LP op CD, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12609

Topicstarter
Ik wil een lp op een cd zetten, hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12142

Het beste zou dit gaan met Easy CD Creator Deluxe... hier zit een proggy bij dat daar speciaal voor gemaakt is en die kan ook de ruis er uitfilteren. hij digitaliseerd de muziek ook echt.. en hij kan bij een plaat gewoon zelf uitvinden waar de nummer beginnen en ophouden... + nog veel meer opties ;)

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
en hoe moet ik zo'n pick-up (weet ik veel hoe je dat schrijft :)) op mijn pjoeter aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6071

Dit is een mooie voor de FAQ!

OK, here goes:

Een platenspeler geeft zijn output op phono-level. Dit signal moet eerst versterkt worden tot line-level, voordat je soundcard er iets mee kan. OK, je zou je platenspeler aan je mic-in kunnen hangen, maar dit geeft niet echt leuke resusltaten :).
Je hebt dus een voorversterker nodig. Je hebt losse voorversterkers, mara je kan ook je platenspeler aan je reciever hangen, en het signaal dan via een tape-out oid naar je soundcard laten lopen.
Vervolgens kan je je plaat opnemen, met elke gewenst opname-programma. Er zijn een aantal speciale LP-CD programma's, die volledig geautomatiseerd alle ruis etc eruit halen. Zo eentje kan je onder andere vinden in EZ CD-creator Deluxe. Maar ook met Cooledit of Soundforge kan je een eind komen. Neem de plaat op, pas eventueel nog wat filters toe (noise reduction, EQ, compressor, amplitude, noem maar op), en je hebt een gigantisch WAVje.
In dit WAVje kan je meteen "markers" plaatsen. Dit zijn de punten waarop je brander een nieuwe track begint. [JAG FILL THIS IN PLEASE!] Zijn dit standaard-markers, of moet je dan ook branden vanuit het programma waarmee je ze zet? Is die brander zo slim om markers uit een ander prog te herkennen???[/Tnx jag!]. Je kan natuurlijk ook het hele ding in stukken knippen, en als aparte files opslaan.
Vervolgens pak je je brandprog, en bak je het WAVje op CD.
Tip: Met EZ CD-creator kan je in een keer je hele LP opnemen, ruis eruit halen, markers zetten, en branden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
eh, ja...
begrijp er nog geen raid van.
ff simpel houden graag.
ik heb een soundblaster live 1024 value en een creative fps1000.
er zitten van die vage ingangetjes in mijn geluidskaart. moet ik daarop mijn pickup op aansluiten? of moet er eerst een versterker op aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2023

freddifish

schnappi !

simpel:

pickup op een versterker (phono in)
verbind de tape-out/line-out van de versterker met de SB-live line-in
vergeet niet in de SB mixer de line-in te enabelen..:)
start je plaat en neem het line in geluid op als wav 44.1khz, vervolgens deze wav met een brandprogje op cd schrijven
gebruik van spin-docter van adaptec is inderdaad handig, om ruit en tikjes te filteren en een kant van een plaat in meerdere cd tracks te verdelen

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1601

Voor het verhaal met je markers kun je LP rip gebruiken, die zoekt uit zichzelf de pauzes en hakt het in stukjes.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>noise reduction, EQ, compressor, amplitude, noem maar op[/quote]Wees hier zeer zuinig mee, noise reduction is vrijwel onmisbaar als je van LP opneemt, maar don't overdo it, want het gaat zeer snel blikkerig klinken. Ik zou me niet wagen aan equalising en compressors, houd je aan 't origineel zou ik zeggen. Ook amplitude zou ik niet softwarematig doen. Als ie via een phono-preamp gaat zou het al op een redelijk level moeten zijn.

Bedankt voor je verhaaltje, zal aan de FAQ worden toegevoegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40

Jag

Het gaat in de FAQ komen JaapVR :). Maar of die markers standaard zijn of per prog verschillend kan ik je ook niet vertellen. Ookal had ik dit wel geweten, ik had erg graag het stukje tussen "Jag fill this in" en "thanks Jag" willen editten, maar ben geen mod en weet jouw password niet :P. Maar het stukje komt in ieder geval in de FAQ, en de vraag, samen met nog wat andere zal ik ff in de topic hierover zetten.

Er zijn trouwens twee problemen met een phono met een mic preamp gaan preampen. Ten eerste is de gain van de phono- en mic preamp waarschijnlijk niet gelijk. En ten tweede is het zo bij een phono preamp ook een ge EQ-ed wordt (laag en hoog wordt versterkt, waar het eerder verzwakt was). Maar daarvoor is dus een naam, iets met een R, en het is een afkorting, weet iemand hoe dat heet, die standaard?

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
>Maar of die markers standaard zijn of per prog verschillend kan ik je ook niet vertellen

In winoncd kan je een hele lange .wav in 1 keer branden, zonder hem van te voren in stukjes te knippen. Je kan op bepaalde plaatsen aangeven dat er een nieuwe track moet beginnen of een indexmarkering moet komen. Dat scheelt een hoop gepruts. Je kijkt (op zo'n "hartslag" plaatje) waar de nieuwe track begint, uiteraard luister je ook of je geen fouten maakt. Je zet de markeringen en je drukt op branden. Na afloop heb je op de plaats van de markeringen een nieuwe track/index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.S.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Een platenspeler geeft zijn output op phono-level. Dit signal moet eerst versterkt worden tot line-level, voordat je soundcard er iets mee kan[/quote]Of je moet al een platenspeler met ingebouwde voorversterker hebben. Ik heb zelf een Akai (niet lang meer :)) met ingebouwde voorversterker, en het klinkt leuk voor huis tuin en keuken gebruik.

En veel nieuwe versterkers/recievers beschikken tegenwoordig niet meer over een Phono-in.
(Maar als je al een platenspeler hebt mag ik er vanuit gaan dat je dat wel voor elkaar hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nog een software-tip:

Clean! van Steinberg is een opname, filter en schrijf programma in één.
En als alternatief kan je de combinatie CoolEdit 2k + bv. nero / feurio / .... gebruiken.

/edit

Hierboven wordt RIAA correctie bedoeld.. Een systeem om rumble te filteren, de hoge tonen wat zachter te maken en de lage tonen op te peppen...

Exacte frequentiecurve weet ik ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:45

Flotter

Pelipper!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar daarvoor is dus een naam, iets met een R, en het is een afkorting, weet iemand hoe dat heet, die standaard?[/quote]Da's de RIAA standaard, Recording Industry Association of America.

/edit

TeleManiac was me voor.

'k heb nog wel 'n site gevonden met zo'n PreAmp, op http://www.paia.com/riaa.htm staat zo'n ding incl. schema.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12132

Leuk van LPŽs CDŽs maken:
Nog een software tip: Wavelab 2 of hoger, deze kan opnemen, de wavefile editen en er zijn verschillende plug ins, gebruik deze spaarzaam, je kunt allerlei markers aanbrengen (ook een indexmarker midden in een (lang) nummer dat uit gedeelten bestaat of zo, etc
Wavelab brandt dan keurig je Audio CD volgens de DAO methode.
Opnemen kan ook met een (SCSI) CDrom speler.
Tof programma, ik gebruik het altijd voor al mijn audio. Wavelab 3 kan ook omgaan met MP3, daar heb ik helaas (nog) geen ervaring mee.

Anoniem: 6071

Ik gebruyik ook Wavelab idd. Heerlijk prog, alleen herkent ie mijn brander (HP 4x4x) niet :(
Pagina: 1