Toon posts:

kernel panic: VFS: can't mount root fs at 3.05

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey

Als ik mijn linux wil opstarten met lilo, geeft hij de foutmelding...kernel panic: VFS: can't mount root fs at 3.05.
Ik heb SuSe 8.0 en normaal zie je bij het opstarten alles in een groen scherm. En dat is nu ook niet zo. Weet iemand waar dit aan ligt?

Verwijderd

heb je je kernel gerecompiled?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:27
Wat heb je al gedaan om zelf te proberen het probleem op te lossen?

Heb je al gezocht op internet etc. ?

Op verzoek (van anderen) weer open, maar meer informatie is dus wel gewenst...

[ Voor 53% gewijzigd door Wilke op 27-01-2003 19:55 ]

Verwijderd

Dit zouden oorzaken kunnen zijn:
Je root filesystem stond op /dev/hda (primary master) maar je hdd is nu primary slave (/dev/hdb) dan moet je dus /etc/fstab aanpassen.
Je heb een root filesystem met reiserfs, xfs of jfs filesystem.....maar je kernel heeft dit niet....opnieuw compilen dus.
Je hdd is dood......nieuwe hdd kopen dus....

Ik heb nu moeite gedaan om je te helpen, post je geen goede info dan zal het topic weer dicht gaan. Het is hier geen helpdesk.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2003 20:01 ]

Verwijderd

Deze error heeft helemaal niks met de info in je fstab te maken. Echter wel met de bootoptions van de kernel, je geeft in lilo bijvoorbeeld aan dat het te mounten root filesystem /dev/hda5 is met 'root=/dev/hda5'. (Dit kan ook met rdev in de kernel vastgezet worden.)

Wat er gebeurd is dat de kernel het root filesystem wil mounten (om daarna init de controle over te geven, waarna je systeem opstart). Maar dat lukt niet, dus krijg je deze error. Oorzaken kunnen zijn dat je harddisk het hoekje om is of dat je wijzigingen hebt gemaakt aan de indeling daarvan. Als je zelf je eigen kernel hebt gecompileerd kan het ook zijn dat je de support voor het bestandsysteem van je root bent vergeten in je kernel te compileren (als module werkt ook niet).

Verwijderd

IVS heeft gelijk......oftwel start is met "linux root=/dev/hda5" en vervang /dev/hda5 door de partitie waar jouw root filesystem staat.
Pagina: 1