Toon posts:

Hoge resolutie TFT schermen!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al weken op zoek naar een TFT scherm met een hoge resolutie. Ik heb verschillende websites van fabrikanten afgezocht, meerdere leveranciers en fabrikanten gebeld of hun een TFT monitor hadden die een resolutie van 1600*1200 of eventueel 1280*960 aan kon. Alle TFT schermen van 17" en 18,1" die ik heb gevonden, en enkele 19" schermen hadden een resolutie van 1280*1024.

Naar mijn logische beredenering is deze resolutie de grootste onzin die er is. Hij past absoluut niet in het rijtje thuis. 800*600, 1024*768, 1280*960, 1600*1200. Wanneer je een rondje tekent in Photoshop op een resolutie van 1280*1024, is dit ovaal in alle andere resoluties die ik net genoemd heb. Dat zegt denk ik genoeg?

Ik ben veel met fotobewerking, grafische ontwerpen en dergelijke bezig. Maar wil niet meer een 22" CRT bakbeest neerzetten, dit neemt te veel ruimte in. Ik zit te denken aan 2 of eventueel 3 17" TFT schermen, dat zou perfect zijn. Nu wil ik dus wel een juiste resolutie.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel, wie weet of heeft zelfs een TFT die in hoge resoluties kan werken maar is niet overdreven groot. Liefst dus 17" of 18" en graag een merk wat betrouwbare service leverd. Volgens mij dus een onmogelijke eis. Dit werd mij iig verteld door leveranciers en fabrikanten die ik gesproken heb.

Verwijderd

Dell heeft 1024*768, 1400*1050 en 1600*1200 TFT's op hun laptops zitten, dus het lijkt me sterk dat deze niet als stand-alone te krijgen zijn. Al ken ik ze niet (1400*1050).

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een 17" TFT scherm, zoals ik die ook heb, zit aan een 1280x1024. Wil je naar 1600x1200 gaan, dan zal je toch een 19" TFT scherm moeten nemen. Ik zag toevallig bij Iiyama een 19" TFT staan die een 1600x1200 resolutie had.

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Eh, TFT's met ean native 1280*1024 resolutie hebben in tegenstelling tot CRT's (waar deze reso idd op zuigt) fysiek een 5:4 verhouding :) Dus krijg je alsnog een mooie ronde circel en gaat er in eens een wereld aan 17" keuze voor je open.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Houdt wel in gedachten dat die TFT's met een resolutie van 1280x1024 allemaal een afwijkende maat hebben. Het zijn dus geen 4/3 schermen, maar zijn percentagegewijs wat hoger dan een standaard 1024x768 of 1600x1200 scherm. Eén pixel op zo'n scherm is net zo vierkant als op een 15" TFT met een 1024x768 resolutie.

Een cirkel in die 1280x1024 resolutie zal ook een echte cirkel worden op zo'n scherm. Op een CRT-scherm is dit dus geen cirkel mits je de resolutie op 1280x960 zet. :Y)

edit:
LOL, Abbadon was me net voor... O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Chrasher op 26-01-2003 21:40 ]

PSN-id: Chrasher

Verwijderd

misschien ff wachten, anders ga je je blauw betalen aan verouderde techniek.
nog ff je bakbeeste houden ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 januari 2003 @ 21:26:
Ik ben al weken op zoek naar een TFT scherm met een hoge resolutie. Ik heb verschillende websites van fabrikanten afgezocht, meerdere leveranciers en fabrikanten gebeld of hun een TFT monitor hadden die een resolutie van 1600*1200 of eventueel 1280*960 aan kon. Alle TFT schermen van 17" en 18,1" die ik heb gevonden, en enkele 19" schermen hadden een resolutie van 1280*1024.

Naar mijn logische beredenering is deze resolutie de grootste onzin die er is. Hij past absoluut niet in het rijtje thuis. 800*600, 1024*768, 1280*960, 1600*1200. Wanneer je een rondje tekent in Photoshop op een resolutie van 1280*1024, is dit ovaal in alle andere resoluties die ik net genoemd heb. Dat zegt denk ik genoeg?
Zoals hierboven al aangehaald zijn de 17" en 18" TFT schermen aangepast aan die resolutie waardoor een cirkel ook daadwerkelijk een cirkel is.
Ik ben veel met fotobewerking, grafische ontwerpen en dergelijke bezig. Maar wil niet meer een 22" CRT bakbeest neerzetten, dit neemt te veel ruimte in. Ik zit te denken aan 2 of eventueel 3 17" TFT schermen, dat zou perfect zijn. Nu wil ik dus wel een juiste resolutie.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel, wie weet of heeft zelfs een TFT die in hoge resoluties kan werken maar is niet overdreven groot. Liefst dus 17" of 18" en graag een merk wat betrouwbare service leverd. Volgens mij dus een onmogelijke eis. Dit werd mij iig verteld door leveranciers en fabrikanten die ik gesproken heb.
Ik werk voor hetzelfde doeleinde met 2 TFT schermen, een 17" en een 18".

Qua beeldkwaliteit kan ik zeker NEC en Eizo aanraden.

Qua service heb ik enkel ervaring met NEC, mijn scherm had aan de ene kant een gele schijn (want natuurlijk niet de bedoeling was), mailtje gestuurd naar NEC en 2 dagen later stond hier een koerier met een nieuw scherm, prachtige service dus.

Verwijderd

Als je Photoshop gaat gebruiken in combinatie met een TFT scherm, let er dan wel op wat je doet. Vraag aan de verkoper of je hem eerst eens mag testen, in verband met kleurechtheid, zeker als je ook met drukwerk aan de slag gaat.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 18:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

misschien idee om eens te kijken naar die Apple-schermen? :? Die zijn ook erg goed en zijn geloof ik ook wel aan normale PC's te hangen (met een evt convertor)

Launching containers into space

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zoals hierboven al gezegd, hebben TFT schermen met 1280x1024 resoluties een 5:4 verhouding, en dus geen probleem met vervorming van cirkels.

Maar voor fotobewerking zou ik een TFT erg afraden. De kleuren van zo'n ding zijn nog steeds niet zo goed als bij een doorsnee CRT. Zelf werk ik af en toe op het topmodel van Eizo, de L771 (die doet 1600x1200), maar ook daar geen echt betrouwbare kleuren. Als de kijkhoek een beetje wijzigt, veranderen vaak ook de kleuren een beetje.

Voor fotobewerking zou ik dus een CRT nemen, of anders een combinatie van een TFT en een CRT, zodat je het beste van beide werelden hebt.

Verwijderd

/downtime/ schreef op 26 januari 2003 @ 22:27:
...

Maar voor fotobewerking zou ik een TFT erg afraden. De kleuren van zo'n ding zijn nog steeds niet zo goed als bij een doorsnee CRT. Zelf werk ik af en toe op het topmodel van Eizo, de L771 (die doet 1600x1200), maar ook daar geen echt betrouwbare kleuren. Als de kijkhoek een beetje wijzigt, veranderen vaak ook de

...
De Eizo L771 is een heel goed scherm maar wel al heel oud (in TFT termen dan wel te verstaan) en is qua kleurechtheid inderdaad niet zo goed.

De nieuwe Eizo schermen ( de EX-reeks) zijn gemaakt met het oog op designers en de kleurechtheid is dan ook veel beter (daar heb je een 18" en een 21,3" scherm van).

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor jullie reacties, ik denk toch dat ik 2 TFT's neem, misschien wacht ik nog heel even op eventuele nieuwe schermen.

Wat ik dus absoluut niet wist, en wat zelfs de leveranciers mij niet konden vertellen, is dat die resolutie op een TFT anders werkt dan bij een CRT monitor. Nu heb ik tijdelijk een 22" iiyama CRT monitor deze bevalt me uitstekend maar neemt veel te veel ruimte in beslag. Die gaat dus heel duidelijk weg. En over het testen van TFT's, :) ik heb een aantal goeie knapen bij een automatiseringsbedrijf waar ik al mijn hardware aanschaf, en die zien mij graag komen. Die lenen mij ongetwijfeld wel een aantal TFTjes om te testen. Persoonlijk gaat mijn voorkeur dan denk ik ook uit naar een NEC of EIZO TFT scherm. Na een weekje testen denk ik dat ik er wel uit ben.

Toch vind ik het nog steeds belachelijk dat verschillende leveranciers mij dit niet konden vertellen. Nogmaals bedankt voor de info.

theGOAT -hltp-

Verwijderd

misschien (lees heel erg) offtopic maar als je nou een 21 (of 19) inch crt neemt, die kunnen de hoge resoluties wel aan (eizo's soms wel tot 2xxxX1xxxx) ff nummertjes kwijt

(zit hier met 21" crt dell) (max res 1600x1200)

Verwijderd

Misschien is de T221 van IBM iets voor jou. Die heeft een resolutie van 3840 x 2400 9,2 miljoen pixels!!
http://www.monitoroutlet.com/342898.html

Afbeeldingslocatie: http://store2.yimg.com/I/the-monitor-outlet_1726_527346

ongeveerr 11.000,- euro

Of de minder dure T210 2048x1536 at 60Hz
Afbeeldingslocatie: http://store2.yimg.com/I/the-monitor-outlet_1726_584515

http://www.monitoroutlet.com/384516.html

ongeveer 6.000,- euro

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 12:49 ]

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Zoals al gezegd is, neem ook eens een kijkje bij Apple, ik zit op een Grafische Opleiding, en zoals eigenlijk wel bekend is word er verschrikkelijk veel drukwerk ontworpen op Mac's.
Er is onlangs nog een nieuwe 21" TFT geintroduceerd zelfs, dat zal wel snor zitten met dat schermpje.
En de grafische programma's voor mac zijn ook op het gebruik van deze monitoren ingesteld, dus ik heb zo'n idee dat je maar eens moet gaan neuzen bij Appel.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

Ik heb zelf zeer goede ervaring met de Neoview schermen van Atec. Nog nooit geen klachten gehad van klanten en voor zover ik kan zien steken deze met kop en schouders boven andere merken in dezelfde prijsklasse uit.

http://www.atech.co.kr/
http://www.atech.co.kr/eng/product/pro_intro_neoview.htm

De 18,1" versie is 1280*1024 maar volgens mij (en anderen) is een cirkel bij TFT's zowiezo een cirkel en geen ovaal... Op het moment verkopen we veel de Neoview AL181N http://www.atech.co.kr/eng/product/neoview_al181n.htm, prijs is rond de 950-1000 euro maar dat zijn deze ook echt waard...

[ Voor 2% gewijzigd door kimjansen op 01-02-2003 18:51 . Reden: typo in tag ]

Speed kills, but beauty lives forever...

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ikzelf heb een Dell Laptop met een 15,0" scherm waar een 1400x1050 resolutie op past. Absoluut een genot voor het ook :9 helaas heb ik ze nog nooit los verkocht zien worden...

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-08 13:41
Brr, TFT voor beeldbewerking :? Ik ben iig nog niet 1 panel tegen gekomen dat de kleuren ook een beetje fatsoenlijk weergeeft. Je hoeft meestal ook maar wat te gaan verzitten en je kleuren zijn al helemaal anders (hoewel dit laatste wel steeds beter aan het worden is). Maar ook zonder dat is het contrast van de gemiddelde TFT een heel stuk lager dan een goede CRT. Maar goed, dat zijn mijn ervaringen toen ik hier een jaartje geleden mee bezig was, 'k weet niet hoe het nu staat met de kleurechtheid van TFT's..

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

De TFT's zijn zeer zeker niet zo slecht als wordt verteld... Een CRT monitor verloopt verschrikkelijk snel van kleur (al na één/enkele week), ben je echt kritisch dan moet je een CRT monitor iedere week kalibreren... Een TFT is veel stabieler op dit punt en kan met de goede instellingen zeker een zeer, zeer goed beeld weergeven (en hoeft dus niet vaak gekalibreerd te worden).

Speed kills, but beauty lives forever...

Verwijderd

Kijk ook eens naar de Sharp LL-T1820H/B:

Afbeeldingslocatie: http://www.tridentonline.com/sharp/img/llt1820h.jpg
18.1-inch (viewable) super-slim bezel LCD Monitor with 1.3 Megapixel (1280x1024) resolution ASV LCD with AGLR, pixel pitch of 0.281mm, brightness of 220 nits, contrast ratio of 400:1, viewing angles of 170° horizontal and 170° vertical, 50,000 hour (typical) backlight, 10-bit gamma correction. Dual video inputs each with an analog/digital (DVI-I) connector, Portrait/Landscape pivot, sRGB color space compliant. Integrated self-powered USB hub with 2 downstream ports. 25 ms response time. Color Options: H: White; B: Black.
Hij is niet goedkoop, maar volgens een test in de C'T wel erg goed. Bovendien heeft ie 10-bits gamma-correctie, wat hem meer geschikt moet maken voor grafische doeleinden. Uit de folder:
Billion color panel—One of the evolutionary features of the ASV panel in the LL-T1820 is its ability to display 10 bits of data (210 = 1024 intensities from full off to full on) per red, blue, and green subpixel. This results in a panel that can reproduce (210 X 210 X 210 ) over 1 billion colors. Most LCD panels currently available have only 8-bit display capability and some have only 6-bit response. This is not enough to fully correct for LCD response curves and environmental effects. To take advantage of this exceptional gradation capability, Sharp has developed a 10-bit gamma table for the LL-T1820. By creating an adjustable gamma correction for each primary color that is 4X the standard, this display can be set to extract more image data especially in very dark and very light areas of the image. Furthermore, it displays a smoother, more linear gray scale and does not suffer from false contouring and posterization common in panels that have more granular steps in their gamma correction table, or worse yet, non-adjustable gamma correction.
Nouja, dat is natuurlijk wel een verkooppraatje, maar zoals gezegd: hij kwam bij de C'T behoorlijk goed uit de test. :)

Als je echt geld teveel hebt dan kun je natuurlijk ook kiezen voor zijn grote broer, de LL-T2020B. :9~

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 21:39 ]

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

Een LG 783LE kan 1600x1200 dacht ik... Mooi TFT-schermpje

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

kimjansen schreef op 01 February 2003 @ 18:50:
Ik heb zelf zeer goede ervaring met de Neoview schermen van Atec. Nog nooit geen klachten gehad van klanten en voor zover ik kan zien steken deze met kop en schouders boven andere merken in dezelfde prijsklasse uit.

http://www.atech.co.kr/
http://www.atech.co.kr/eng/product/pro_intro_neoview.htm

De 18,1" versie is 1280*1024 maar volgens mij (en anderen) is een cirkel bij TFT's zowiezo een cirkel en geen ovaal... Op het moment verkopen we veel de Neoview AL181N http://www.atech.co.kr/eng/product/neoview_al181n.htm, prijs is rond de 950-1000 euro maar dat zijn deze ook echt waard...
Weet je toevallig wat de responstijd van die 18,1-inch versie is? :?

Volvotips.com

Pagina: 1