[Debian] X + kde, spontane vastlopers

Pagina: 1
Acties:

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik heb vorige maand mijn pc opnieuw ingericht, ook debian opnieuw geinstalleerd.

Maar nu komt sinds vorige week (zonder enige aanpassing gedaan te hebben) het volgende probleem naar voren. Mijn pc loopt op de gekste momenten vast, net bv. toen ik een film aan het kijken was, maar ook als ik ff naar de wc ga en terug kom... vast gelopen.

Ik kan op dat moment mijn muis niet meer bewegen, keybord reageert nergens meer op (numlock zit ook vast) en ik kan dus ook niet meer in de console komen.

Nu is mijn verteld dat het kan komen omdat ik de Nvidia drivers gebruik, deze schijnen zegmaar nogal instabiel te zijn. Echter ik wil liever niet terug naar de standaard kernel drivers aangezien ik daarmee nogal wat problemen heb gehad (in mplayer vreselijke haperingen en niet syngroon geluid) en deze waren opgelost na het installeren van de nvidia 4191 drivers.

Het probleem waar ik nu dus mee zit is dat ik geen flauw idee heb waar ik moet beginnen met het zoeken van een oplossing, misschien kan iemand mij hiermee helpen ?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

memtest86 al geprobeerd? Linux is 10 keer gevoeliger voor brakke hardware dan windows nl.....

• Attilla
Ik dacht juist dat windows meer gevoelig daarvoor was :?
Naja, het probleem is ...

Ik heb geen werkende floppy-drive. Dus een memtest gaat wat moeilijk. :)
Maar het probleem bestond voor mijn reinstall niet en dat geheugen zit er al sinds de hcc in (extra 512), dus het lijkt me dat ik wat had moeten merken.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 09:20

Arno

PF5A

memtest86 is ook beschikbaar als ISO image van een bootable CD :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

staat er iets in je logfiles?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Zorg dat je een BusID opgeeft in je X config als je de binary nVidia drivers gebruikt (zie ook de sample config van de nvidia drivers)... hoort niet nodig te zijn, maar op de een of andere manier gaat mijn geforce4 na een tijdje 'sprayen' over de bus ofzo, hoe dat precies zit weet ik niet, het volstaat te zeggen: zodra ik dat directive uit mijn config haal, heb ik binnen een dag een crash. Gegarandeerd. Nu niet :)
Kan je wellicht eens proberen.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kan MemTest86 als .bin file downloaden en in je LILO config zetten... dan kan je gewoon direct MemTest86 booten vanuit je LiLo menutje booten :)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

m-m schreef op 26 January 2003 @ 18:38:
memtest86 al geprobeerd? Linux is 10 keer gevoeliger voor brakke hardware dan windows nl.....
Hoe kom je daar nou bij. Het tegendeel is juist waar, en ook mijn ervaring.

Verwijderd

Hangt van de plek af waar de fout zit. Fouten in het achterste deel van je geheugen halen Linux gegarandeerd tijdens de boot al onderuit. Fouten in het voorste deel van je geheugen halen Windows gegarandeerd onderuit tijdens de boot. Fouten in het midden... Tsjah, you guessed it. :Y). Linux en Windows gebruiken geheugen in omgekeerde volgorde.

CPU maakt niet veel uit, beiden gaan uit van een correcte CPU en je systeem gaat dus direct compleet over de zeik als daar iets fout zit. Ware het niet dat Linux om de een of andere reden iets effectiever of efficienter schijnt te zijn in het "te ver gaan" voor een overclockte CPU. D.w.z. dat je onder Linux eerder een sig11 zult krijgen dan onder Windows. Waarom? Is me onduidelijk. Misschien omdat Linux meer bustraffic/cputraffic genereerd, maar dat is ook wat vaag. Conclusie: geen idee, praktijk lijkt er wel op te wijzen dat Linux hier sneller over de zeik gaat. Alle andere hardware boeit niet - beiden gaan over de zeik. Beiden systemen hebben workarounds voor gangbare hardware chipset bugs (dus degenen die niet het gevolg zijn van overclocken of kapotgaan e.d.), dus daar mag niks mis mee gaan.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

jep schreef op 26 januari 2003 @ 19:38:
[...]

Hoe kom je daar nou bij. Het tegendeel is juist waar, en ook mijn ervaring.

En toch is wat ik altijd hoor en eigen ervaring het tegengestelde 8)7

Verwijderd in "PC n00bs"

bijv.

* m-m moet nog even vermelden geen diehard linuxbikkel te zijn en het dus best verkeerd kan hebben... Ik weet alleen dat mij het altijd verteld is. :P

[ Voor 18% gewijzigd door m-m op 26-01-2003 21:35 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Durf je niet in NOS te posten joh? :P zijn wij zo angstaanjagend met ons '3 slotjes halen, 2 betalen' beleid dan :? :+

Euhhh.. anyway, al eens gekeken naar de suggesties in de NOS FAQ: Linux of Linuxprogramma's crashen op willekeurige momenten (segfault, signal 11, etc..). Hoe kan dit? ?

• Attilla
Wilke schreef op 27 January 2003 @ 00:56:
Durf je niet in NOS te posten joh? :P zijn wij zo angstaanjagend met ons '3 slotjes halen, 2 betalen' beleid dan :? :+
Ehm, naja ik dacht dat dit niet het niveau is van een NOS vraag. Vandaar dat ik hem hier post.
Uiteraard, maar het probleem is... heel mijn machine loopt vast.
Geen error niks, gewoon een freeze zegmaar.

Maar ik ga vanavond ff de oplossing van Jotti uitproberen.
Ik moet namelijk ff uitvinden hoe dat moet, ik weet nu mijn busid van mijn geforce, alleen ik weet niet precies hoe en waar ik dat in mijn X config moet plaatsen.

[ Voor 16% gewijzigd door Attilla op 27-01-2003 08:19 ]

• balk
  • Laatst online: 06:46
Is het echt een kernel panic of kan je nog vanaf een andere machine via ssh erop komen? Geven je logfiles nog enige duidelijkheid?
Maar ik ga vanavond ff de oplossing van Jotti uitproberen.
Ik moet namelijk ff uitvinden hoe dat moet, ik weet nu mijn busid van mijn geforce, alleen ik weet niet precies hoe en waar ik dat in mijn X config moet plaatsen.
in je Section "Device" BusID "PCI:1:0:0" (oid)

• Attilla
balk schreef op 27 January 2003 @ 08:50:
Is het echt een kernel panic of kan je nog vanaf een andere machine via ssh erop komen? Geven je logfiles nog enige duidelijkheid?
Dat heb ik nog niet geprobeert of ik er van een andere machine bij kan, maar hier zal ik eens naar kijken.
in je Section
code:
1
"Device"  BusID   "PCI:1:0:0" (oid)
Tnx :)

• Attilla
Het probleem lijkt opgelost.
Ik heb tot nu toe totaal geen vastlopers gehad (ff afkloppen).

Misschien is het handig om deze naar NOS te moven, aangezien het toch wel handige informatie is voor in de search. :Y)

• Jaymz
  • Laatst online: 20:46

Jaymz

Keep on moving !

Op verzoek: A61 -> NOS :)

• Attilla
Ik heb slecht nieuws.....
Het probleem was inderdaad opgelost...

Nu heb ik vorige week een Geforce 4 MX 440 erin gezet (ik had me geforce 256 half opgeblazen). Verder heb ik niks veranderd, ik ben wel naar kde 3.1 gegaan, maar dit is al bijna 3 weken geleden en tussen de tijd dat ik naar kde 3.1 ben gegaan en me nieuwe videokaart heb ingebouwd heb ik geen problemen gehad.

Mijn klok stond stil om 4:22 vannacht, dus logisch gezien zou hij dan vastgelopen moeten zijn (lag te slapen) toch zie ik nog een iets in mijn log staan om 4:33
Feb 8 04:33:51 Airwolf -- MARK --
Ik weet bijna zeker dat het met mijn videokaart te maken heeft, aangezien gisternacht ook iets is gebeurt, want ik deed sochtens mijn pc aan en toen zag ik alleen maar een "Out of Range" melding van mijn monitor zelf.

Heeft er iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen ?

[ Voor 79% gewijzigd door Attilla op 08-02-2003 11:51 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57

deadinspace

The what goes where now?

[Airwolf] schreef op 08 February 2003 @ 11:43:
Ik weet bijna zeker dat het met mijn videokaart te maken heeft, aangezien gisternacht ook iets is gebeurt, want ik deed sochtens mijn pc aan en toen zag ik alleen maar een "Out of Range" melding van mijn monitor zelf.
Dus je computer stond uit, je zette hem aan, en toen gaf je videokaart helemaal geen beeld?

• Attilla
deadinspace schreef op 09 februari 2003 @ 22:50:
[...]

Dus je computer stond uit, je zette hem aan, en toen gaf je videokaart helemaal geen beeld?
Ehm, nee sorry.
Pc aan betekent bij mij monitor aan. :+

Ik laat mijn pc namelijk het liefste altijd aan staan.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57

deadinspace

The what goes where now?

Je kunt kijken of je het probleem met de nv driver ook hebt (als de nv driver overweg kan met de GF4MX, wat ik niet zeker weet).

Misschien dat anders een upgrade van je nvidia drivers helpt.
Je hebt nog wel het BusID erin staan?

• Attilla
deadinspace schreef op 11 February 2003 @ 00:43:
Je kunt kijken of je het probleem met de nv driver ook hebt (als de nv driver overweg kan met de GF4MX, wat ik niet zeker weet).

Misschien dat anders een upgrade van je nvidia drivers helpt.
Je hebt nog wel het BusID erin staan?
Met de nv driver zoals ik in mijn startpost vertel, heb ik meer problemen als met de drivers van nvidia zelf, helaas.

Op dit moment heb ik de nieuwste nvidia drivers (de 4191) en nieuwere zijn nog niet te downe. En die busid heb ik er wel in laten staan, maar als ik met "lspci" kijk dan staat hij nog wel hetzelfde (1:0,0 wat als 1:0:0 in mijn x-config staat) dus dat lijkt mij wel voldoende.

En mijn logs geven dus geen ene f*ck weer het is echt een totale vastloper, mijn download kappen er ook mee etc. Dat ik een keer moet rebooten vind ik opzich niet zoeen ramp, maar iedere keer moet hij bij het booten een fsck doen en met 90gb aan hd's is dat nogal onhandig.

Verwijderd

Het is misschien puur symptoom bestrijding, maar als je een journaling filesystem gebruikt hoef je niet op de fsck te wachten. Beste kun je dan ext3 nemen, want ext2 partities zijn makkelijk zonder opnieuw te partitioneren te converteren.

• Attilla
Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 13:51:
Het is misschien puur symptoom bestrijding, maar als je een journaling filesystem gebruikt hoef je niet op de fsck te wachten. Beste kun je dan ext3 nemen, want ext2 partities zijn makkelijk zonder opnieuw te partitioneren te converteren.
Dank je wel, maar ik draai kernel 2.4.20 en als ik me niet vergis experienteren ze nogal met ext3, ik had ook nog wat gehoord over wat bugs die erin zouden zitten.
Daarbij is het zoals je zelf als zegt een symptoon bestrijding, ik zoek dus gewoon echt een oplossing voor mijn probleem en ik heb dus geen idee meer.

Ik denk dus echt dat de enigste oplossing is dat ik wacht op nieuwere Nvidia drivers. :(
Pagina: 1