[Asp, Acces] Via script kolommen toevoegen aan dbase

Pagina: 1
Acties:

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:16
Ik heb dus een programma wat werkt met asp en een acces database, nu is mijn programma locatie afhankelijk en dus als er nieuwe projecten zijn moet mijn programma (database) daar op aangepast worden.

Maar nu moet ik dus iets vinden dat als er een nieuwe lokatie bijkomt dat je dit in mijn programma invoer en dat het script dan een aantal kolommen in de database invoegd.

Even een voorbeeld, voor elke locatie heeft zijn eigen waarden in de Personeel database:

code:
1
2
3
4
Aanwezig[locatie]
Reisuren[locatie]
KoffiegeldVergoeding[locatie]
En nog een paar

Ik heb er expres niet voor gekozen dat elke locatie een eigen database krijgt omdat het dan te lang duurt tijdens het inloggen, omdat mijn script alles in sessions zet als je inlogt zodat niet telkens bij elke pagina de database moeten worden geopent.

Maar nu heb ik een hele tijd geleden op een site gezien dat je kolommen toe kan voegen maar deze site kan ik NIET meer vinden :'(

Weet iemand misschien hoe ik dus extra kolommen toevoegt aan een bestaande database??

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:26
Als je al at-runtime de structuur van je database moet gaan aanpassen, dan duidt dat ten eerste al op een slecht datamodel.

Misschien moet je eerst eens een boekje / cursus/ tutorial over data-moddelering, database ontwerp en normalisatie doornemen alvorens je begint met het maken van je datamodel. Dit ziet er echt onorthodox uit, en dat is het ook.

Ipv dynamisch je tables te gaan alteren, en dus kolommen te gaan toevoegen, voeg je beter een nieuwe tabel toe.
Zorg bv, dat je een tabel 'projecten', en een tabel 'locaties'. En maak een tussentabel (koppeltabel), zodat je je locaties aan projecten kunt linken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
tabel projecten
projectId
projectNaam

tabel Locaties
locatieId
tabel Proj_Loc
projectId
locatieId

Als je toch echt je databank wilt aanpassen (kolommen aan een tabel toevoegen), dan moet je eens naar het ALTER TABLE SQL Statement kijken. (Maar ik raad het ten stelligste af om jouw probleem op die manier op te lossen).

[ Voor 13% gewijzigd door whoami op 27-01-2003 10:40 ]

https://fgheysels.github.io/

• whoami
Polderdijk schreef op 27 januari 2003 @ 10:35:
Ik heb er expres niet voor gekozen dat elke locatie een eigen database krijgt omdat het dan te lang duurt tijdens het inloggen, omdat mijn script alles in sessions zet als je inlogt zodat niet telkens bij elke pagina de database moeten worden geopent.
Ook dat vind ik geen goede oplossing.
Waarom zou je al alle info gaan ophalen uit de databank bij het inloggen? Waarom ga je al die data ophalen als je die misschien toch niet nodig hebt?

En waarom zou het ophalen van die gegevens trager gaan als het in een andere table staat dan als het in dezelfde tabel staat?
Weet iemand misschien hoe ik dus extra kolommen toevoegt aan een bestaande database??

Ik denk trouwens dat je de term database hier verkeerd gebruikt. Je hebt het over een tabel.

• Polderdijk
whoami schreef op 27 January 2003 @ 10:39:
Misschien moet je eerst eens een boekje / cursus/ tutorial over data-moddelering, database ontwerp en normalisatie doornemen alvorens je begint met het maken van je datamodel. Dit ziet er echt onorthodox uit, en dat is het ook.
Ik weet het inderdaad, maar ik ben met dit project begonnen zonder ervaring met Asp/Vb en acces en nu heb ik dus al een aardig complex programma draaien, en inderdaad hoe meer ik maak hoe professioneler het er uit ziet, maar helaas is het login een van de eerste dingen wat ik gemaakt heb en daar heb ik dus niet/nauwelijks over nagedacht hoe ik dit dus het beste kon maken!

En aangezien dat ik nu een beetje haast mee hebt om het volledig af te ronden heb ik nu geen tijd om het hele login om te zetten. Dus daarom maar met een niet goede manier oplossen dat het iedergeval draaid, daarna als ik meer tijd heb dan wil ik inderdaad alles veel beter in gaan richten en sneller enzo maken.

Maar nu was mijn vraag dus hoe ik dus extra kolommen toe moet voegen??

• whoami
Polderdijk schreef op 27 januari 2003 @ 10:46:
[...]

Maar nu was mijn vraag dus hoe ik dus extra kolommen toe moet voegen??

Tja, als je het dan echt op die manier wilt doen..... ('k heb het trouwens al in m'n eerste post gezet; kijk eens naar het alter table sql statement).

• Polderdijk
whoami schreef op 27 January 2003 @ 10:48:

[...]

Tja, als je het dan echt op die manier wilt doen..... ('k heb het trouwens al in m'n eerste post gezet; kijk eens naar het alter table sql statement).
Oké sorry dat ik wat eigenwijs ben dat ik het TOCH met extra kolommen wil doen 8)

Maar ik zal ff google-en...

edit:
sorry, ik had niet naar de edit gekeken in je eerste post, mijn excuses...

[ Voor 12% gewijzigd door Polderdijk op 27-01-2003 10:51 ]

Pagina: 1