Temperatuur Schijven

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Ik heb hier wat cheetah's in een SCA backplane. Nou word dat nogal warm natuurlijk en ik vroeg me af wat de maximale temperatuur is.

Het lijkt me namelijk dat ik ze niet actief hoef te koelen, aangezien seagate niet zegt dat er een fan nodig is.

De specs zeggen:

Operating Temperature (max) 55 deg C
Operating Temperature (min) 5 deg C
Nonoperating Temperature (max) 70 deg C
Nonoperating Temperature (min) -40 deg C

Het is me niet helemaal duidelijk wat die 55 graden nou is. Is dat de max omgevingstemperatuur waarbij de disk genoeg warmte kan dissiperen of is dat de max temperatuur van de disk zelf?

Want als ik een stresstest draai voor een uurtje dan zijn ze zeker warmer dan 55 graden. Ik heb nl al een lekker blaar van zo'n ding. De performance blijft wel gewoon OK btw.

Every morning is the dawn of a new error.

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

55 graden is omgevingstemperatuur... Dat heeft verder weinig met de temps van die schijven zelf te maken...

Geen idee hoe warm die schijven mogen worden... Als je er al blaren van krijgt zou ik toch m'n bedenkingen krijgen...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Sebazztiaan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 14:35

Sebazztiaan

sebas!

De schijven van tegenwoordig worden al heel erg snel warm, in ieder geval de 7200RPM versies. De stelregel is gewoon, als je je hand er op kan leggen zonder dat je een schrikreactie krijgt is er niks aan het handje, worden ze zo warm dat je je hand terug trekt => er is iets mis, denk eens aan schijfkoeling. En ja Moartn heeft gelijk, het is de omgevingstemperatuur in je computerkast. En deze kan aardig oplopen, door onder andere de warmte afgifte van je schijven, proc en videokaart. Temperaturen van rond de 35 graden in je kast zijn zeker niet vreemd!

Verwijderd

Bij meerdere 7200rpm's kan je niet voorzichtig genoeg zijn qua temperatuur. Ik heb deze dingen om mn twee hoofd-disks zitten: nieuws: Coolermaster CoolDrive 4002 harddisk-koeler

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
dit zijn 15000 rpm schijven, en als ze alleen al draaien worden ze zo heet dat ik ze niet vast kan pakken.

Dat gebeurt ook als er maar 1 inzit. Mijn SCA backplane heeft een temp sensor en die gaat na een aantal uur zeiken dat de temp boven de 55 C is.

Every morning is the dawn of a new error.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:04

LopeZ

Too much is never enough

Als je 15k rpm schijven zou ik ze ZEKER coolen. Erg nutteloze bezuiniging, je schijven zijn zo duur en dan bespaar je op wat fans?

Naar mijn weten raden ze aan om alle schijven boven de 7200rpm actief te coolen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Al zorg je maar voor een beetje airflow (80mm fan @ 7 volt ofzo) dan scheelt dat ook in temp.

Zon DCD4002 waar MRen het overhad werken op zich wel goed, maar maken een gigantische rotherrie (is niet leuk meer zelfs).
Pagina: 1