Toon posts:

[Linux] USB-keyboard niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met een RH 8.0 - installatie.
Ik heb al eerder enkele installs gedaan, maar deze waren alle met ps/2 keyboards.
Nu heb ik op mijn eigen ouwe desktop RH 8.0 geinstalleerd, maar nu kan ik niet inloggen omdat mijn keyboard niet wordt herkend.
Het is een Compaq USB internet-keyboard.
Het is me wel gelukt om in de Grafische interface een Root-password in te voeren en ik heb ook een User aangemaakt, alleen kom in nu niet voorbij het inlogscherm.
Ik heb geen bezwaar tegen een nieuwe installatie, maar weet iemand hoe ik mijn keyboard dan wel werkend kan krijgen? 8)7

Verwijderd

heb je in de bios ook ondersteuning voor een usb keyboard aangezet?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, sorry. Had ik er ook even bij moeten zetten.
Verder hebben de on-board USB-devices een eigen IRQ.

Verwijderd

Je moet de juiste modules geladen hebben, en dus eventueel de kernel opnieuw compileren... Kijk eens op
http://www.linux-usb.org/USB-guide/x194.html

• 0cool
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06-2024
je kan ook een verloopstekkertje van USB naar PS2 erop zetten, scheelt een hoop moeite...

Aan de andere kant is je kernel copmpilen e.d een grotere uitdaging en leerzamer

You thought your secrets were safe. You were wrong

Verwijderd

Topicstarter
0cool schreef op 27 januari 2003 @ 10:49:
je kan ook een verloopstekkertje van USB naar PS2 erop zetten, scheelt een hoop moeite...

Aan de andere kant is je kernel copmpilen e.d een grotere uitdaging en leerzamer
Ik ben een aardige N00B wat compilen betreft, maar een verloopstekkertje lijkt me idd een aardige oplossing.
Stom dat ik daar zelf niet opgekomen ben. 8)7 :|
Maar is er ook nog iets bekend over een oorzaak? Ik heb nl. nogal wat USB-apparatuur staan en het zou zonde zijn als dat niet zou werken.

Verwijderd

Ze werken wel maar dan moet je wel de goede kernel module mee bakken. :)

• 0cool
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06-2024
Verwijderd schreef op 27 January 2003 @ 10:52:
[...]
Stom dat ik daar zelf niet opgekomen ben. 8)7 :|
ach ja.....
Maar is er ook nog iets bekend over een oorzaak? Ik heb nl. nogal wat USB-apparatuur staan en het zou zonde zijn als dat niet zou werken.
[/quote]
Probeer eerst eens andere USB apparatuur aan te sluiten, misschien dat RH alleen je toetsenbord niet herkende.

Kijk anders eens op deze site http://www.linux-usb.org/
misschien dat hier wat nuttige informatie op staat

You thought your secrets were safe. You were wrong

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Je hebt general USB support, input core support, USB keyboard support en HID device support nodig in je kernel :)

Verwijderd

In RH-8.0 staan al die dingen al lang default aan na de installatie. Mijn USB scanner werkte zelfs na de installatie (overigens moest ik een module optie toevoegen om het ook werkelijk te laten werken, maargoed). Het zou kunnen dat je op zich de modules wel hebt, maar dat X dus een ander toetsenbord verwacht (dit wil wel eens het geval zijn als je van toetsenbord wisselt - beetje vaag). Het enige wat je dan hoeft te doen is in de X configuratie een nieuw toetsenbord selecteren.

Ik heb in RedHat-8.0 en -7.3 al met USB muizen gewerkt en dat werkt goed. Nieuwe kernels e.d. is compleet overbodig, X configuratie lijkt me goed genoeg. RedHat is niet gek. ;).

[edit]
Om te testen, sluit ff tijdelijk PS/2 toetsenbord aan, en doe "/sbin/lsmod" als root. In die lijst zou dan "hid", "usbkbd" en "usbmouse" moeten staan. Zo niet dan is RedHat alsnog dom. 8)7.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2003 11:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 januari 2003 @ 11:20:
Om te testen, sluit ff tijdelijk PS/2 toetsenbord aan, en doe "/sbin/lsmod" als root. In die lijst zou dan "hid", "usbkbd" en "usbmouse" moeten staan. Zo niet dan is RedHat alsnog dom. 8)7.
Ehm... de modules hoeven natuurlijk niet standaard geladen te zijn...
Als ze modules niet in bovenstaand lijstje staan (van "/sbin/lsmod"), probeer ze dan te laden met modprobe (dus "/sbin/modprobe hid" enz.) Als dat lukt hoef je inderdaad de kernel niet opnieuw te compileren... Om de modules altijd standaard te laden, zul je ze moeten toevoegen aan het bestand /etc/modules.
Als modprobe zeurt dat het laden niet gelukt is, zal toch de kernel opnieuw gecompileerd moeten worden met support voor de betreffende modules.

Verwijderd

Heb net nog ff gekeken, RedHat gebruikt de input core layer, dan heten de modules keybdev en mousedev, de bijbehorende devices heten /dev/input/mouseX of /dev/input/mice voor de muis (belangrijk voor je X configuratie!), en de muis is dan IMPS/2 (zie ook de kernel config voor meer info).
Pagina: 1