SPDIF uitgang storings gevoelig

Pagina: 1
Acties:

• danielk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-03 11:01
Ik heb mijn dolby digital 5.1 reciever aangesloten op mijn SBLIVE 5.1 platinum. Dit heb gedaan met een SPDIF kabeltje.

De geluidskwaliteit is perfect maar erg gevoelig voor storingen. Als ik bij ons op zolder de TL lichten inschakel valt het geluid even weg. Ook als bij ons de wasmachine aanspringt.

Nu dacht ik eerst dat het aan de reciever zou liggen maar als ik de reciever op een externe DVD speler aansluit met de zelfde SPDIF kabel heb ik het probleem niet. Het ligt dus niet aan de reciever.

Toen dacht ik dat het misschien aan de geluidskaart lag en heb toen de SBLIVE eruit gehaald en de SPDIF kabel op de geluidskaart (CMEDIA) van het moederbord aangesloten. Hiermee was het probleem ook niet opgelost.

Nadat ik de SBLIVE er weer in had heb ik nog een optisch kabeltje (Glasvezel) aan het frontpanel van de SBLIVE platinum aangesloten. Deze heb ik weer verbonden met de reciever en dit werkte perfect. Optisch is waarschijnlijk minder storings gevoelig.

Ik dacht zelf dat de voeding van mijn PC misschien niet goed is. Iemand dit probleem ook al eens gehad en er misschien een oplossing voor?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Een computervoeding is natuurlijk minder stabiel dan een speciale voeding in een standalone CD/DVD-speler. Misschien pikt de kabel ook wel storing op van de computer. (lekkere stralingsbron)

Verwijderd

van een heeeele dikke (dure) coax kabel een verbinding maken,....

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik heb precies hetzelfde :) ik heb het hele systeem al op een ups gehad, aparte voeding (geen geschakelde) op de live bay, smoorspoelen helpt allemaal niets.
Ook andere kabel helpt niet.
Ga nu een converter zoeken naar optisch en dan weer terug naar spdif of ik probeer is zo'n usb kaart met spdif uit

• danielk
Alvast bedankt voor de tips.
Ik heb de stroomkabel eens weg gehaald van de andere kabels. Heb weer eens de lichtjes op zolder aangezet maar het geluid blijft wegvallen.

Maar KingRichje waarom werkt die kabel dan wel op met mijn externe dvd speler. Dan kan het toch eigenlijk niet aan de kabel liggen ?

Verwijderd

Hoelang is die kabel bij jouw danielk?
Denk toch dat het 220 kabel "netwerk" als boosdoener beschouwd kan worden.
Zeg maar een soort van kooi van faraday maar dan in je hele huis.
Het spdif kabeltje is hierbij een mooie antenne en dient daarom zo kort mogelijk gehouden te worden.
En wellicht is je SBLIVE 5.1 platinum wat storings gevoeliger dan je dvd qua ontwerp.
Graag je bevindingen posten want JUR is radeloos.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2003 00:46 ]

• danielk
Nog bedankt voor de reactie.

Ben toch maar overgestapt op het optisch kabeltje. Ons hele huis loopt vol stroomkabels en daar zal het wel aanliggen. We hebben zoveel buizen in het huis dat als we ze eruit halen het huis zal instorten :)
De voedingskabel van de PC is trouwens 1,5 meter lang.

• danielk
Oh sorry :)

ik zag dat je bedoelde hoelang het SPDIF kabeltje is. Die is ook 1,5 meter met 2 tulp stekkers met een coax kabel.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Even een klein kickje:

Na lang ploeteren heb ik het opgegeven met de SB live platinumII en een roland/edirol ua-1d usb device gekocht

Afbeeldingslocatie: http://www.devicebaystuff.com/edirol/images/ua1dlg.gif

Alle problemen zijn nu weg en nog een voordeel het is en blijft nu echt digitaal( een SB converteert eerst naar analoog en dan weer terug).

Kben nu nog aan het testen met de latency enzo maar voor de rest ben ik eindelijk van dat geknetter af

Let wel de output is 48Khz(dit moet je preamp/reciever wel ondersteunen).
Conclusie de "gewone" kaarten maken er gewoon een zootje van :)

Verwijderd

Jur schreef op 08 February 2003 @ 16:29:
Even een klein kickje:

Na lang ploeteren heb ik het opgegeven met de SB live platinumII en een roland/edirol ua-1d usb device gekocht

[afbeelding]

Alle problemen zijn nu weg en nog een voordeel het is en blijft nu echt digitaal( een SB converteert eerst naar analoog en dan weer terug).

Kben nu nog aan het testen met de latency enzo maar voor de rest ben ik eindelijk van dat geknetter af

Let wel de output is 48Khz(dit moet je preamp/reciever wel ondersteunen).
Conclusie de "gewone" kaarten maken er gewoon een zootje van :)
Ik heb precies hetzelfde irritante kutprobleem.. en dat ding moet het allemaal oplossen?

Waar kan ik het halen en hoe duur is het??

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik begrijp uit het verhaal dat het een koper-kabeltje was (electrische ipv. optische verbinding)? Als er dan een apparaat aangezet wordt, dan kan er een soort kortstondig heftig EM-veld optreden, wat invloed heeft op het S/P-DIF signaal. In het signaal ligt ook wat clocking-info, en met zo'n 'klap' kan er wat verstoord worden. Als het voor de ontvanger dan tijdelijk abracadabra is, dan zal de ontvanger of storen of even het geluid dempen. Optisch is, zoals je al aangaf, een leuke oplossing. Die EM-klappen van aanspringende lampen etc. hebben geen (merkbare) invloed op het licht in de kabel.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Optische geluidstransport gebeurt via licht, niet via stroom, is dus minder storingsgevoelig.
Pagina: 1