Athlon 64 voor ons tweakers ???

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-02 16:45
Hallo allemaal,

De Athlon64 wordt ongetwijfeld een supersnelle processor, maar ik vroeg me af wat het ons tweakers te bieden heeft op het gebied van tweaken ?
Je kunt hem namelijk niet overklokken B)

Wat denken jullie tweakers ervan ?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Denk dat je hem wel kan overklokken.

Maar wat denk je er zelf van eigenlijk?

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-02 22:33
ja wat moet je ervan verwachten, ik zie het eigenlijk gewoon als een logische stap in het proces en verwacht er verder niets meer of minder van dan andere processors omdat ik denk dat dat 64bit allemaal nog wel meevalt.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• JaY-
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Hoezo zou je em niet kunnen overklokken dan?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002

Remy

I usually get 100% accuracy

Gelockt misschien? Vanwege $$$ :X . Zou kunnen dat AMD es flink wil gaan verdienen, ook al omdat hun 'spaargeld' bijna op is/was.

LinkedIn
Instagram

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:51

Chakotay

Lick here to continue

De kloksnelheid van de Athlon 64 word bepaald door multiplier x hypertransport bus. Deze bus draait standaard op 200 MHz (800 effectief intern)

Het is dus waarschijnlijk aan de moederbord / chipset fabrikanten of de snelheid van deze bus aan te passen is, en aan AMD of de multiplier gelockt is... Volgens deze benches is de temperatuur erg netjes, 32.7° stressed voor een 1.4 GHz exemplaar, dat belooft in ieder geval dus wel wat.

Only time will tell :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Maar wat zijn we met die temp als overklokken geen mogelijkheid is.. :)

• C00P
  • Laatst online: 09-02 16:45
Ik denk dat de Tweakers een stevige invloed hebben op de gewone mensen die niet tweaken en hem gewoon gebruiken voor games of te surfen.
Want meestal kent een tweaker wel veel van PC`s en dat zijn ook de personen waar het meeste aan gevraagd zou worden : Welke PC zou ik nu best kopen ?

Intel heeft dat goed begrepen bij de P4, AMD was onder de 1000MHz immers beter te overklokken dan de Intel als ik me niet vergis.

Hopelijk zal de Athlon64 dus ook wat ruimte laten voor te overklokken, of in dit geval de moederbord fabriekanten...

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Verwijderd

OC-en is altijd een mogelijkheid geweest. TI rekenmachine kon je toch ook overclocken?

• JaY-

JaY-

Het is mij.

Is wel te hopen ja, amd processoren staan erom bekend om altijd een lekkere overklok mee te kunnen doen :)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

C00P schreef op 27 januari 2003 @ 16:40:

Intel heeft dat goed begrepen bij de P4, AMD was onder de 1000MHz immers beter te overklokken dan de Intel als ik me niet vergis.
Niet echt.. De P!!! Coppermine is/was een uitstekende overklokker.. En de huidige P!V Northwood eveneens.

Voordeel voor Tweakers bij AMD was vooral het makkelijke unlocken.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Jupiler schreef op 27 January 2003 @ 16:38:
Maar wat zijn we met die temp als overklokken geen mogelijkheid is.. :)
Mogelijkheid tot passieve koeling misschien? :)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Chakotay schreef op 27 January 2003 @ 16:49:
[...]

Mogelijkheid tot passieve koeling misschien? :)
Met actieve koeling 32° (zal nog wel hoger worden bij hogere kloksnelheid) zal je IMO niet passief kunnen koelen.. De huidige P IV's worden ook niet passief gekoeld..

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 16:57
Ik denk dat ie duur gaat worden :)

Verwijderd

Ik meen mij te herinneren dat AMD gezegd heeft dat hij te tweaken is. Die vraag ontstond namelijk al toen ze met die Hypertransport kwamen.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Hij heeft idd een mult en hyper transport. FF kijken of het hyper x mult klopt :P

7x 800= 5600

Klopt dus niet. want een 1400 mhz cpu / 7 van de mult komt op 200. zou de Athlon 64 mischien ook een soor Quad fsb hebben 4x200 ? anders kan ik het niet verklaren.

De link naar het plaatje

Ik heb even verder gekeken.

CPU Multiplier : Au choix entre Auto, 4x (800 Mhz), 5x (1000 Mhz), 6x (1200 Mhz) ou 7x (1400 Mhz)
LDT to AGP Lokar Frequency : Fréquence du lien Hypertransport (ex-LDT) entre le CPU et l'AGP. Au choix entre 200, 400, 600 et 800 Mhz
Memory Clock Speed : Fréquence du lien CPU <=> Mémoire. Réglable à 100 Mhz, 133 Mhz, 150 Mhz et 166 Mhz.

[ Voor 41% gewijzigd door Astennu op 27-01-2003 17:11 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Verwijderd schreef op 27 January 2003 @ 16:40:
OC-en is altijd een mogelijkheid geweest. TI rekenmachine kon je toch ook overclocken?
Mja, condensatortje vervangen... Maar bij een veel geavanceerder moederbord gaat dat niet zo makkelijk :)

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Waarom zou je niet kunnen overklokken
De mobo fabrikanten maken heus wel iets waardoor je de bus kan opgooien, zie het maar zo.
Vroeger moest je de FSB met een jumpertje omhoog krikken, nu met het bios, dus uhh dat komt heus wel waarom wel frontside bus en geen hypertransport bus ? :?

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Astennu schreef op 27 januari 2003 @ 17:03:
Hij heeft idd een mult en hyper transport. FF kijken of het hyper x mult klopt :P

7x 800= 5600

Klopt dus niet. want een 1400 mhz cpu / 7 van de mult komt op 200. zou de Athlon 64 mischien ook een soor Quad fsb hebben 4x200 ? anders kan ik het niet verklaren.
Het klopt wel, maar niet zoals jij het voorstelt... :P

De effectieve kloksnelheid van de bus is 200 MHz, dus daarmee moet je vermenigvuldigen (bij AMD cq Intel vermeningvuldig je toch ook niet met resp. 333 en 533 MHz?). De datarate van 800 bekom je door het QDR-principe (4 bits per klokpuls).

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Astennu schreef op 27 januari 2003 @ 17:03:

7x 800= 5600

De link naar het plaatje

Ik heb even verder gekeken.

CPU Multiplier : Au choix entre Auto, 4x (800 Mhz), 5x (1000 Mhz), 6x (1200 Mhz) ou 7x (1400 Mhz)
LDT to AGP Lokar Frequency : Fréquence du lien Hypertransport (ex-LDT) entre le CPU et l'AGP. Au choix entre 200, 400, 600 et 800 Mhz
Memory Clock Speed : Fréquence du lien CPU <=> Mémoire. Réglable à 100 Mhz, 133 Mhz, 150 Mhz et 166 Mhz.
Ik volg je niet helemaal; maar dat HT werkt op 200MHz * 7 = 1.4GHz, dus dat klopt wel. Intern werkt dat HT op 800MHz effectief maar dat staat op zich los v/d mp. :)

En bij je plaatje krijg ik een 403 - Forbidden.

[edit]te laat :P

Verwijderd

C00P schreef op 27 January 2003 @ 16:40:
Ik denk dat de Tweakers een stevige invloed hebben op de gewone mensen die niet tweaken en hem gewoon gebruiken voor games of te surfen.
Hebben tweakers veel invloed op andere computergebruikers :? Nooit van gehoord..
Want meestal kent een tweaker wel veel van PC`s en dat zijn ook de personen waar het meeste aan gevraagd zou worden : Welke PC zou ik nu best kopen ?
Nee hoor, dat is misschien in 2% van de gevallen zo. De rest gaat gewoon naar de winkel, en kiest a.d.h.v. specs en aanbiedingen een nieuwe computer uit :)
Hier klopt ook niks van, het enige verschil was dat het makkelijk was een AMD te unlocken, en een Intel niet te unlocken was. En Intel heeft bij de P4 echt niet een extra 'overclock-feature'
meegebakken hoor :o
Hopelijk zal de Athlon64 dus ook wat ruimte laten voor te overklokken, of in dit geval de
moederbord fabriekanten...
Nogmaals, de fabrikanten hebben daar weinig invloed op, hooguit door het locken of niet-locken van de multiplier. Het overclocken van de Athlon 64 is technisch mogelijk, dus is het even afwachten of fabrikanten dit op hun moederborden implementeren.

Verwijderd

Als het niet meer te overclocken zal zijn dan zijn er een hele hoop fabrikanten van mobo's straks overbodig. Want je koopt een abit ook toch niet puur voor de performance maar toch vooral voor het overclocken?

• sapphire
  • Laatst online: 15:15

sapphire

Die-hard pruts0r

als de AMD 64 niet OCbaar is denk je dan niet dat er veel mensen niet aan een P4 gaan denken ?

Gabriël AM5

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

sapphire schreef op 27 January 2003 @ 19:33:
als de AMD 64 niet OCbaar is denk je dan niet dat er veel mensen niet aan een P4 gaan denken ?
Onthou wel dat de mensen die actief OCen, en bij het kopen van een proc letten op de OCbaarheid daarvan, nog geen 1% van de markt zijn, en dus niet echt interessant voor een fabrikant.

• Tweeke
  • Niet online
Chakotay schreef op 27 januari 2003 @ 19:47:
[...]

Onthou wel dat de mensen die actief OCen, en bij het kopen van een proc letten op de OCbaarheid daarvan, nog geen 1% van de markt zijn, en dus niet echt interessant voor een fabrikant.
Misschien is de tweaker in financieel opzicht niet bijster interessant voor de proc-fabrikanten, in een ander opzicht is de tweaker wel interessant.
Want die tweakers testen alle nieuwe producten redelijk professioneel, onderwerpen ze aan een serie benchmarks en wisselen op fora hele leuke tips uit, die de fabrikanten ongetwijfeld zullen bekijken en er in veel gevallen ook nog wel iets mee zullen doen.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Aikon schreef op 27 januari 2003 @ 17:35:
[...]

Ik volg je niet helemaal; maar dat HT werkt op 200MHz * 7 = 1.4GHz, dus dat klopt wel. Intern werkt dat HT op 800MHz effectief maar dat staat op zich los v/d mp. :)

En bij je plaatje krijg ik een 403 - Forbidden.

[edit]te laat :P
jah dat onderste gedeelte was een Edit is was er dus al achter dat ik de 200 moetst hebben.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Ik ben er van overtuigd dat de 64-bit prestatie verre boven de normale prestaties staat dan we gewent zijn .
we wachten nog op een 64-bit windows laat staan linux of enig ander Os dat 64-bit kan computen.

ook is de processor te klokken denk ik maar die theorie moet nog naar buiten komen . 8)7 toch adviseer ik om wel een 64-bit systeem te kopen als je nog voor de keus staat, ik ben er zeer tevreden over.
En het is de toekomst.

en de temp's ja..... _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 18:32 ]

Verwijderd

vxmd: check voortaan even de datum van de topicstart :) Dit topic is al anderhalf jaar oud en ondertussen zijn we in DOC al toe aan het 6e Athlon 64 draadje ;)
[rml][ OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 6[/rml]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.