kunnen worden gezet om met hun gedachten en ideeen bezig te gaan en hierover in dialoog gaan met zichzelf en anderen (ook een voorganger of iemand anders).

Hebben jullie nog ideeen of aanmerkingen?

Voor de duidelijkheid, het Apostolisch Genootschap is geen christelijk geloof en heeft dan ook geen God zoals anderen die wel hebben. Bij ons gaat het meer om de schepping, van een bolletje naar een bloem idee. Wij gebruiken dus wel de term God in liederen en teksten, de bijbel gebruiken wij ook sporadisch.

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:48

faraway

Dank U...

Volgens mij ben je lid van het apostolisch Genootschap ;)

Verwijderd

Topicstarter
faraway schreef op 27 januari 2003 @ 18:28:
Volgens mij ben je lid van het apostolisch Genootschap ;)
euhh... ;) Het gaat om het verhaal hé! :)

Verwijderd

Probeer eens wat met discussie. Laat jongeren hun mening ventileren en geef de visie van je gemeente er op. Probeer er geen bijbelstudie van te maken maar wees open en eerlijk in wat andere mensen denken. Onderwerpen moet je zoeken in de actualiteit of in de taboesferen.

Verwijderd

Ik vind dat je al heel wat goede punten hebt, je hebt er in ieder geval al goed over nagedacht.

Bij mijn vriendin in de kerk (Katholiek) is het koor sterk aanwezig. Deze bepaald mede waar de dienst over gaat en is erg actief. Het koor bestaat uit mensen in de leeftijd van 20 tot 35 (vind ik 'jongere', maar ik ben dan ook een ouwe l*l van 25 :) ).
De kerkactiviteiten zijn niet het enige wat het koor doet, het is eigenlijk 1 grote vriendenclub, en zo hou je mensen.

Zelf heb ik een Vrij Evangelische achtergrond (oei, twee geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen...) en bij ons zie je dat de jongerenactiviteiten het goed doen. Op zaterdagavond komt iedereen bij elkaar om leuke dingen te doen (bowlen, spelletjesavond, quizen en al wat je nog meer kan bedenken) en ook om serieuze avonden te houden (meer overdenkingen e.d.).

Wat heel belangrijk is voor jongeren heb ik gemerkt is dat ze verschillende kanten op mogen denken. Jongeren lopen weg als je zegt: dit is de waarheid, zo is het en daar wordt niet over gediscussieerd. Laat jongeren zelf ontdekken wat de waarheid is.
Wat ik hiermee wil zeggen: het gaat ook om de insteek. Een zeer serieuze avond met een ruimdenkende "voorganger" kan op die manier een groter succes zijn dan een avond karten en proberen lol te hebben als dat geleid wordt door een conservatief persoon.

• Geert.H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-01 17:01
ik moet zeggen dat je al verkeerd begint, jij eigenlijk niet, maar de mensen die jou aan het werk zette. Namelijk als je wilt weten wat de jeud anders wil dan moet je dat aan de jeugd zelf vragen. (als je zelf ook nog "jong" bent dan heb ik dit niet gezegd)

de dingen die je aandraagt zijn vooral hoe maken we het de jeugd naar de zin, hoe winnen we al die zieltjes voor onze kerk, maar misschien moet je daar niet zo tegen aan kijken. Je kan ze het beste gewoon het geloof voor houden, straal zelf uit dat je blij bent met je geloof en dat je blij bent dat Christus voor je is gestorven. Dan zal al veel jeugd blijven.

en natuurlijk kan je dingen leuker maken voor de jeugd, maar het moet ook van hun kant komen.
Zo ben ik zelf geref vrijg. en heb een paar keer een sing-in georganiseerd, daarbij speelde een band (drum gitaar pianist enz.) en er kwam allereli jeugd, alleen de jeugd van een bepaalde groep kwam niet. Van die groep heb ik niemand gezien. Waarom niet?
ze intreseren zich er niet voor.
na een tijdje toen ze veel positieve verhalen over de sing-in hoorden leek het hun toch misschien wel een idee om de volgende keer te komen, maar dat komt ook omdat veel mensen erg positief er over waren (en de andere jeugd) .

je hebt het ook over humor. dan vraag ik me af wat voor soort humor je bedoelt. Kijk hier wel mee uit. zorg er voor dat God niet wordt bespot maar voor de rest is humor iets dat ontstaat, het is niet iets dat je kan organiseren. zo van: "we gaan vanovond humor doen" het is iets wat in je gemeente past.

woordkeuze is erg belangrijk, helemaal mee eens dat dat anders moet (bij ons is het al anders ;)) maar dat is ook iets dat moet groeien, het is er niet zo maar.

misschien heb je hier iets aan.

Verwijderd

Gaat dit topic nu over de vraag hoe je zorgt dat er meer jongeren naar de kerk in het algemeen gaan of hoe je zorgt dat er meer jongeren naar een apostolische kerk gaan?

Ik ben zelf totaal niet gelovig, dus naar mij hoef je niet te luisteren, maar als ik iets vind dat beter zou kunnen is het toch wel dat er meer gekeken moet worden naar de diepere fundamentele filosofische vragen. En humor en muziek is natuurlijk ook wel leuk. Dus een soort W&L sfeertje, waarbij je, je favouriete mp3's beluistert.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt al voor alle reply's!

even wat commentaar:

Ik zelf ben ook nog lekker jong (20 jaren) dus dat zit wel goed..

En inderdaad, mond tot mond reclame is de beste reclame! Dus als je het goed voor elkaar hebt, komt het vanzelf goed.

Op de vraag Wieikke wil ik even antwoorden, In principe is dit een algemene kwestie, op toepassing van het apostolische genootschap. Ik denk dat het inspireren van de jeugd een algemene kwestie is, en dus over het algemeen voor alle geloven van toepassing is.

Juist de fundamentele filosifische en ethische kwesties worden behandeld in het apostolisch genootschap, dus ook op dat punt zit het wel goed.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 27 januari 2003 @ 23:57:
Juist de fundamentele filosifische en ethische kwesties worden behandeld in het apostolisch genootschap, dus ook op dat punt zit het wel goed.
Dus: wordt allen lid van de Apostolische gemeenschap?NOFI, maar dit klinkt me toch wel als een reclameboodschap in de oren ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Waarom wil je dat 'de jeugd' naar de kerk komt?
Wat heeft 'de jeugd' eraan om daar te komen?

Ik heb er helemaal niks op tegen hoor, maar als je op die vraag geen antwoord hebt kan je moeilijk andere mensen overhalen om te komen.
Ik weet natuurlijk niet of je er al een antwoord op hebt, maar anders lijkt me dit toch wel een belangrijk punt.

Niet bedoeld om je af te kraken, maar wanneer ik je tekst lees krijg het idee alsof het voor mensen van boven de 60 bedoeld is.
Voor de duidelijkheid, het Apostolisch Genootschap is geen christelijk geloof en heeft dan ook geen God zoals anderen die wel hebben. Bij ons gaat het meer om de schepping, van een bolletje naar een bloem idee. Wij gebruiken dus wel de term God in liederen en teksten, de bijbel gebruiken wij ook sporadisch.
Neem dat stukje tekst eens als voorbeeld.
Zie jij 2 jeugdigen van een jaar of 15/16 al over straat lopen: "Nouweh, Miep, ik ga nog maar sporadisch naar de kerk omdat mijn bevindingen zich naar een richting bewegen die wat minder positief in het daglicht tevoorschijn komt.

Op een manier die makkelijker te begrijpen is: Verander je taalgebruik!
Hier zitten jongeren echt niet op te wachten als je het mij vraagt.

Als ze naar de Kiosk gaan en een Breakout halen, die dan in zulke woorden geschreven is dan gaat ie ook na 2 tellen de papierbak weer in.

Het eerste waar ik al een hekel aan heb bij een kerk is al dat stijve gedoe. Ten eerste dus dat taalgebruik, ten tweede het 'zingen van liederen' (get real: een doorsnee iemand van tussen de 12 en 18 luistert thuis niet naar cd's met kerkliederen) en dan nog de algehele omgang.

Dan heb ik het dus nog niet eens over het onderwerp gehad!
Mensen van de doelgroep waar jij het over hebt zijn makkelijk, maar je moet ze wel op de goede manier benaderen, en dat is niet via zo'n stijve harken methode.
Je kan ze alles aansmeren maar dan moet je wel zorgen dat er niet teveel bij nagedacht hoeft te worden. Dat deel komt later pas.

Just my 2 cents.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• St@m
  • Registratie: December 2001

St@m

@ Your Service

Je keunt de jeugd erop attent maken dat het in de kerk ook leuk kan zijn.. oid, ik denk niet dat er een speciale manier is om de jeugd naar de kerk te laten komen... zeker niet bij een zwaar geloof.. gereformeerd ofzo.. Ik ken namelijk niemand in mijn omgeving die zijn zaterdagavond stappen zal willen inruilen in thuis zitten.. ik ook mensen die dus wel thuiszitten en enkele hebben daar geen problemen mee, maar anderen wel, die gaan liever stappen.. dus ik denk dat eerst de opvattingen van de kerken over alcohol, sex en weet ik wat nog meer eens goed moeten veranderen voordat je de jeugd weer naar de kerk krijgt.
Let wel ik heb het hier over strengere geloven dan RK ofzo..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:13
indoctrineren vanaf het prilste begin, dat is volgens mij de enige manier om mensen naar de kerk te krijgen,

maar serieus:
Als mensen niet zijn opgegroeid met het geloof, zullen ze zich ook niet zomaar bekeren (behalve in bv.moeilijke situaties).
Waar je je denk ik op moet focussen is: hoe hou ik de jongeren die we hebben, in de kerk.
Uit mijn eigen ervaring weet ik dat kinderen rond hun 15e massaal de kerk verlaten, om er zoals in mijn geval nóóit meer terug te keren.

Verwijderd

Topicstarter
Mitch___ schreef op 28 January 2003 @ 01:16:
Waar je je denk ik op moet focussen is: hoe hou ik de jongeren die we hebben, in de kerk.
Uit mijn eigen ervaring weet ik dat kinderen rond hun 15e massaal de kerk verlaten, om er zoals in mijn geval nóóit meer terug te keren.
Dat is ook precies de bedoeling, het gaat hier niet om zieltjes winnen, maar inderdaad over hoe zorgen we ervoor dat jongeren niet zo snel weggaan..

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
Jongeren lopen niet weg als je ze serieus neemt en ze niet als minderwaardige of ondergeschikte gelovigen ziet. Zo hebben de meeste kerken het voor mekaar gekregen om een groot deel van de jeugd af te schrikken. Jongeren, meer dan ouderen, zijn constant op zoek naar antwoorden op allerlei fundamentele levensvragen. Ouderen hebben wat dat betreft meer berusting. Wil een kerk geloofwaardig overkomen, dan moet men de discussie met jongeren aangaan. Praat vrijelijk over God en wat hij voor jou of voor een ander kan betekenen maar laat iedereen zelf kiezen wat ze er uiteindelijk mee doen.

Het is belangrijk dat mensen vrijgelaten worden in de keuze. Niet zozeer in of zij wel of niet voor God kiezen (want als ze al komen neem ik aan dat ze daar in ieder geval al in geinteresseerd zijn), maar in de manier waarop ze geloven. Er is niks vervelender dan een kerk die doet alsof zij die niet exact volgens dezelfde regels geloven ook slechte gelovigen zijn. Jongeren zoeken naar zelfontplooiing, en dat moet ook binnen kerken mogelijk zijn. Dat is helaas niet overal zo.

Zelf doe ik (samen met enkele vrienden) veel vrijwilligerswerk voor een christelijk jongerencentrum in mijn gemeente en wij hebben flink wat leden. Maar dat is vooral zo gekomen omdat we niet enkel met geloof bezig zijn. Je kunt er lang of kort over praten; geloof is niet erg cool. Maar je kunt geloof wel praktisch toepassen. Wij organiseren bijv. autowas-acties e.d. Op die manier vervullen we een dienende taak en zijn met elkaar lekker bezig. Vaak komen er naderhand wel goede gesprekken. Maar er zijn natuurlijk ook activiteiten waarbij het wel puur over geloven gaat.

De groep die we het moeilijkst kunnen vasthouden zijn de 15-17 jarigen. Naderhand komen ze meestal zelf wel weer terug - maar in de periode moeten ze er iig niets van hebben.

Verwijderd

Hallo Fatal Error,
Ik ben één van Jehovah's Getuigen. Ik ben zelf niet meer zo jong, maar er zijn best vrij veel actieve jongeren onder mijn geloofsgenoten. Ik denk dat ik wel wat redenen daarvoor weet:
- er worden GEEN aparte dingen voor kinderen / jongeren georganiseerd. Iedereen doet gewoon met alles mee.
- de lezingen worden in principe zo gehouden dat ze begrijpelijk zijn (al zal een kind onder de 10 jaar niet alles begrijpen, maar dan kan een ouder of grote broer/zus het wel uitleggen). Er wordt regelmatig in een lezing speciale aandacht besteed aan de kinderen en jongeren.
- er is in elke bijeenkomst een gedeelte waarbij vragen gesteld worden. Alle aanwezigen worden aangemoedigd dan antwoorden daarop te geven. Zo blijft iedereen "betrokken".
- de Bijbel wordt serieus genomen, is het hoofdonderwerp van elke lezing en elk vraag- en antwoordgesprek. Het is dus overduidelijk waarvoor je daar bent: niet om "leuk beziggehouden te worden", maar om je geloof op te bouwen.
- op meerdere dagen per week, ook in de weekends, worden er "acties" gehouden voor de prediking van huis tot huis. Dat is DE gelegenheid om samen iets nuttigs te doen voor je geloof. Er doen veel jongeren aan mee (vooral op zaterdag).

Je zult een jongere die Jehovah's Getuige is dan ook niet horen beweren:
geloof is niet erg cool

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2003 17:02 ]

• St@m
  • Registratie: December 2001

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op 28 January 2003 @ 17:01:

Je zult een jongere die Jehovah's Getuige is dan ook niet horen beweren:

[geloof is niet erg cool]
Totdat ze een keer uit zijn geweest, en weet ik veel wat.. maarja als je er niet van houd dan maakt het niet uit.. maar imo mis je veel van je leven als je niet gaat stappen enzo (of mogen jullie wel stappen op zaterdagavond)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Christiaan
Verwijderd schreef op 28 January 2003 @ 17:01:
Je zult een jongere die Jehovah's Getuige is dan ook niet horen beweren (dat geloof niet cool is - chris):
Dan mag je je gelukkig prijzen. Maar ik denk dat het niet zo heel erg vreemd is dat de jeugd waar ik het over heb nu eenmaal bezig is met andere dingen dan met geloof. In een jehovah-gemeenschap wordt het er vanaf het begin ingebracht. Veel andere kerken kennen dat minder. Het is dan ook niet vreemd dat je dat bij ons wel hoort. Zelf vind ik geloven ook niet 'cool'. Het woord 'cool' zou ik er nooit voor willen gebruiken. Maar jongeren zien het nu eenmaal zo. Daar moet je iets mee doen.

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-01 09:33
Heb je er wel eens aan gedacht dat de afnemende opkomts niets met de vorm maar met de boodschap te maken zou kunnen hebben? Nu ben ik atheïst en kan ik me dat dus wel voorstellen. Misschien zou je eens aan de weg blijvers moeten vragen waarom ze niet meer komen?

• Christiaan
Grijns schreef op 28 januari 2003 @ 19:12:
Heb je er wel eens aan gedacht dat de afnemende opkomts niets met de vorm maar met de boodschap te maken zou kunnen hebben? Nu ben ik atheïst en kan ik me dat dus wel voorstellen. Misschien zou je eens aan de weg blijvers moeten vragen waarom ze niet meer komen?
Maar natuurlijk is dat ook gevraagd. Toen jij 14 was, was jij toen geinteresseerd in geloof? Ik betwijfel het. Op dat moment ben je gewoon met andere dingen bezig (zoals met de puberteit). Met de boodschap is niets mis - anders zouden mensen later niet weer terugkomen (en dat doen ze wel). Het is gewoon de leeftijd die hem parten speelt. Ongeacht je eigen geloofsovertuiging (of het ontbreken daarvan); het maakt niet uit - rond je veertiende zal het overgrote merendeel van de nederlandse jeugd niet met religie bezig zijn. De enige manier om het te laten spreken is door de praktische kanten te laten zien. Je kunt geen bijbelkring oid met deze groepen houden (of je moet het heel leuk inpakken).

[ Voor 4% gewijzigd door Christiaan op 28-01-2003 19:51 ]

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
ik las toevallig deze thread en misschien een beetje offtopic, maar ik zou het imho niet op zondachochtend doen. zaterdagavond is hier de uitgaansavond, en ik zou misschien anders wel een keer gaan kijken ofzo, maar niet op zondagochtend....lijkt me wel redelijk belangrijk trouwens. Ik denk niet dat veel jongeren vrijwillig op zondagochtend hun bed uitkomen om "de kerk uit te proberen" om het oneerbiedig te zeggen...

Verwijderd

Ja ChristiaanVerwijs, je hebt gelijk dat de jongeren die Jehovah's Getuigen zijn daar van baby af aan mee zijn opgegroeid en dus heel anders tegen het leven aan kijken dan jongeren die dat niet zijn.

Toch zijn er onder hen best wel een aantal die het leuk vinden om af en toe een avondje te gaan stappen, al zullen ze meestal wel uitkijken waar ze heen gaan, dat ze niet echt dronken worden en dat ze geen dingen doen die God verboden heeft.

Het is natuurlijk ook zo dat de keuze om werkelijk een (officiële) gedoopte Getuige van Jehovah te worden meestal pas genomen wordt na de moeilijke jaren van de puberteit, meestal zo rond de leeftijd van 18 - 20 jaar.

Jongeren die vinden dat je "veel mist" als je nooit gaat stappen zullen er waarschijnlijk niet eens over denken om ooit naar een bijeenkomst van Jehovah's Getuigen te gaan. Maar misschien, als ze een paar jaren later wat verstandiger geworden zijn, dat ze het dan anders gaan zien.

Er schijnen kerken te zijn die hun taalgebruik en de vorm en inhoud van hun bijeenkomst proberen "aan te passen" om het "leuk" (cool) te maken voor nou juist die groep jongeren die de zin van het geloof helemaal niet inziet. Dat is natuurlijk "parels voor de zwijnen werpen". Maar zulke kerken gaat het alleen maar om het aantal (betalende) leden, niet om het geloof werkelijk over te brengen.

• Christiaan
Verwijderd schreef op 28 januari 2003 @ 23:20:
Er schijnen kerken te zijn die hun taalgebruik en de vorm en inhoud van hun bijeenkomst proberen "aan te passen" om het "leuk" (cool) te maken voor nou juist die groep jongeren die de zin van het geloof helemaal niet inziet. Dat is natuurlijk "parels voor de zwijnen werpen". Maar zulke kerken gaat het alleen maar om het aantal (betalende) leden, niet om het geloof werkelijk over te brengen.
Een beetje een vreemde redenatie. Veel mensen komen uiteindelijk nooit bij een kerk terecht omdat ze er niet opgegroeid zijn. Het is dan een best hoge drempel. Daarom is het belangrijk dat, van ouders die gelovig zijn, de kinderen al vroeg in aanraking komen met een kerk die probeert het leuk voor jongeren te maken. Dat ze er op dat moment mogelijk totaal niets in zien is niet erg. Ze zijn er bekend mee, en dat maakt het gemakkelijker om later terug te komen. Bovendien kennen ze dan al veel mensen van de groep - en dat scheelt heel veel.

Jij hebt wel een erg commercieel beeld van andere kerken zeg.

Verwijderd

Jij hebt wel een erg commercieel beeld van andere kerken zeg
Ja, dat heb ik inderdaad.
Ik ben namelijk heel wat jaren "zoekend" geweest en heb bij diverse geloofsgroeperingen wat rondgekeken. Mijn familie was aangesloten bij de Hervormde kerk (maar niet actief, ze waren eigenlijk meer atheïstisch). Ik weet dat al die kerken en groeperingen van hun leden (ook de inactieve) geld vragen, een vast bedrag per persoon. Bij sommige is de hoogte afhankelijk van het inkomen (zoals de "tienden" van de oude Israelieten). Daarnaast houden ze tijdens de diensten ook nog collectes (al is dat geld soms voor een "goed doel"). Ze organiseren extra bijeenkomsten voor jongeren, voor kinderen, voor vrouwen, en daarvoor vragen ze dan weer entree- of lidmaatschapsgeld. De RK kerk vraagt zelfs geld als een priester een toespraakje op een begrafenis komt houden.

Het is logisch dat een kerk geld nodig heeft. Behalve het onderhoud van het gebouw (als dat een echte "kerk" is dan is dat duur) moet ook de dominee, voorganger, pastoor of hoe ze die persoon ook noemen een salaris ontvangen. Dus moeten ze ervoor zorgen dat er genoeg geld voor al die kosten binnenkomt. Als er teveel mensen "de kerk uitlopen", dan komt er te weinig geld binnen. Dus moeten ze zorgen dat de mensen blijven, of ze er nou echt in geloven of niet.

Bij ons is het anders. Ten eerste zijn de Koninkrijkszalen van Jehovah's Getuigen altijd eenvoudige, goedkope gebouwtjes. Ten tweede zijn er geen mensen in betaalde dienst. Alles wordt vrijwillig gedaan, zoals het onderhoud van de zaal en ook de lezingen worden door vrijwilligers gehouden. Ten derde geeft de bijbel aan dat geven niet verplicht moet zijn (o.a. op diverse plaatsen in de brieven aan de Korinthiërs).
Vandaar dat Jehovah's Getuigen niet verplicht zijn te betalen. Er staan bussen in de zaal waar je ongezien een vrijwillige bijdrage in kan doen, of je kunt een bedrag naar eigen keuze per maand overmaken, het is geheel vrijblijvend. Stel je voor, God zal toch niet willen dat iemand Hem niet leert kennen omdat hij geen geld heeft?

Het is dus door mijn eigen ervaringen dat ik het beeld heb gekregen dat veel kerken commercieel bezig zijn. En daardoor heb ik het gevoel dat die kerken het geloof niet echt serieus nemen.

Aanvulling: sorry, dit was wel offtopic.
En nu ik toch offtopic bezig ben: ik zal jullie en de discussies, zelfs het hele internet, lange tijd moeten gaan missen. Minstens een aantal maanden totdat het Essent is gelukt om hier een nieuwe kabel aan te leggen.
Hopelijk tot ziens.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2003 09:32 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Zoals ChristiaanVerwijs al aangeeft, waarom wil je de jeugd er eigenlijk bij hebben? Je bent duidelijk geen sekte, je interpretatie van het geloof is dusdanig redelijk dat jullie waarschijnlijk een grote instroom van (relatief) ouderen hebt. De jeugd is met andere zaken bezig. De zondagochtend is al vergeven aan uitslapen.

Kortom, kies een tijdstip en boodschap om maat voor je doelgroep. Misschien moet je het zelfs met opzet relatief ontoegankelijk maken, bijvoorbeeld zondagmiddag na 2 uur, maar alleen voor 15-25 jaar.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Het punt met het werven van "jeugdigen" is het volgende:

De kerk wordt dan zeg maar in tweeën gesplitst. Veel oudere mensen enzo willen het gewoon zo houden en er moet volgens hen niks veranderd worden.

De andere groep (vaak wat jongere mensen) vinden dat de kerk niet moet uitsterven en er dus meer jongeren moeten komen.

Dat is bij onze kerk dus ook zo. Er is nu dus een soort avond elke week ofzo voor de jeugd, genaamd "Rock Solid". Wat doen ze daar dus: Beetje relaxen, spelletjes (zoveel mogelijk spekkies in je mond proppen en dat soort onzin.. :r)

Er wordt dus geprobeerd de jeugd met hun eigen termen en vermaak te trekken, maar helaas meestal op zo'n domme manier dat het niet leuk meer is. Ze proberen dus een uitnodiging te maken waarin in elke zin minstens een keer het woordje "cool"of "vet" staat! :X

Ik vind dat ze het gewoon moeten accepteren dat ze niet tegen de media en reclamebureaus opkunnen (ze hebben er simpelweg het geld niet voor!)
Je kan wel een "kerk-houseparty" organiseren maar als de jeugd daar geen alcohol kan krijgen en het zaakie om elf uur sluit gaat er ook niemand heen (daar schaam je je alleen maar voor!

Het is zeker dat die avonden wel goed bezocht worden, maar de vraag is of degene die daar spekkies komen vreten nou hetzelfde zijn als de mensen die in de kerk zitten!
Je krijgt dus totaal ander publiek wat helemaal geen kerkvolk hoeft te zijn!

Daarom zegt de oude garde: "Ik heb liever dat de kerk uitsterft dan dat er zulk soort jongeren bij komen!"

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 21:42 ]

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 12:36
Grijns schreef op 28 januari 2003 @ 19:12:
ik ben dus ff naar die website geweest, en de principes van deze kerk zijn al een stuk vrijer dan de katholieke.... zo kijken ze niet naar een god als een man op een wolk, en ontkennen ze de evolutie theorie e.d. niet.

ik ben zelf ook atheist, of in elk geval, ik geloof niet dat er een alles overheersende entiteit is die de wereld vormt.

ik denk dat je om de jeugd te trekken/behouden niet een speciaal programma op moet zetten. persoonlijk had ik er vroeger een hekel aan als niet-coole mensen cool probeerden te doen. dat werkt niet..... geloof het of niet, maar tegewoordig is er best wel jeugd te vinden die serieus over zaken als deze nadenken, en met hen moet je in gesprek gaan.

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Pagina: 1