Linux systeem crashed steeds :(

Pagina: 1
Acties:

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-03 23:10
Er wordt vaak gesteld dat GNU/Linux zo stabiel zou draaien. Helaas is dit bij mij niet het geval. Regelmatig (meerdere keren per dag) crashed het systeem volledig. Tot dusver heb ik geen flauw idee waar het aan kan liggen en wat ik er aan kan doen.

Ik draai momenteel Libranet (Debain 3 stable + KDE3.04 + XFree4.2.1 + kernel 2.4.19) op een Medion MD9783 (uit de aanbieding in September 2002; zie ook link in signature). Onder WinXP Home heb ik geen enkel probleem. Onder Gentoo 1.4b1 Linux heb ik overigens wel hetzelfde probleem.

Mijn vraag is nu hoe ik kan uitzoeken wat de oorzaak is van mijn probleem. Zijn er bepaalde logfiles waar ik in kan kijken of bepaalde testmethoden?

Alvast bedankt voor het meedenken...

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:38

Super_ik

haklust!

log files in /var/log

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
De enige keer dat ik last had van instabiliteit (en dan met name compile problemen in gentoo) was toen ik brak geheugen had (oh ja, memtest is niet zon goed programma om je mem te testen, het beste kun je gewoon proefondervindelijk kijken wel reepje brak is)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 22:17

Verwijderd

Ik heb er ook last van, het is meestal iets hardwarematigs.
Probeer memtest86 eens te draaien, dan kan je zien of het aan je memory ligt

Verwijderd

log is via ssh in en kijk of het je systeem of je Xserver is die gecrashed is...

• madwoody
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-04 10:32

madwoody

Connection reset by ME

Kan misschien ook zijn dat je CPU te warm wordt en hij daardoor crasht. Ik had eerst ook problemen dat FreeBSD crashte maar dat bleek te komen door een fan die een beetje erg stil stond te staan.

Specs: Game/LANBak FTP/Gameserver Unix Server Visit http://www.gamesfm.nl

Verwijderd

madwoody schreef op 26 januari 2003 @ 23:08:
Kan misschien ook zijn dat je CPU te warm wordt en hij daardoor crasht. Ik had eerst ook problemen dat FreeBSD crashte maar dat bleek te komen door een fan die een beetje erg stil stond te staan.
http://www.lm-sensors.nu/ (werkt dat onder xBSD?)

• madwoody
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-04 10:32

madwoody

Connection reset by ME

Vast wel maar die PC heeft geen temp sensor. is nogal oud (AMD k6-2 233MHz)

Specs: Game/LANBak FTP/Gameserver Unix Server Visit http://www.gamesfm.nl

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-05 13:29

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Mijn install crashte ook continu. Eerst draaide daar Win98 op die nergens problemen mee had. Nu bleek achteraf dat er bad sectors op de HD zaten. Tijdens de installatie werd hier geen woord over gerept en ging alles gewoon door. Bij het draaien echter hing ie meestal na ongeveer 20 minuten...

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Verwijderd

Kaastosti schreef op 27 januari 2003 @ 02:22:
Mijn install crashte ook continu. Eerst draaide daar Win98 op die nergens problemen mee had. Nu bleek achteraf dat er bad sectors op de HD zaten. Tijdens de installatie werd hier geen woord over gerept en ging alles gewoon door. Bij het draaien echter hing ie meestal na ongeveer 20 minuten...
http://csl.cse.ucsc.edu/smart.shtml (werkt dat onder xBSD?)
leuke url om uit je hoofd te leren :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2003 14:29 ]

• -RenE-
Ik heb memtest86 geprobeerd, maar die geeft geen foutmeldingen.

Verder valt op dat wanneer ik een backup maak met partimage onder Knoppix het systeem onder X halverwege vastloopt en niet in textmodus (init 2).

Het lijkt er dus op dat X de boosdoener is. Zou die niet goed samenwerken met mijn Ati radeon M6 LY? Hij wordt wel ondersteund. Ideeen om dit op te lossen?

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Crasht Gentoo/Debian ook steeds in X of ook in tekstmodus?

Verwijderd

Trouwens, grote kans dat Linux niet crashed, maar dat het je X-server is. GNU/Linux is wel degelijk stabiel ;)

Idd, logfiles bekijken, en dan met name die van XFree86. Kan je als hij crasht wel de X-server hard-restarten (Ctrl-Alt-Backsp)? En de virtuele consoles van Linux ((Ctrl)-Alt-F2/3/4/5)?

• -RenE-
Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 16:48:
[...]
Idd, logfiles bekijken, en dan met name die van XFree86. Kan je als hij crasht wel de X-server hard-restarten (Ctrl-Alt-Backsp)? En de virtuele consoles van Linux ((Ctrl)-Alt-F2/3/4/5)?
Dat heb ik uiteraard geprobeerd, maar alles zit muurvast. Alleen herstarten helpt.

/var/log/messages geeft onderaan het volgende:

Jan 30 20:04:30 bin kernel: [drm] AGP 0.99 on Intel i845 @ 0xe0000000 256MB
Jan 30 20:04:30 bin kernel: [drm] Initialized radeon 1.1.1 20010405 on minor 0
Jan 30 20:04:31 bin kernel: spurious 8259A interrupt: IRQ7.

Kan dit de oorzaak zijn?

Verwijderd

euhm.. je moet gewoon ff zorgen dat op je probleem systeem ssh of telnet draait,
en als ie crasht moet je gewoon ff vanaf een andere pc met ssh/telnet inloggen....
Dan X killen, en kijken of alles weer werkt...

Als dit dan klopt.. an ligt het of aan je videokaart drivers, of aan de software van kde/x..

Suc6

Verwijderd

oh, kijk ook meteen ff bij /proc/pci.. (' cat /proc/pci')
en bekijk welk irq je videokaart heeft...
Als dat irq 7 is ligt het denk ik echt aan je drivers, en niet aan linux.. :P

• The_Wounded
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-10-2021
Dat is waarschijnlijk de videokaart, je kan een nieuwere kernel proberen. Ik heb wel vaker gehoort dat bij bepaalde radeon kaarten X regelmatig vast loopt. Je kan ook even kijken wat er gebeurd als je je dri uitschakeld.

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 22:46

jvhaarst

Eendracht maakt macht

-RenE- schreef op 30 januari 2003 @ 20:11:
Jan 30 20:04:31 bin kernel: spurious 8259A interrupt: IRQ7.
Staat dit bij iedere crash ?
Zegt lspci dat er IRQ's gedeeld zijn ?

[ Voor 4% gewijzigd door jvhaarst op 31-01-2003 21:31 ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Spurious interrupt heb ik ook. Dat is geen fout ofzo. Het heeft te maken met je paralelle poort (printerpoort) die op IRQ 7 zit. Ik denk eerder dat je videodriver de boosdoener is.

Je kunt proberen in tekstmodus op te starten (linux s in de bootloader) en in /etc/Xf86Config je driver op vga zetten. Dit is een veilige instelling welke veilig met alle kaarten moet werken.

Je moet welde resolutie op 640x480 zetten en 16 kleuren. Loopt het systeem dan nog vast is het waarschijnjlijk iets anders als de videokaart. Zoniet, dan is de driver een probleemgeval :(

[ Voor 52% gewijzigd door LollieStick op 31-01-2003 22:47 ]

• -RenE-
Bedankt voor alle reacties.

De oorzaak lijkt zich toch in de X Windows drivers te zitten. Met vers gecompileerde DRI drivers van dri.sourceforge.net draait alles goed. Helaas kreeg ik die in mijn Debian installatie niet aan de praat, maar onder Slackware en RedHat 8.0 wel.
Ik draai nu dus RedHat en alles draait weer als een zonnetje :)
Jammer alleen dat het me niet onder Debian lukte.
Pagina: 1