Problemen A7v8X met 2600+ XP 333mhz

Pagina: 1
Acties:

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 08:25
Hi all,

Ik heb een probleem wat me inmiddels aardig wat structureel slaaptekort heeft opgeleverd :O

Ik heb een A7V8X van asus met een Amd 2600+ XP cpu. Mijn eerste verbazing was dat het board een heel ander type aangaf namenlijk een 2000+ ipv een 2600+. Achteraf zag ik hier dat iemand exact hetzelfde heeft meegemaakt. Maar goed dat is opgelost met een update'tje van versie 1010

Nu nog het volgende. Het is een cpu met 333mhz fsb. Naar mijn weten support mijn moederbord dit ook (ook al staat er op sommige site's dat hij maar tot 266 gaat). Na de bios update kijk ik in de bios en zie het volgende staan:
CPU speed: manual
CPU freq : 12,5
cpu external freq: 166/33
mem freq: 333
cpu vcore set : auto

MAAR kijk ik bij het rubriekje cpu externa freq dan staat daar een vette warning naast met daarin de volgende tekst:

System memory can only operate at a frecuency higher then or equal to cpu frontside bus frequency. Please make sure the dram maximum frequency is not less then 333 mhz..

ehmmmmm :? :?

Er zit overigens samsung DDR geheugen wat op 333 mhz draait.

MAar goed kijk ik in XP met het progje SANDRA dan geeft hij netjes aan dat hij op 334 mhz draait (ik geloof dat hij 2X de fsb optelt dus 2X 166mhz). En hij komt op iets van 2.1 ghz qua cpu snelheid.

Dat is volgens mij zoals het hoort te zijn. MAAR ik vertrouw die melding in de bios niet. Dat kan nooit goed zijn! Als ik overigens mijn cpu external freq op bv 133/33 mhz zet dan is de warning in de bios gone! DIt kan ik doen tot ongeveer 150mhz en dan komt hij weer met die melding.

Als ik hem overigens op die 133/33 laat lopen dan schiet mijn snelheid van mijn processor ook onderuit in SANDRA.

Wie weet wat ik over het hoofd zie? Is mijn plank toch niet geschikt voor 333 fsb? OF heb ik een 266 fsb cpu gekregen?

Ik geef het op want ik snap ut niet meer iemand???

Rene

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Als ik zo op je verhaal af ga heb je alles goed ingesteld staan :) Denk dat het gewoon een preventieve warning is en niet meer dan dat. Dus dat je niet de verkeerde instellingen selecteert (b.v. een FSB van 166 combineren met PC2100).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• xon
Was maar waar :-(

Hij gaat nu ook al hangen als de pc eventjes uit heeft gestaan. Hij komt dan in de bios terecht en zegt dat het niet helemaal goed ging met de snelheden..zucht!! Er is dus meer aan de hand.

iemand?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:12

The Third Man

The Third Jellyfish

xon schreef op 27 January 2003 @ 18:36:
Was maar waar :-(

Hij gaat nu ook al hangen als de pc eventjes uit heeft gestaan. Hij komt dan in de bios terecht en zegt dat het niet helemaal goed ging met de snelheden..zucht!! Er is dus meer aan de hand.

iemand?
Ik denk dat dat compleet los staat van de bios melding, hoe je erbij komt dat dat 'gewoon' niet goed kan zijn is mij een raadsel..

Heb je al de memery timings e.d. wat lichter ingesteld? Desnoods 'Load Fail-Safe Defaults' proberen.

• xon
Ik lees nu vaag wat in berichten van hier en google dat het board een sticker zou hebben op de southbridge als ie 333 fsb zou ondersteunen. Mijn chip is stickerloos!! Fabeltje of echt?

Overigens kan ik niet in de bios fail-save defaults proberen..de gewone defaults komen tot de instellingen zoals ik hierboven opnoemde. En memory timings is voor moi boven me pet en alles staat nu auto.

Overigens als hij bij het booten hangt en daarna na opnieuw opstart komt hij in de bios bij de cpu speed instellingen. Ik neem aan dat ie daar toch iets mee bedoelt :-) Het is overigens wel opvallend dat het alleen gebeurd als de pc een nacht of zo heeft uitgestaan (wel spanning moederbord) :?

Rene

Rene

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
xon schreef op 27 January 2003 @ 19:20:
Ik lees nu vaag wat in berichten van hier en google dat het board een sticker zou hebben op de southbridge als ie 333 fsb zou ondersteunen. Mijn chip is stickerloos!! Fabeltje of echt?
Is helaas geen fabeltje. De oudere A7V8X, zoals die van ondergetekende, zonder 333 MHz Stikker, supporten deze ook niet. Reden is dat de VIA KT400 in eerste instantie geen support zou hebben door 333 MHz FSB. Deze is pas net na de introductie gekomen.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 20:14

DarkSide

theres no place like ::1

Officieel moet je WEL het stikkertje hebben.
Of een nieuwere rev. Maar daar moet het stikkertje ook op staan.
Bij sommige mensen werken oudere revisies (zonder stikker) wel goed.
Bij andere weer niet. Check ook even het grote Asus topic van je mobo.
Die melding in je bios is ok.
heb ik ook. Ik heb dan wel een A7V333-X
Maar ik draai een 2700 met 512 pc2700 van samsung.
De melding is alleen een herrinering en geen foutmelding.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• xon
Ik heb dus inderdaad ook geen sticker en als ik kijk in sandra bv dan staat daar nu:
System Memory Controller
Error Correction Capability : None
Number of Memory Slots : 3
Maximum Installable Memory : 3GB
Bank 1 - DDR 1 : DIMM Synchronous DRAM 512MB/64

System Chipset
Model : ASUSTeK Computer Inc VT8377 Apollo KT400 CPU to PCI Bridge
Bus(es) : AGP PCI IMB USB SMBus/i2c
Front Side Bus Speed : 2x 167MHz (334MHz data rate)
Max FSB Speed / Max Memory Speed : 2x 166MHz / 2x 200MHz
In Order Queue Depth : 4 req(s)

Chipset Hub Interface
Type : V-Link
Width : 8-bit
Full Duplex : Yes
Multiplier : 1x
Speed : 8x 66MHz (528MHz data rate)
Down / Up In Order Queue Depth : 9 / 9 req(s)

APIC 1
Version : 0.03
Speed : 17MHz
Multiplier : 1/2x
Max Interrupts : 24
IRQ Handler Engaged : Yes
Enhanced Support : Yes

Logical/Chipset Memory Banks
Bank 0 Setting : 256MB DDR-SDRAM 8-1-1-1R 4-1-1-1W 2.5-3-3CL 2CMD
Bank 1 Setting : 256MB DDR-SDRAM 8-1-1-1R 4-1-1-1W 2.5-3-3CL 2CMD
Bank Interleave : 4-way
Speed : 2x 167MHz (334MHz data rate)
Multiplier : 1/1x
Power Down Mode : No
Fixed Hole Present : No
Ja ik weet niet in hoeverre dit real time is maar je zou zeggen dat hij dan wel deze snelheid aankan. Maar het blijft vreemd dat een spiksplinternieuw moederbord (4 dagen oud) niet 333mhz aankan en dus ook geen sticker heeft. Ook is het gek dat hij over zijn nek gaat tijdens het opstarten met toch de standaard bios instellingen.

Ben wel nieuwsgierig of iemand misschien dezelfde config als ik heb dus a7v8x met een 2600+ 333.
Ben benieuwd of iemand wat spannends ziet in de bovenstaande config :-)

Rene

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 20:14

DarkSide

theres no place like ::1

Zoals ik al zei kijk hier eens.

Lees door en post je vraag daar eens.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1