Toon posts:

[DHCLIENT] zoekt naar dhcp-lease renewal op verkeerde server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met hetvolgende.

Mijn computer (LRP: Linux) connect naar mijn provider (@home). De provider
levert mbv een dhcp server de ip gegevens. Als ik mijn computer start ontvangt deze dus de ip gegevens van de provider's dhcp server. Het ip addres van de dhcp server van de provider is bijvoorbeel: 100.100.100.100

Na +/- 2.5 dag is het tijd voor een dhcp-lease renewal. Mijn client doet dus
een request aan de dhcp server. Helaas doet mijn client dit request naar een ander ip nr.

ipv 100.100.100.100 word het request gestuurd naar 100.100.100.101 (dus +1)
Helaas draaid er op die bak geen dhcp en word mijn lease dus niet "renewed"

Heeft iemand een idee hoe dat dit mogelijk is? Is dat een instelling fout in mijn pc of in de dhcp server van m'n provider?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:22
Ik weet niet welke gare dhcp client jij gebruikt, maar zover ik weet doet dat ding gewoon een broadcast over het netwerk en geeft de server die het opvangt en dhcpd draait aan dat de lease OK is.

Verwijderd

al de manpage van dhclient gelezen? en google al gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_> De 'gare' dhcp client die ik gebruik is dhclient (zie topic-titel). Anywayz. normaal zou ik zeggen, een renewal moet aangevraagd worden bij de dhcp server waar je je lease vandaan hebt gehaald. Dat is namelijk de server die over deze info dient te beschikken. Indien dat niet lukt dan lijkt het me pas interresant om een broadcast te doen.
Voor alle duidelijkheid het gaat dus om een renewal, niet om een normale aanvraag (die gaan wel goed)
Hoe een dhcp client deze routines op lost weet ik verder niet maar het ip adres met 1 ophogen en daar de renewal vandaan halen lijkt me echt te zot voor woorden. Zou het kunnen zijn dat het renewal adres in te stellen is op de DHCP server?

Compukid> *no comment* :(

Anywayz: Dit is de log message die bij de renewal word weggeschreven:

JAN 25 06:53:55 gateway dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 100.100.100.101 port 67

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Kijk eens in /var/db/dhclient.leases (kan natuurlijk ergens anders staan) om te zien bij welke server dhclient de lease vandaan heeft en verander dat eens als dat het verkeerde IP is.

Verwijderd

Euhm, weet je zeker dat het adres dat jij hier omschrijft als zijnde 100.100.100.100 niet gewoon het netwerk adres is en dat het eerst volgende adres meteen de dhcp-server is (niet echt een ongebuikelijke setup namelijk)

Verwijderd

Topicstarter
Nelske> dat 100.100.100.100 nr is een voorbeeld nr. Dus niet het echte ip.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 January 2003 @ 20:16:
Nelske> dat 100.100.100.100 nr is een voorbeeld nr. Dus niet het echte ip.

Dat snap ik, maar dat doet niks af aan mijn opmerking :)

Verwijderd

Topicstarter
Compukid> And what am I supposed to find there?

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
je zou in dhclient de optie 'reject' kunnen opnemen:

The reject statement causes the DHCP client to reject offers from servers who use the specified address as a server identifier. This can be used to avoid being configured by rogue or misconfigured dhcp servers, although it should be a last resort - better to track down the bad DHCP server and fix it.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

installeer anders ff dhcpdump.....
Pagina: 1