Gisteren de slot-T upgrade kit binnengekregen voor op mijn P2B rev 1.10. Een klein verslag:
De kit bestond uit de slot-T adaptor met daarop al de Celly 1300 gemonteerd. Los erbij een koeler van Spire.
Eerst maar eens de koeler erop. Grrrr, die past om een of andere reden niet goed. Wat harder duwen (gelukkig is de CPU FC-PGA2, zodat de kans op beschadigingen nihil is). Uiteindelijk krijg ik het ding erop, niet zoals het zou moeten, maar toch muurvast geklemd. Als ik later het doosje eens goed bekijk zie ik ineens een klein stickertje op het doosje waarop staat "for AMD". Dat verklaart veel
BIOS had ik vorige week al geupgrade naar 1014.003, dus de PC kan direct open.
De oude CPU (ook een FC-PGA op slocket) eruit en de Slot-T adaptor erin. Past niet. Die zwarte dingen aan de slotuiteindes zitten in de weg. Die er dus met een beetje beleid eraf gesloopt. Nu past het geheel erin.
PC aan: BIOS meldt "Pentium III 1300 MHz". Dat is niet zo best. Daarna stopt de boot met de mededeling dat er een fout gevonden is door hardware monitoring. Ff kijken en dan blijkt dat de Vcore op 1.5V staat (wat dus eigenlijk precies goed is), maar BIOS denkt dat dat fout is.
Dan maar Halt on errors op none gezet en nog een keer. Nu start ie door maar meldt dus daarna dattie de CPU-id niet herkend en geen update kan laden. Om deze melding kwijt te raken heb ik later de BIOS upgrade function gedisabled. Struisvogelpolitiek heet dat, maar het is niet anders.
Win98 start op, wallpaper komt, de zaakt hangt. Reset, deze keer start win98 wel goed op. Even wat geprobeerd, de CPU benchmark van Sandra 2002. Die geeft idd een flinke verbetering te zien. Sandra (en ook Aida) herkennen de CPU wel als een Celeron 1300MHz Tualatin. 3DMark2001SE weer niet, die komt niet verder dan "unknown intel CPU". Voor de rest loopt de benchmark wel ok.
Tot slot de CPU properties:
CPUID Manufacturer: GenuineIntel
CPUID CPU Name: Intel(R) Celeron(TM) CPU 1300MHz
CPUID Revision: 06B4h
IA Brand ID: 01h (Intel Celeron)
Platform ID: 05h (Socket 370)
IA CPU Serial Number: Unknown
MSR 00000017: 8432-0000-0000-0000
MSR 0000002A: 0000-0000-CE88-0000
MSR 0000011E: 0000-0000-0074-27E3
Als Vcore staat op de CPU zelf 1.5V aangegeven .
Ik vermoed dat intel dus weer een nieuwe versie van de Celly 1300 levert, die BIOS niet kent. Dat veroorzaakt volgens mij dus alle BIOS problemen. Gezien de ouderdom vh mobo ben ik bang dat Asus geen nieuwe BIOS release meer zal maken.

Matsu_matsu schreef op 20 February 2003 @ 20:49:
Ik heb mijn P2b voorzien van zo'n Slot-t convertor en met succes. Iedereen met een P2b die wil upgraden, kijk even naar het voltage chippie naast het CPU-slot. Als daar 'BCB' op staat dan heb je geluk.
Voor 80 Euro kan je dan qua CPU kracht weer meedoen met een Pentium 4 1,8 Ghz.
Ik heb P2b Revisie 1.10 met Celeron 1300...
BIOS 1014.003 werkte bij jouw wel naar behoren?