Pentium 3 mainboard met raid?

Pagina: 1
Acties:

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 21:26
Na lang gezocht te hebben, heb ik nog steeds niks kunnen vinden... dus bij deze:

Ik zit hier met een pctje met een Abit SA6-R mainboard. Pentium 3 met onboard raid controller dus. Aangezien dit mainboard naar de knoppen is, ben ik op zoek naar een vergelijkbaar mainboard. De SA6-R (en ook de BX-133 RAID) staan alletwee online bij degreef.nl, maar deze blijken niet meer leverbaar en in voorraad daar.

Weet iemand dus nog toevallig een adresje of eventueel een ander p3 mainboard met raid? Anders ben ik genoodzaakt om een pentium 4 te moeten kopen met ook weer nieuw geheugen enzo... GRRRR :|

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Anders neem je toch een mobo met een losse RAID controller? Zo kun je in ieder geval je schijven meenemen naar de volgende mobo zonder dat je je RAID array moet herconfigureren (in geval van ander merk/type controller) :Y)

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

BalusC heeft een punt.

Heb het zelf gehad mobo met RAID naar de schroothoop en inmiddels niet meer leverbaar. Ander mobo van de leverancier gehad zonder RAID, tja wat moet je dan .
Dus een PCI kaartje aangeschaft en array opnieuw aangemaakt, vette pech.

Met de losse controller is het makkelijker, kaartje oversteken in nieuw bord, BIOS settings goed zetten en wachten tot de harde waren detectie zijn werk doet. Niet altijd even stabiel, maar in ieder geval goed genoeg om de data over het netwerk weg te zetten.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
OF een leuk gebruikt exemplaartje! Het is dat ik hem in gebruik heb, maar anders mocht je hem kopen. ;)

• BaSsDruM
Ok, als ik dus een p3 mainboard neem zonder raid, gooi ik er gewoon een los raid pci kaartje in?

Maar wat zijn de gevolgen hier van? Moeten de 2 schijven die in raid stonden met elkaar helemaal leeg en moet je dan je raid opnieuw opbouwen (of hoe je 't ook noemt)?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hangt ervan af. In het algemeen geldt voor RAID controllers:
zelfde merk/type > zelfde merk/type = geen probleem
zelfde merk/ene type > ander type = meestal alleen 'forward' compatible
ene merk > andere merk = no go

Maar ik zou de data overigens gewoon altijd backuppen. Je gaat toch geen belangrijke data zonder enige vorm van backup op een RAID0 array zetten?

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 27-01-2003 16:19 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

BalusC schreef op 27 januari 2003 @ 16:19:
Hangt ervan af. In het algemeen geldt voor RAID controllers:
zelfde merk/type > zelfde merk/type = geen probleem
zelfde merk/ene type > ander type = meestal alleen 'forward' compatible
ene merk > andere merk = no go

Maar ik zou de data overigens gewoon altijd backuppen. Je gaat toch geen belangrijke data zonder enige vorm van backup op een RAID0 array zetten?
Als aanvulling hierop kan ik de TS aanraden de RAID faq te lezen.

Ik weet nog wel andere mobo's voor de P3 met raid (Chaintech 6AJR4 b.v.) maar die staan niet meer in de pricewatch.

Als raid per se onboard moet zitten zul je toch moeten uitwijken naar een 2dehands bord ben ik bang. Om je gerust te stellen, 2dehands spullen zijn helemaal niet in 50% van de gevallen stuk zoals sommigen mensen geloven. Er zit alleen geen garantie meer op, maar daar is de prijs ook naar (en als je data op je raid set verdwijnt door een brak mobo helpt garantie toch geen zak). Zoek een behoorlijk betrouwbare verkoper op Ebay of t.net V&A (marktplaats is iets minder goed te vertrouwen over het algemeen) die een board voor een normale prijs aanbied (dus niet voor €10,-). Dan komt het wel goed.

Als je het pci slot kunt missen is een losse raid controller natuurlijk makkelijker en verplaatsbaar naar een nieuw systeem.

[beetje offtopic]
Als je toch een nieuw mobo koopt, neem er 1 met Tualatin support, dan kun je nog een stukje upgraden
[/beetje offtopic]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Schopje, maar ik heb je mamaplank gevonden :)

De Chaintech 6AJR4 waar ik het hierboven ook al over had :).

http://www.abgcomputers.n...E_Raid,_4-Audio,_Twinbios

Succes verder :)

• BaSsDruM
W3ird_N3rd schreef op 30 januari 2003 @ 14:35:

Helemaal te gek, thanks!

Aangezien deze ook een highpoint raid controller heeft.... hoef ik niet m'n raid opnieuw op te bouwen zeg maar?

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 30 januari 2003 @ 14:35:

Hee ik dacht dat gigabyte de dual bios had uitgevonden tenminsta dat las ik eens op die site van hun, vreemd dat chaintech het ook heeft !

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

BaSsDruM schreef op 30 januari 2003 @ 15:29:
[...]

Helemaal te gek, thanks!

Aangezien deze ook een highpoint raid controller heeft.... hoef ik niet m'n raid opnieuw op te bouwen zeg maar?
Als het dezelfde highpoint chip is (aangezien die uit hetzelfde tijdperk zal komen als degene die je had : grote kans, maar zoek het even op op de website v/d mobofabrikant) dan is de kans groot dat dat idd niet hoeft.

Maar hou er toch rekening mee dat het mis kan gaan aangezien het niet 100% hetzelfde mobo is. Ik denk echter dat het wel zal lukken.

Alleen geef ik je geen garantie :+

Pagina: 1