C-Media & Dolby Digital versterker

Pagina: 1
Acties:

• Vergeten
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01-2024

Vergeten

Chaos is complexe orde

Topicstarter
Ik heb mijn PC via de digitale (spdif) uitgang gekoppeld aan mijn digitale versterker (via coax).
De versterker kan o.a. Dolby Digital, DTS en Pro Logic II decoderen.

Om de digitale uitgang van de (onboard) C-media 8738 te kunnen gebruiken moet ik bij de mixer '2 spreakers' instellen, bij '5 speakers' is spdif disabled.

Op deze manier kan ik (met bv winamp) naar muziek luisteren, maar als ik met (de 6 channel variant) van PowerDVD naar een film kijk wordt er geen Dolby Digital doorgegeven.
Wanneer ik powerDVD op spdif zet komt er geen geluid, als ik hem op DirectSound en AC3 zet geeft m'n versterker aan dat het een ProLogic II signaal is en geen Dolby Digital.

Waar gaat het fout? PowerDVD zou met de CMI8738 moeten kunnen werken. Is die '2 speakers' van de 8738 instellingen het probleem? Of kan wat ik wil niet met deze geluidskaart?

• danielk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 11:07
Ik heb ook een cmedia chip setting op het moederbord. Ik neem aan dat je ook een kabeltje hebt gemaakt om het SPDIF signaal van het moederbord af te halen. Bij mij werkt dolby digital 5.1 of DTS gewoon. Bij powerdvd heb ik hem ook op SPDIF gezet. Misschien een stomme vraag maar de film die je afspeeld heeft toch wel 5.1 geluid?

Ik heb verder wel een ander probleem. Ik merk dat het SPDIF signaal weg valt als er geen geluid wordt afgespeeld in windows. Als er dan iets moet worden afgespeeld, bv een muisklik geluidje, dan springt het SPDIF signaal weer aan. De reciever moet dan even gewekt worden maar het geluidje is dan al afgespeeld terwijl de reciever net wakker is geworden. Er staat dus niet constant signaal op de SPDIF uitgang. Bij de SPDIF uitgang van de SBLIVE stond wel constant signaal op.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 22:37

JT

VETAK y0

Heb je nog software geleverd gekregen bij die c-media shit ? Want soms moet je nog wel is behalve het inschakelen van de digitale uitgang, ook kiezen wat eruit gaat: stereo pcm, AC# enz.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Ik heb ook c media onboard, maar ik gebruik nu een live! platinum soundkaart via optische kabel naar men 5.1 versterker, bij mij lukt het ook niet het signaal door te geven van DTS of zow, ik zoek ook achter een oplossing... :?

• danielk
De nieuwste drivers kun je trouwens downloaden op www.cmedia.com.

• Vergeten

Vergeten

Chaos is complexe orde

Topicstarter
danielk:
Film is 5.1 en werkt op m'n losse DVD goed.
En ik heb de nieuwste drivers (639).
Kabeltje heb ik i.d.d. zelf gemaakt: een simpel (2 draads) stekkertje naar een female tulp. En een coax tulp-tulp naar de versterker. Versterker herkend hem als PCMDigital.
Ik heb trouwens geen last van wegvallen, maar ligt dat niet aan je versterker dat ie even moet wakker worden? Een normaal digitaal (pcm) signaal blijft niet actief naar mijn weten, van spdif ben ik niet op de hoogte.

Hoe heb je de opties van de CMI8738 ingesteld (in bijgeleverde mixer)? 2 speakers en spdif of anders, Xear3D of virtual 5.1, etc? En wat voor speakers heb je onder windows gekozen? Ik draai XP.

JT: Bij het installeren van de drivers wordt een mixer mee geinstalleerd. Onder opries kun je aanvinken dat hij de spdif uitgang moet gebruiken en je kunt de sampling rate instellen (48kHz). Als ik spdif aanvink kan ik alleen nog kiezen tussen 2 speakers en headphones...

Het moederbord is een Asus A7V333.

• danielk
Ik heb SPDIF aangevinkt en 2 speakers gekozen. Maar volgenmij staat dat los van Powerdvd of andere DVD software. Heb je al de nieuwe update van powerdvd gedownload? www.gocyberlink.com
Misschien helpt dat.

Verder MOET Powerdvd op SPDIF staan. Want anders gaat de geluidskaart het 5.1 signaal zelf coderen en krijg je inderdaad gewoon stereo. De reciever maakt daar dan weer Prologic 2 van.

Heb trouwens het zelfde moederbord en draai ook XP.

• Vergeten

Vergeten

Chaos is complexe orde

Topicstarter
:) Dank!
Heb patch gedownload; windows op 2 speakers;c-media mixer op 2 speakers en spdif; PowerDVD op spdif en het werkt!

danielk: Als ik nog iets moet testen om jou probleem duidelijk te krijgen moet je het maar even laten weten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 January 2003 @ 22:11:
Ik heb ook c media onboard, maar ik gebruik nu een live! platinum soundkaart via optische kabel naar men 5.1 versterker, bij mij lukt het ook niet het signaal door te geven van DTS of zow, ik zoek ook achter een oplossing... :?
weet er iemand miss een oplossing voor mijn prob dan? :?

• danielk
Graag gedaan "vergeten"

Ik heb toch maar weer mijn SBLIVE 5.1 Platinum erin gezet en het geluid via een optische kabel naar mijn reciever gestuurd. Ik heb dus geen hulp meer nodig :)

Stofke15:
Ik neem aan dat je ook PowerDVD gebruikt?? En ook de updates gedownload hebt?? Dan moet het eigenlijk gewoon werken. Krijg je trouwens wel geluid bij bijvoorbeeld mp3's??

Waarom gebruik je niet gewoon je SBLIVE 5.1 Platinum? Zo'n optische kabel is veel minder storings gevoelig dan een SPDIF kabel. Teminste dat zijn mijn ervaringen. Verder heeft de SBLIVE nog het groote voordeel dat je de lage en hoge tonen apart kunt regelen. Bij mijn CMEDIA 8738 kon ik dat niet regelen.

Verwijderd

Ik gebruik ook een SBLIVE 5.1 Platinum nu, al sinds ik die heb... Met optische kabel, maar mp3's heb ik altijd mooi kunnen afspelen. Als software gebruik ik WinDVD, ik krijg wel behoordlijk surround geluid, maar men versterker codeert het nooit als DTS of zow, enkel als pro logic. Ik heb in windows ingesteld op 2 speakers

• danielk
Je gebruikt dus de SBLIVE en niet de cmedia?

Je moet bij WINDVD ook SPDIF kizen net als bij powerDVD. Als je de SBLIVE gebruikt moet je AC-3 decode uitschakelen in de surround mixer van de SBLIVE. Je moet dan naar speakers gaan en op settings klikken waar je vervolgens AC-3 decode kunt uitschakelen.

Als dit aan staat gaat de SBLIVE het DTS of DD5.1 signaal zelf coderen en krijg je gewoon stereo.

Laat effe weten of dit de oorzaak was :)

Verwijderd

ik heb de trust 511 soundwave met de trust 5.1 soundwave 2000P en op die trust geluidskaart zit ook de chipset c-media cmi8783 en ik draai windows 2000.

Ik heb de nieuwste drivers van cmedia.com gedownload namelijk de 639. Maar als ik een spel wil spelen bijvoorbeeld mafia of hitman 2, dan springt de instellingen weer terug naar desktop speakers. Ik heb in de mixer op 6 boksen ingesteld en op 5.1 enabled op generic.

kan iemand mij helpen???

Verwijderd

danielk schreef op 26 januari 2003 @ 21:47:
Ik heb verder wel een ander probleem. Ik merk dat het SPDIF signaal weg valt als er geen geluid wordt afgespeeld in windows. Als er dan iets moet worden afgespeeld, bv een muisklik geluidje, dan springt het SPDIF signaal weer aan. De reciever moet dan even gewekt worden maar het geluidje is dan al afgespeeld terwijl de reciever net wakker is geworden. Er staat dus niet constant signaal op de SPDIF uitgang. Bij de SPDIF uitgang van de SBLIVE stond wel constant signaal op.
Mijn huisgenoot heeft hetzelfde. Is er een programma dat een constant signaal geeft en zich op de achtergrond bevindt? Of is er een andere oplossing??

Thx, Jarne
Pagina: 1