Toon posts:

[miniDV -> CD] hoe behoud je de kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heb 'n mooie minDV camera gekocht en als ik die rechtstreeks aansluit op de tv geeft dat een erg goed beeld. nu heb ik net via ulead videostudio 6 beelden gecaptured en op cd gebrand in SVCD formaat. op de 1 of andere manier is het beeld vervormd, te breed voor m'n tv (ook op de pc met powerDVD) (zie lopend topic over de pioneer dv350 dvd-speler).
als ik een VCD brand vind ik de kwaliteit erg slecht, maakt een erg digitale/blokkerige indruk (geldt overigens ook voor de "foute" SVCD).

hoe branden jullie cd's die afspeelbaar zijn op een portable dvd-speler? VCD, SVCD of is er nog een andere, kwalitatief beter mogelijkheid?
als er zo'n 45 minuten video op een cd past, op een goede kwailiteit, dan zou ik erg tevreden zijn! kun je zelf spelen met instellingen zodat er bijvoorbeeld ongeveer 45 minuten kwalitatief goed materiaal op een cd past?

een link naar een (liefst nederlandse) site/forum dat de beginner op weg help is natuurlijk ook welkom ;)

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 15:38

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik gebruk zelf TMPGenc met deze zelfgemaakte template, en die werkt perfect om AVI's om te zetten naar MPEG2 (SVCD dus). Daarna brand ik ze met Nero, waarna ik een supergoede kwaliteit SVCD krijg.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Verwijderd

Topicstarter
'k heb je template in dezelfde map staan als de rest van de files (thnx!), maar zie 'em nergens terugkomen (optie "dv" bedoel ik dus).
moet me nog even verdiepen in dit prog overigens...
wat ik me wel afvraag; als ik m'n avi's bewerk, effecten en titels toevoeg e.d., dan zou ik 'm dus als avi op moeten slaan (in ulead videostudio dus) en dan met TMPGenc omzetten met jouw template?

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ja, dat klopt. Je zal hem eerst moeten editen met Ulead, opslaan als DV-AVI (aangezien je dan geen extra compressie toepast op het originele formaat) en dan met TMPGEnc omzet naar een MPEG2-bestand. Om de template te laden moet je onderin het scherm van TMPGEnc op het knopje Load drukken (staat tussen Setting en Save in).

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem met zowel jouw template als de 'gewone' svcd template omgezet.
resultaat is een qua grootte identiek bestand!! :? en ook voor het oog zie ik geen verschil. kun je uitleggen wat er bijzonder is aan jouw template?

ten opzichte van VCD is het in ieder geval een behoorlijke verbetering, toch is het kwalitatief nog steeds stukken minder dan het origineel op minidv. kun je een svcd maken met iets minder compressie?

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Mijn template doet het volgende ten opzichte van de standaard SVCD-template:
-Hij deinterlaced de beelden, het verschil zie je vooral bij snel bewegende beelden
-Hij doet 2Pass VBR met een gemiddelde bitrate die gelijk is aan het maximum van de specs van SVCD. Zo heb je dus de best haalbare beeldkwaliteit
-Hij staat ingesteld op "Higest Quality" bij Motion Search Precision, ipv op "Lowest Quality (Fast)"
-De field order staat op "Bottom Field First"

De beeldkwaliteit die deze template maakt is dan ook een stukkie beter als de standaard SVCD-template :7

Verwijderd

Topicstarter
klinkt goed...de verschillen waren me niet opgevallen (dacht bij het zijn van een identieke grootte v.h. bestand dat het wel bijna hetzelfde moest zijn...)
hoe dan ook ben ik niet gelukkig met svcd-kwaliteit op mijn dvd-speler in combinatie met mijn 51 cm tv (verbonden via de scart). omdat ik in de toekomst ook voor anderen wil branden wil ik een zo goed mogelijke kwaliteit t.o.v. het origineel maken...
maar hoe, kun je svcd-kwaliteit nog beter maken?

Verwijderd

Ja dat kan! >:) Er is een nog betere encoder dan TMPGEnc nl. Cinema Craft Encoder. Alleen de prijs ervan valt tegen. 8)7 Via de site http://www.cinemacraft.com/eng/home.html is een demo te downloaden. Hoe je de beste svcd kunt maken staat op deze site: http://www.vcdhelp.com/avitovcdfoolproofusingcce/ _/-\o_
succes

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

ps als je op een stand alone DVD speler gaat kijken is de de-interlace niet het beste idee.. gewoon interlaced geeft beste resultaat. Kijken op een PC dat is een ander verhaal. Dus voor enduse DVD stand alone ? interlaced laten.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Pagina: 1