Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is het magnetisch veld van waterpomp slecht?

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Ik heb een waterkoelinkje in mn PC met als pomp een hele simpele 220v pomp van Wilo, zonder enige vorm van afscherming. Daardoor gaat het beeld van mn monitor helemaal trillen, en dat ding dat staat te draaien in mn PC. Nu vraag ik me af: Kan het dat mn PC instabiel wordt door dat magnetisch veld dat daaraf komt, of is dat so laagfrequent (50Hz natuurlijk) dat dat totaal niets uitmaakt?

Nu is mijn PC niet instabiel, maar hij laat zich ook niet echt goed overclocken (FSB op 140mhz wordt al instabiel, bij 60 graden dat wel :P en bij 1,88 volt). Maar het is dan ook een XP 1800+ waarvan de hele serie slecht overklokbaar is.

En wat zou ik daar aan kunnen doen? Ik dacht al aan een afscherming van gaas, en die dan natuurlijk geaard. Zou dat voldoende werken? En als het weinig uitmaakt voor het werken voor mn PC, maar wel voor het scherm (ik krijg gewoon koppijn als ik naar dat trillende beeld kijk) dan kan ik natuurlijk ook gewoon mn case dicht doen. Maar daar wilde ik weer een raam in maken, dus misschien dan gaas voor dat raam?

Ik zal een plaatje posten als ik het usb snoer van mn digicam teruggevonden heb ;)

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Gaas gaat niet werken denk ik, je zal een massieve (week)-ijzeren plaat moeten gebruiken.

Magnetisme kent geen kooi van faraday idee volgens mij. Daarom heb je bij magnetische storingen dus een hele plaat nodig.

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Zou aluminium folie daarbij werken? Dat is tenminste nog een beetje handelbaar.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:57

almightyarjen

When does the hurting stop?

Krankenstein schreef op 26 januari 2003 @ 16:25:
Zou aluminium folie daarbij werken? Dat is tenminste nog een beetje handelbaar.
Ja, maar liever wat dikker :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Verwijderd

Hij gaat trillen omdat ze op dezelfde frequentie draaien. Probeer eens bij je monitor instellingen de frequentie aan te passen.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Volgens mij moet het wel magnetisme opnemen, en volgens mij blijft alu-folie niet aan een magneet hangen, de straling gaat daar gewoon doorheen! Het gaat niet om elektromagnetische straling hier...

Een monitor houdt niet van magnetisme, tenminste, niet van buitenaf. Met elektromagneten wordt namelijk de afbuiging van de elektronenstraal geregeld, daardoor heb je beeld en geen puntje licht op je scherm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Verwijderd schreef op 26 januari 2003 @ 16:36:
Hij gaat trillen omdat ze op dezelfde frequentie draaien. Probeer eens bij je monitor instellingen de frequentie aan te passen.
Hmnee... Het wisselende magneetveld induceert een wisselend elektrisch veld op de platen in je monitor, met dezelfde frequentie als het magnetisch veld natuurlijk... Wat je dan krijgt is dat er op de stuursignalen voor het elektronenkanon een laagfrequent signaal gesuperponeerd wordt (vergelijk het met amplitude modulatie) met als gevolg dat het beeld gaat trillen.

50 Hz is denk ik inderdaad te laag om instabiliteitsproblemen te veroorzaken, zeker ook omdat de geinduceerde spanningen niet zo groot zijn door de kleine afmetingen van de circuits.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Al geprobeert om je pomp in een metalen kastje/blikje te stoppen ? Als dat werkt kan je alsnog een window in je case maken.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Vorige week nog langsgekomen in DOC pomp emi shielden?

Probeer eens wat, staal er omheen, buiten je case hangen, you name it. Een betere pomp kopen kan natuurlijk ook.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.