Asus A7V8X HD probleem

Pagina: 1
Acties:

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 13:10

amd187

Ondertitel

Topicstarter
Ik heb sinds een paar weken dit plankje, maar ik ben ontevreden met de Harde schijf performance.

hiervoor had ik een Abit KT7A-RAID, met dezelfde HD er op als de A7V8X, namelijk de Maxtor 80GB D740X (liquid Bearing).
Nu is het zo dat alles van mijn systeem (naar mijn mening) perfect draait, hoge scores met 3dmark, internet, mail enzovoorts.
behalve als het ding iets met de harde schijf moet gaan doen, wat veel werk is. het lijkt wel of ie daar geen zin in heeft ofzo.
WinXP gooit hem zo nu en dan gewoon doodleuk in PIO modus, en als ik een AVI file aan klik zodat je links in beeld een preview ziet, dan lagged m'n muis heel erg.
ook spellen die veel HD activity gebruiken, laden erg traag, t.o.v. me oude systeem.

Ik heb al een boel geprobeerd, maar nu weet ik het echt niet meer....
ik heb het volgende al geprobeerd:
-Bios updated van 1007 naar 1010, resultaat: nul
-VIA 4in1 installed, versie 445. daarna terug gegaan naar 442, omdat die op de ASUS cd stond... hielp echter niets
-VIA IDE miniport driver installed, zodat je dat IDE tooltje in windows krijgt, alleen hielp dit dus ook helemaal niets.
-UDMA van mode 6 naar 5 gezet, hielp ook helemaal niets. ik dacht dat dat het mischien zou zijn, omdat die KT7A-RAID ook maar UDMA 5 aan kan en ik daarmee geen problemen had.
-CD-ROM drive los gedaan, deze hing als slave aan de HD, maar hielp echter ook helemaal niets.
-DDR geheugen op 266 gezet (waarom weet ik niet, maar je probeert van alles als je niets meer weet ;)
-Auto protect van virus scanner uitgezet (norton 2003). hielp dus wederom ook niets.
-Alles van windows update gedownload. nix!

jullie nog een idee? |:(

Ik draai Windows XP Service Pack 1
Specs van PC zijn:
Asus A7V8X+LAN+Sound (alleen LAN is enabled)
AthlonXP 2000+, Tbred
2x256 MB DDR pc2700 samsung
Aopen Aeolus Geforce4 ti4200
op IDE 1 zitten op master de Maxtor 80 GB, en op slave een Aopen 56x CD-ROM
op IDE 2 zitten op master een LiteON DVD 12x40x en op slave een LiteON CD-RW 52x24x52x
Audigy Player geluidskaart

http://service.futuremark.com/compare?2k1=5660506 voor 3dmark score.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-03 10:04

Mentalist

[avdD]

Probeer je HD eens op IDE2. Mogelijk is IDE1 gewoon wat brak (zoiets heb ik hier ook volgens mij met een mobo, als ik op IDE2 een cdfikker aansluit en daarmee een cd ga branden of er volle snelheid van ga lezen crasht de computer 8)7).

Verder kun je (if possible) de firmware van je HD updaten.

En misschien ook defraggen (je weet maar nooit 8)7)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Gooi SMART eens aan als dat aanwezig is op je mobo. En probeer ff met master/slave te switchen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Move PMG -> OIO :)

Oslik blyat! Oslik!

• l-burna
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-03 22:25

l-burna

2nd place, is the 1st loser

The older I get, the better I was. -=]No Fear[=-

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-03 10:04

Mentalist

[avdD]

Dit is geen A7V8X specifiek probleem als ik het zo hoor, waarom zou het dan in dat topic moeten?

Meer specifieke vragen over dit mobo over b.v. bios settings horen daar wel, dit soort vragen niet. Bovendien heeft de TS een goede uitgebreide startpost neergezet met genoeg info, als je dat in zo'n "groot" topic neerzet gebeurd er meestal niks (niemand reageert...en na een tijdje is je vraag onderspoeld met andere reacties en weet je zelf niet eens WAAR in het grote topic je vraag staat). Ik had eens een (nog wel specifieke..) vraag over de SBlive! in een "het grote audigy/live!" topic oid neergezet. Na een paar keer kicken was ik het wel zat en opende alsnog een apart topic... (niet dat dat ergens toe leidde, maar toch).

Anders kunnen we zowat ieder probleem wel direct doorverwijzen naar een "het grote" topic. Kun je net zo goed subfora voor allerlei mobo's beginnen 8)7

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
Update: IDE 1 en 2 verwisseld, wat W3ird_N3rd zei, maar helpt niets...
Firmware heb ik gezocht, maar volgens mij is die er niet voor die HD...
SMART staat al aan, en geeft geen fouten aan...

Verder ga ik niet reageren op die opmerking van l-burna, want ik ben het helemaal met W3ird_N3rd eens.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Het klinkt mij toe als een brakke IDE controller of drivers hiervoor. Je kunt voor de aardigheid eens proberen andere drivers voor je ide controller te gebruiken. IDEtool van via is waarschijnlijk een handig tooltje voor jou. Kijk hier eens.

Anders:
• Je hebt wel 80 pins kabeltjes?
• Weet je zeker dat er niet nog een of ander proces in de achtergrond loopt dat constant je hd aanspreekt? Je kunt dit vrij makkelijk uitvinden door een taskmanager naar voren te halen en daarin I/O read bytes en I/O write bytes zichtbaar te maken. Als je een proces ziet dat meestal behoorlijk constant een vrij lage (+/- 5%) hoeveelheid cpu kracht gebruikt en daarbij constant zit te schrijven (of veel lezen) naar de hd, kan het de boosdoener zijn.
• Veel mensen gebruiken qua jumper settings cable select ipv master/slave. Voor snelheidsproblemen is het meestal niet echt relevant, maar je zou eens kunnen proberen de setting te veranderen als jij ook bij deze groep hoort. De reden van verandering is dat er in sommige uitzonderlijke gevallen extreem veel 'packet loss' (CRC fouten) worden gegenereerd in deze mode.

Test ook eens de snelheid waarop je hdd nu opereerd met bv nero. (Als je onder prefs>cache kijkt, zie je een knopje om alle drives op snelheid te testen).

Localhost is where the heart is

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
amd187 schreef op 27 January 2003 @ 01:03:
WinXP gooit hem zo nu en dan gewoon doodleuk in PIO modus
Mag ik vragen hoe je tot deze conclusie bent gekomen? Heb je de HDD in apparaatbeheer eerst op UDMA gefixt en staat hij na een herstart weer in PIO of iets dergelijks?

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
SilentStorm schreef op 27 January 2003 @ 03:41:
Het klinkt mij toe als een brakke IDE controller of drivers hiervoor. Je kunt voor de aardigheid eens proberen andere drivers voor je ide controller te gebruiken. IDEtool van via is waarschijnlijk een handig tooltje voor jou. Kijk hier eens.

Anders:
• Je hebt wel 80 pins kabeltjes?
• Weet je zeker dat er niet nog een of ander proces in de achtergrond loopt dat constant je hd aanspreekt? Je kunt dit vrij makkelijk uitvinden door een taskmanager naar voren te halen en daarin I/O read bytes en I/O write bytes zichtbaar te maken. Als je een proces ziet dat meestal behoorlijk constant een vrij lage (+/- 5%) hoeveelheid cpu kracht gebruikt en daarbij constant zit te schrijven (of veel lezen) naar de hd, kan het de boosdoener zijn.
• Veel mensen gebruiken qua jumper settings cable select ipv master/slave. Voor snelheidsproblemen is het meestal niet echt relevant, maar je zou eens kunnen proberen de setting te veranderen als jij ook bij deze groep hoort. De reden van verandering is dat er in sommige uitzonderlijke gevallen extreem veel 'packet loss' (CRC fouten) worden gegenereerd in deze mode.

Test ook eens de snelheid waarop je hdd nu opereerd met bv nero. (Als je onder prefs>cache kijkt, zie je een knopje om alle drives op snelheid te testen).
"-VIA IDE miniport driver installed, zodat je dat IDE tooltje in windows krijgt, alleen hielp dit dus ook helemaal niets."
heb ik dus al gedaan :)
-ik gebruik 80 aderige kabels ja (80 pins is een beetje veel hoor)
-ik heb windowsXP net installed, dus er staat haast niets op... dus iets op de achtergrond is geen optie.
-ik heb alles ingesteld via jumpers, HD op MASTER en CD-ROM op slave, ik ben in princiepe tegen cable select, nooit gebruikt.
-snelheid is in nero 35~40 MB/s

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
BalusC schreef op 27 januari 2003 @ 06:57:

[...]
Mag ik vragen hoe je tot deze conclusie bent gekomen? Heb je de HDD in apparaatbeheer eerst op UDMA gefixt en staat hij na een herstart weer in PIO of iets dergelijks?
als je HD oppeens in PIO staat, merk je dat wel hoor, dan lagged je muis bij elke handeling die je doet.
voor de zekerheid kijk ik altijd bij apparaat beheer.
en het is niet na een restart ofzo, maar gewoon tijdens bijvoorbeeld een paar dingen tegelijk installeren ofzo, als me HD maar veel moet doen, dan gaat het fout.
soms niet, soms wel trouwens....

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
UPDATE: ik gebruik rounded IDE kabels, van OC-Shop.... kan het zijn dat ie daar moeite mee heeft oppeens? met m'n oude mobo niet btw, maar ik las ooit iets over snelheids verlies als ze niet shielded waren ofzo....
iemand commentaar hier op?

Verwijderd

zelfde probleem gehad op zelfde mobo. Was bij mij verholpen na een verse xp install

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
als je HD oppeens in PIO staat, merk je dat wel hoor, dan lagged je muis bij elke handeling die je doet.
Dat hoeft niet per-se te betekenen dat de HDD opeens in PIO staat.. Het is óf PIO óf DMA; check apparaatbeheer. Pas wanneer CPU gebruik regelmatig de 100% aantikt bij HDD handelingen, dan mag je min of meer aannemen dat de HDD in PIO mode draait.

Een laggende muis heeft ook veel andere oorzaken, zoals een niet geïnstalleerd VIA PCI latency bugfix, bokkende Audigy drivers, etc..

Verwijderd

BalusC schreef op 27 January 2003 @ 13:48:
[...]
Dat hoeft niet per-se te betekenen dat de HDD opeens in PIO staat.. Het is óf PIO óf DMA; check apparaatbeheer. Pas wanneer CPU gebruik regelmatig de 100% aantikt bij HDD handelingen, dan mag je min of meer aannemen dat de HDD in PIO mode draait.

Een laggende muis heeft ook veel andere oorzaken, zoals een niet geïnstalleerd VIA PCI latency bugfix, bokkende Audigy drivers, etc..
ik d8 altijd dat de kt400 een kopleet andere chip was dan de kt133 / kt266 / kt333. Waardoor het installen van een pci latency patch niet nodig was :?

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
BalusC schreef op 27 January 2003 @ 13:48:
[...]

lees nou es, ik zei toch dat ik voor de zekerheid bij apparaat beheer kijk.
en daar staat dan PIO modus.

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
UPDATE: naar advies van W3ird_N3rd, heb ik geprobeerd te defragmenteren...
ik heb 3 partities, C, D en E
C is FAT32, 5 GB -> defragmenteerd -> alles ok
D is NTFS, 5 GB -> defragmenteerd -> alles ok
E is NTFS, 70 GB -> defragmentatie was bezig, maar na 5 minuten stond ie al in PIO modus...
kan het mischien zijn dat er een kapotte file op de HD staat ofzo?
ik heb namelijk E niet geformat sinds ik nieuwe mobo heb...

running scandisk now, brb

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Dan vind ik die [een na] laatste reactie wat vreemd: Je zegt pio modus, maar de maximale data doorvoer snelheid in pio mode 4 (das toch echt de snelste) is nog steeds maar 16MB/s. 35 - 40 MB/s betekend dat je iig al in udma mode bezig bent (vanaf 3 zelfs al - en voor mode 4, 5 of 6 is dit ook niet slecht. Die kabeltjes waar je het over had kunnen bij een lengte groter dan 18" (das +/- een halve meter) signaal verlies geven idd, maar ik denk dus echt NIET dat het probleem in je harde schijf zit met deze doorvoersnelheid. Hoe je controller dan opeens in IDE mode komt is mij ook een raadsel, maar ik zou toch even iets verder kijken dan alleen de hdd. (zie ook post van BalusC).

Localhost is where the heart is

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
SilentStorm schreef op 27 January 2003 @ 14:54:
Dan vind ik die [een na] laatste reactie wat vreemd: Je zegt pio modus, maar de maximale data doorvoer snelheid in pio mode 4 (das toch echt de snelste) is nog steeds maar 16MB/s. 35 - 40 MB/s betekend dat je iig al in udma mode bezig bent (vanaf 3 zelfs al - en voor mode 4, 5 of 6 is dit ook niet slecht. Die kabeltjes waar je het over had kunnen bij een lengte groter dan 18" (das +/- een halve meter) signaal verlies geven idd, maar ik denk dus echt NIET dat het probleem in je harde schijf zit met deze doorvoersnelheid. Hoe je controller dan opeens in IDE mode komt is mij ook een raadsel, maar ik zou toch even iets verder kijken dan alleen de hdd. (zie ook post van BalusC).
ik zeg toch ook soms in PIO mdus :/

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
UPDATE: scandisk heeft niets geholpen...
zou een format E: helpen?

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:08
doe nou maar eerst powermax van maxtor en ff checken of daar errors uitkomen :)

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
Rody schreef op 27 January 2003 @ 15:14:
doe nou maar eerst powermax van maxtor en ff checken of daar errors uitkomen :)
ok, geprobeerd....
ten eerste zegt ie bij het eerste scherm al: no device detected (????)
dus ik kan de HD niet eens selecteren in dat proggie... :'(
als ik dan toch verder ga, en ik kies installation confirmation, dan failed hij de BIOS Extension support test, en de Partition information test zegt Read Fail...
nu weet ik dus niet wat ie checked, want de HD kan hij niet detecten...
CD-ROM drive maybe, maar weet ik dus niet.
Basic Quick test crashed meteen, met de mededeling: recal command failure, aborted com d. ofzo

dat Maxblast II progje, voor partitoneren, doet het wel perfect, dan vind ie alles wel goed.

• Rody
waarschijnlijk gewoon je kabels brak en anders is je hd aan het dood gaan. ik heb dezelfde HD gehad en die gaf ook vage problemen.

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
ok, grote update:
De HD zelf werkt perfect, ik heb hem even in mijn andere systeem gegooid, en daar detect dat powermax progje hem perfect, alle tests passed....
(voor specs andere systeem, ga naar http://people.zeelandnet.nl/markgeljon/gamepc2.htm)
gelijk daarna die 30 GB HD (zie URL) in mijn A7V8X systeem gezet, en ook dit keer herkend het progje de HD niet....
andere kabels geprobeerd, gewone flat ATA133 cables, 80 aderig, zelfde gezeik.
rust er een vloek op mijn chipset?
of is dat powermax progje niet KT400 compatible?
zijn er nog andere programma's waarmee ik kan checken of alles goed zit, en alles werkt?
of denken jullie dat ik mijn mobo maar terug moet sturen? :'(

[ Voor 13% gewijzigd door amd187 op 28-01-2003 01:03 ]

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
nog even een (mischien) belangrijke opmerking.
als ik boot vanaf de win98 CD-rom en ik kies voor opstarten met CD-rom ondersteuning, dan duurt dat initialiseren van OEMCD001 device (ofzo) erg lang...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
- probeer eens onboard SATA/RAID uit te schakelen
- probeer cable select ipv master/slave (kabel: blauw=mobo grijs=slave zwart=master)

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
er zit niet eens Sata en raid op m'n mobo...
cable select lijkt me niet echt de oplossing, maar ik probeer het nu, brb

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
nope, cable select werkt ook niet :(
kheb net asus gemailed, en als hun ook niets weten stuur ik het mobo terug.
bedankt voor jullie hulp

• Rody
help eens mee zoeken ;)
ander forum
ik ben momenteel ook aan het zoeken, misschien staat het daar wel.

edit1
je mobo heeft wel sata controllers...althans dat zegt Asus
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=a7v8x of lees ik het verkeerd.

edit2 ik heb niks kunnen vinden.
als je alle ide kabels eruit trekt en 1 erin doet met alleen je hd.
anders gewoon in je IDE2

[ Voor 45% gewijzigd door Rody op 28-01-2003 14:54 ]

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
er zijn 3 versies ofzo van dat mobo, ik heb de versie met alleen LAN en sound (staat ook in mijn eerste post hoor, maar goed)

en IDE 2 heb ik ook al geprobeerd

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
ok, morgen stuur ik het moederbord terug, en dan maar wachten op een nieuwe.
ik houd jullie wel op de hoogte.

Verwijderd

ik heb ook problemen gehad (muis die raar doet, traag switchen tussen programma's, enz) maar deze problemen zijn voorbij na reinstall.
ik heb nog een zeer trage hd (ook maar 20 gb) in afwachting tot S-ATA maar wat ik ook raar vind is dat bij battlefield het laden gewoonweg meer dan 5 min. duurt!!! of ligt dit dan toch gewoon aan trage hd?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2003 23:14 ]

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 januari 2003 @ 23:14:
ik heb ook problemen gehad (muis die raar doet, traag switchen tussen programma's, enz) maar deze problemen zijn voorbij na reinstall.
ik heb nog een zeer trage hd (ook maar 20 gb) in afwachting tot S-ATA maar wat ik ook raar vind is dat bij battlefield het laden gewoonweg meer dan 5 min. duurt!!! of ligt dit dan toch gewoon aan trage hd?
je hebt 256 MB ram zie ik bij je specs staan....
ik had dat ook met 256 MB dat battlfield heel erg lang duurde met laden, dus maybe moet je meer ram erbij gooien?
dat scheelde bij mij de helft ofzo van de laad tijd.

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
ok, eindelijk een nieuwe gehad na een week gewacht te hebben (waren wat problemen met ascomputers.nl en TPG post...)
alles installed, en alles werkt nu perfect :)
heb gelijk defrag er tegenaan gegooid, geen PIO modus :)
alles opgestart wat normaal zou haperen (muis) en dat is nu ook weg :)
dus het mobo was gewoon brak.

thnx for jullie hulp
Pagina: 1