Toon posts:

DNS server in Windows-netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik wil graag een DNS server opzetten in m'n netwerk, zodat ik bijvoorbeeld kan maken pietje.mijnnetwerk en dat die doorwijst naar een ip... zo ook met de mailservers enzo... iemand ervaring, en welk programma? links graag...

bvd

• Roo
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Roo

He knows, you know

Tsja, ligt er een beetje aan wat je hebt en wat je wil gebruiken... NT? Linux? 9x? Mac?

In NT zit standaard een DNS server die redelijk goed bruikbaar is. Zeker om wat mee te experimenteren. Onder Linux is er uiteraard Bind, stukje ingewikkelder om te configureren.

Thank God for the Internet

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-07 15:54
Er zijn ook proxy servers met DHCP/DNS.
Of dat goed werkt weet ik niet, maar het is te proberen.

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
geen idee of ze werken, maar als je perse onder win 9x een dns server wilt draaien, dan kan je ff kijken of dit of ditwat is....

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 13 november 2000 22:09 schreef Roo het volgende:
Tsja, ligt er een beetje aan wat je hebt en wat je wil gebruiken... NT? Linux? 9x? Mac?[/quote]Windows NT4, ik gebruik daarnaast nog winroute proxy

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
Je kan ook gewoon een HOSTS filetje maken.
Op je clients gewoon een text bestandje ZONDER extensie maken (Dus geen .txt) en daar
zet je dan bijvoorbeeld in:

192.168.0.1 pietje

Dit bestandje moet je dan in je Windows map plaatsen. Let wel op. Als je je server dan van IP adres verandert moet je ook de hosts filetjes aanpassen op de clients.
Op deze manier heb je geen DNS server nodig.

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 11:59
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 14 november 2000 08:30 schreef Tefflar het volgende:
Je kan ook gewoon een HOSTS filetje maken.

Let wel op. Als je je server dan van IP adres verandert moet je ook de hosts filetjes aanpassen op de clients.
Op deze manier heb je geen DNS server nodig.[/quote]Zoals ik vroeger geleerd heb:

Avoid duplication of volatile information.

Oftewel neem een DNS-server dan hoef je je informatie maar op een plaats bij te houden.

Geen beurs, geen tempo

• Coyote
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-04-2021
Werkt prima hoor in Winroute, zo'n hosts-file

Heb zelf ook op deze wijze een 'dns' aangemaakt

• KMK
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 21:04

KMK

Even over dat HOST filetje..
Als je vervolgens in het aanmeldingsscript wat iedereen gebruikt gewoon standaart zet copy HOST. <je netwerk drive met een IP nummer>/HOST. C:/windows/HOST.
Dit in een batchje en klaar snel een DNS je geen gezeik en de info bewaard op 1 plaats namelijk de server

Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station

• Counter-Strike
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

OK, wel ff leuk om hier ook ff mijn vraagje te posten :)

Ik heb net een DNS server onder linux aangemaakt, draait en werkt allemaal perfect, ik zit zelf alleen nog met een probleem :(

Omdat ik het domein wat ik op m'n lokale netwerk gebruik niet heb gekocht is het dus eigenlijk niet van mij, het mag dus in GEEN geval buiten mijn netwerk bekent worden bij andere DNS servers, ik heb alleen geen id hoe ik er zeker van kan worden dat die DNS alleen bij mij bekent is, hij draait nu nog op een test pc met als ip 192.168.0.3 (hij wordt namelijk niet naar buiten gerouterd enzo), kan op zich geen kwaad.

Later wil ik echter linux gaan gebruike als server voor m'n netwerk (dit is nu nog een win2k bak) dan komen er dus 2 netwerkkaartjes in die linux bak te hangen, 1 voor het lokale netwerk en 1 voor naar het kabelmodem :). Dan is de kans dat mijn eigen DNS server toch aan het internet hangt, wat absoluut niet de bedoeling is veel groter, hoe kan ik zoiets nou testen?

PS ik gebruik bind 8

thx.

Dit is het einde van deze mededeling. De mogelijkheid tot reageren is aanwezig!

Pagina: 1