Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Baybus] RPM -> LED-schakelen.

Pagina: 1
Acties:

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Kort gezegd. ik wil een led kunnen schakelen aan de hand van de RPM waarde van een fan. Aan/Uit is voldoende.

Na wat brainstormen en wat searchen kan ik dit het beste regelen door met een condensator de sinus die uit de rpm-draad komt af te vlakken tot (bijna) gelijkstroom. Hierna dit door een comperator te leiden.

Nu heb ik wel wat electronicakennis en soldeer ook graag maar ik zit toch even vast om hier een bruikbaar schema van te brouwen.

Volgens mij moet ik de condensator als eerste aan de RPM draad hangen en daaraan de input van comperator. De comperator wordt ook aangesloten op de GND en 5V. De output komt via een weerstand en LED op de GND te hangen.

correct? of hoe kan ik het beter aanpakken :?

[ Voor 12% gewijzigd door Oxi op 26-01-2003 22:50 . Reden: dank Osiris :P ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik denk dat je een comperator bedoeld btw...

code:
1
2
3
4
_+_
   |\
   | >- uitgang
_-_|/

Zodra de spanning op de + hoger is als de spanning op de -, dan wordt de uitgang hoog...

Dus als je nou de afgevlakte gelijkspanning aan de + zet, en een variabele spanning met een potmetertje (zodat je hem kunt instellen) aan de min hangt, dan kan er een LED-je (met bijbehorende weerstand enzo) aan de uitgang :)

Alleen of dat afvlakken naar gelijkspanning simpelweg met een condensator kan weet ik allemaal niet precies :)

• Oxi
Osiris schreef op 26 januari 2003 @ 22:46:
Ik denk dat je een comperator bedoeld btw...

code:
1
2
3
4
_+_
   |\
   | >- uitgang
_-_|/

Zodra de spanning op de + hoger is als de spanning op de -, dan wordt de uitgang hoog...

Dus als je nou de afgevlakte gelijkspanning aan de + zet, en een variabele spanning met een potmetertje (zodat je hem kunt instellen) aan de min hangt, dan kan er een LED-je (met bijbehorende weerstand enzo) aan de uitgang :)

Alleen of dat afvlakken naar gelijkspanning simpelweg met een condensator kan weet ik allemaal niet precies :)
comperator juist.. ik zal me SP ff editen ook..

maar in me kop heb ik zitten dat je wisselspanning afvlakt met een condensator. maar af dat zo in serie kan weet ik niet...

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Oxigun schreef op 26 januari 2003 @ 22:49:
[...]

comperator juist.. ik zal me SP ff editen ook..

maar in me kop heb ik zitten dat je wisselspanning afvlakt met een condensator. maar af dat zo in serie kan weet ik niet...
Na mijn weten is het niet zozeer een wisselspanning die uit je fan komt, maar een puls-trein van kleine pulsjes... Dus of je dat kunt "converteren" naar een mooie gelijkspanning weet ik niet... Misschien met een frequentie-teller icm A/D-omzetter om moeilijk te doen?

• Oxi
Die kleine pulsjes is dus een sinus of blokspanning. De functie van een condensator is om dat af te vlakken naar gelijkstroom. Want volgens mij moet dat zeker gebeuren zodat je 1 spanning hebt waar je mee kunt schakelen

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Oxigun schreef op 26 January 2003 @ 22:59:
Die kleine pulsjes is dus een sinus of blokspanning. De functie van een condensator is om dat af te vlakken naar gelijkstroom. Want volgens mij moet dat zeker gebeuren zodat je 1 spanning hebt waar je mee kunt schakelen
Volgens mij is het blokspanning... Als je dat zou gelijkrichten dan raak je de informatie toch kwijt?

Verwijderd

't is geen blokspanning, op een scoop ziet het er uit als een heel klein onregelmatig bergje.
't is een signaal met een nogal grote puls / pauze-verhouding en het is ook nog eens een heel laag spanninkje.

• Oxi
insan1ty... het maakt niet uit of je die info kwijt raakt. ik wil alleen er zo achter komen OF ie draait.

maar exter. weet je dan hoe het wel kan?

Verwijderd

Dat zal toch door een comparator naar een blok van hoger voltage moeten worden omgezet.
De uitgang van de comparator is laagohmig en al of niet via een tor kun je de spanning dan middels een elco uitmiddelen en aanbieden aan een tweede comparator.
Op die uitgang hen je dan wel een mooie gelijkspanning.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Stuur een transistor aan met het signaal uit de fan. Maakt het voor jouw oog uit of dat ledje met 100Hz of meer knippert? Nee dus. Je zou zo kunnen zien of íe draait of niet.

Uitgang fan naar condensator (iets van 1uF / 100nF) en dan die op de basis van een transistor. Op de collector doe je dan een weerstand + LED, en de emitter hang je aan massa. Dan zou et volgens mij wel moeten werken. Maar ik geef geen garanties.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Wat ik me d'r nog van herinner is dat het fanpulsje niet eens groot genoeg is om een tor in geleiding te krijgen.

• Oxi
koffercomputer. ik zal het eens gaan testen als ik ff tijd heb
en als het niet werkt heeft exter gelijk..

Verwijderd

koffercomputer schreef op 27 January 2003 @ 16:54:
Stuur een transistor aan met het signaal uit de fan. Maakt het voor jouw oog uit of dat ledje met 100Hz of meer knippert? Nee dus. Je zou zo kunnen zien of íe draait of niet.

Uitgang fan naar condensator (iets van 1uF / 100nF) en dan die op de basis van een transistor. Op de collector doe je dan een weerstand + LED, en de emitter hang je aan massa. Dan zou et volgens mij wel moeten werken. Maar ik geef geen garanties.
Als je de emitter aan massa hangt moet je wel een basisweerstandje gebruiken.

Verwijderd

En het volgende:
- rpm signaal sturen naar schmittrigger
- vervolgens naar een counter-schakeling die wordt gereset door een astabiele multivib waarbij T=1sec. Indien je rpm-waarde beneden een bepaalde waarde zakt, led uit ?

• Oxi
Verwijderd schreef op 28 januari 2003 @ 21:21:
En het volgende:
- rpm signaal sturen naar schmittrigger
- vervolgens naar een counter-schakeling die wordt gereset door een astabiele multivib waarbij T=1sec. Indien je rpm-waarde beneden een bepaalde waarde zakt, led uit ?
en dat betekend?

Pagina: 1