redhat en nieuwe kernel

Pagina: 1
Acties:

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 15:26

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Even uitleg waarmee ik nu bezig ben
ik ben nu bezig met een redhat linux config en ik heb 8.0 geinstalleerd. Na een actie met iets van bijvoorbeeld shutdown krijg ik een kernel panic op de i810 module. Dus morphje gaat maar een nieuwe kernel bakken.

met de oude kernel krijg ik netjes een dhcp adres en dergelijke, kan ik vervolgens de NFS home mounten en inloggen op de NIS. Prima dacht ik

Ik een nieuwe kernel gebakken (2.4.19 vanilla) en compilen prima enzo. Rebooten en alles doet het op de DHCP request na, niks te zien in de logs van de dhcpd dat er uberhaupt een request word gedaan. inloggen en network restart doen, zelfde verhaal. handmatig IP adres geven en hij doet het wel opeens, pingen naar de server doet het. Ook heb ik geprobeert om de 3com driver als module en hard in de kernel te zetten.

conclusie:
dhcp doet het wel met de oude kernel
dhcp doet het niet met de nieuwe kernel
nieuwe kernel wel handmatig een IP adres geven en pingen werkt

Wat nu? heb ik wat gemist in de config wat specifiek is voor redhat ofzo? normaal gebruik ik gentoo en slack en uiteraard heb ik daar die problemen niet :)
Ook misschien handig om te weten is dat ik een bootdisk gebruik (omdat ik niet de MBR mag aanpassen) en heb gewoon de nieuwe bzImage gekopieerd naar vmlinuz op de diskette. Alles start wel gewoon, dus ik denk niet dat daar het probleem zit. hellup

update:
Ik heb net even met een grub diskette opgestart
kernel en initrd.img naar de fat partitie gegooid
root (hd0,4)
kernel /bzImage root=/dev/hda7 initrd=/initrd.img
boot

starten, prima, maar gaat toch weer fout bij het initialiseren van die eth0. Hieruit concludeer ik toch weer dat er een probleem zit met de kernel en dat een mogelijke fout met de opstartdisk geannuleerd is omdat het pcies hetzelfde fout gaat met grub loader.

[ Voor 14% gewijzigd door morphje op 27-01-2003 13:57 ]

Verwijderd

DHCP doet het niet - DHCP komt pas na het laden van de eigenlijke module. In /etc/modules.conf staat een alias voor je eth0 om de module te laden, zorg dat je die module hebt. Eigenlijk zou je die module in je initrd image moeten zetten (dus als module compileren en dan met /sbin/mkinitrd je initrd image maken). Voor de rest kan ik zo snel niks bedenken waarom dit mis zou gaan... :?.

Verwijderd

je moet een aantal opties in je kernel aanzetten

CONFIG_PACKET=y
CONFIG_FILTER=y

Staat natuurlijk onder Networking options

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2003 14:19 ]

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 January 2003 @ 14:17:

CONFIG_PACKET=y
CONFIG_FILTER=y

Hmmm, die CONFIG_FILTER was no
Kan je misschien ook vertellen waarom ik persee die opties aan moet zetten om dhcp te kunnen doen? aangezien ik op gentoo (welke ik hier ook in het lab heb geconfigureerd) niet aan heb staan ?

ps. Ben nu bezig met compilen

ps2. heb ook met grub gewoon direct de kernel opgestart met dezelfde meldingen, dus geen initrd.img gebruikt (wat een normale install ook doet).

Okee ik houd me vinger gekruist en als het werkt ga ik hier flink zitten juichen, niet opletten dan, maar ik moet het gewoon doen als het werkt :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:22

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op 27 januari 2003 @ 14:17:

CONFIG_PACKET=y
CONFIG_FILTER=y

Enlighten me (8> Waarom zou dhcp niet werken als we packet filterring niet aan hebben staan. |:(

het verkrijgen van een IP adres gebeurt in het booten naar runlevel 3. Het laden van de kernel driver voor de netwerkkaart gebeurt veel eerder.
Wanneer de driver als module in gecompileerd dan moet die module wel geladen worden, anders zal de NIC nooit een Ip adres verkrijgen.

@TS: Heb je de driver voor je NIC als module gecompileerd of vast in de kernel.

Verwijderd

Kan me herinneren dat ik ooit ook geen dhcp kreeg. Een van die twee opties hielp toen. Ik denk dat CONFIG_PACKET dan alleen nodig is als je wilt dat je linux bak ook als DHCP server kan dienen.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
CyberJ schreef op 27 January 2003 @ 14:52:
Enlighten me (8> Waarom zou dhcp niet werken als we packet filterring niet aan hebben staan. |:(
Waarom het niet werkt kan ik je helaas niet vertellen. Wel dat er bijvoorbeeld in de README van isc dhcp duidelijk staat:
Make sure CONFIG_PACKET (Packet socket) and CONFIG_FILTER (Socket Filtering) are enabled in your kernel configuration.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:21
Vroeger, toen 2.4.14 nog de nieuwste kernel versie was, stond gewoon in de kernel help bij de optie "Socket filtering" dat je die aan moest zetten als je DHCP in je netwerk wou gebruiken met die machine. Later heeft het er nooit meer ingestaan, dus was ik het bij 2.4.16 vergeten en stond ik vreemd te kijken toen mn DHCP server geen leases meer uit kon delen.

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Hmmm

Nou hoe vaag ik het ook vind (ga morgen ook even de gentoo kernel config doorspitten) het werkt nu wel.

Dus zoals belooft
WOOOOOOHHHHHHHHTTTTTT!!!!!!!
HET WERKT HET WERKT

en dat was mijn uitspatting weer dan :)
muchos bedankt voor de info en ik gaat weer verder spelen.

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Let op dat er meerdere DHCP clients zijn. dhclient heeft wel bepaalde kernel opties nodig (Packet filtering of socket filtering oid), en pump niet. Van dhcpcd zou ik het niet weten.

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
deadinspace schreef op 27 January 2003 @ 18:05:
Let op dat er meerdere DHCP clients zijn. dhclient heeft wel bepaalde kernel opties nodig (Packet filtering of socket filtering oid), en pump niet. Van dhcpcd zou ik het niet weten.
dat is het dus
redhat maakt gebruik van dhclient en heeft dus die opties wel nodig
gentoo maakt gebruik van dhcpcd en heeft het dus niet persee nodig

Nou snap ik het dus wel een beetje
het missende stukje van de puzzel

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik vroeg me eigenlijk af waarom mijn hostname niet automatisch geset wordt als ik een dhcp request doe met dhcpcd of dhclient. De hostname wordt toch ook gekregen door een dhcp server?

Ik heb een laptop en in Redhat ging dit altijd goed, maar in Gentoo blijkbaar niet. Wat betekent de hostname verder in /etc/hostname? Een willekeurige hostname wordt geaccepteerd. Why?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
irondog schreef op 28 January 2003 @ 11:45:
Ik vroeg me eigenlijk af waarom mijn hostname niet automatisch geset wordt als ik een dhcp request doe met dhcpcd of dhclient. De hostname wordt toch ook gekregen door een dhcp server?

Ik heb een laptop en in Redhat ging dit altijd goed, maar in Gentoo blijkbaar niet. Wat betekent de hostname verder in /etc/hostname? Een willekeurige hostname wordt geaccepteerd. Why?
Ik neem dus in dit geval aan dat je wel een IP adres krijgt van je dhcp server, dus in dat geval werkt dhcp wel op je server, maar je moet waarschijnlijk nog een optie meegeven in je config file dat je hostnamen uitdeelt.

even gespiekt in de dhcpd.conf

option domain-name-servers 192.168.1.2

host pc01 {
hardware ethernet 00:blablabla:MAC;
fixe-adress 192.168.0.100; }
host gast02 {
etc

}

misschien dat je iets vergeten ben. Dit is even een gedeelte uit de conf file. happy hunting
Pagina: 1