[C] Standaard/best verspreide HTTP client lib?

Pagina: 1
Acties:

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik ben op zoek naar de meest gebruikte (en dus best verspreide) library die je op een goede manier kan toepassen in een HTTP client. Je kan natuurlijk vrij makkelijk zelf wat klooien met het HTTP protocol, maar dat lijkt mij niet zo'n strak plan.

Ik wil dus graag een library hebben die goed voldoet aan de HTTP 1.1 standaard en vrij abstract te gebruiken is. Ik heb wat rond zitten kijken op m'n Suse systeem, maar tot mijn grote verbazing heb ik eigenlijk niet echt iets kunnen vinden (behalve uiteraard het aanroepen van wget).

Voor Java heb ik vroeger hetzelfde probleem gehad omdat java.net.* nogal beperkt is en kwam toen uit bij het W3C: Jigsaw bevat een sublieme HTTP client implementatie.

Nu ik met hetzelfde probleem zit in C kom ik met eigen zoekwerk ook weer bij het W3C uit: Libwww. libwww staat alleen niet op mijn systeem, dus ik vraag me af of dit wel een beetje gebruikt wordt.

De HTTP client library moet functioneren op zoveel mogelijk Unixen (FreeBSD, Solaris, Mac OS X), Linux, Cygwin en het is helemaal fantastisch als het ook nog aardig te gebruiken is op Microsoft Windows 2000/NT/XP systemen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• kvdveer
  • Registratie: November 2000

kvdveer

Z.O.Z.

/* [blaat] */
lib curl misschien?
http://curl.haxx.se/libcurl/
/* [/blaat] */

[ Voor 12% gewijzigd door kvdveer op 26-01-2003 16:05 . Reden: Zo beter? ]

Localhost, sweet localhost

• mbravenboer
Hum, dat had je niet in blaat hoeven te zetten ;) . Ik heb daar even rond zitten kijken en het ziet er goed uit en het staat wel op mijn systeem.... Ik ga me een beetje zitten schamen dat ik die nog niet gevonden had :o . Er is ook een aardig overzicht van de competitie.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• kvdveer
  • Registratie: November 2000

kvdveer

Z.O.Z.

"Blaat" zoals in "Ongefundeerde wilde gok"
Buiten de module in PHP heb ik libcurl nooit gebruikt - nooit nodig gehad...

Localhost, sweet localhost

Verwijderd

http_get is volgens mij een van de simpelste die er is, doch zeer compleet. Ik heb 'em zelf ook gebruikt voor iets waarin ik HTTP zooi nodig had (overigens wel flink verbouwd, maar dat was allemaal erg makkelijk). Werkt "goed", als in dat ik er nooit klachten over heb gehad. Geen flauw idee hoe het zich verhoudt tot andere "concurrenten" in zijn soort. Het is allesbehalve netjes geprogrammeerd imho, maar doet alles wat ik nodig had en was (voor mij) dus goed genoeg.

• mbravenboer
Ik ben met curl aan de slag gegaan :) . Ik heb voorlopig toch maar besloten om het als tool te gebruiken, omdat dat nu ff het makkelijkst werkt. Misschien dat ik later alsnog in C code de library ga aanspreekn, maar dat heeft op dit moment maar weinig voordelen.

Bedankt voor de tip!

Verwijderd

offtopic:
Hey wat leuk, Eelco Visser, daar heb ik jaren 2 jaar geleden nog les van gehad!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2003 11:59 ]

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:08
offtopic:
Huh, mbravenboer aan de C?? ;)

• mbravenboer
Hum, dit topic krijg een beetje een HK karakter en dat nog wel in mijn topic :+ ;) .

Ik werk de laatste tijd met name aan Stratego. De library daarvan maakt gebruik van primitieven in C (en Stratego wordt ook naar C gecompileerd). Vandaar dat ik af en toe wat C code nodig heb ;) .

Verwijderd

Object-georienteerd java-programmeren (en UML etc.) op het UC aan de universiteit Utrecht. :). Nooit geweten dat hij dit soort projecten deed. :o.

/me gaat vanavond eens door die Stratego-site bladeren.

• mbravenboer
Beelzebubu: Object-georienteerd java-programmeren (en UML etc.) op het UC aan de universiteit Utrecht. :).
Oh ja, dat heeft hij ook ooit gedaan ja :) . Dat is overigens niet echt direct zijn vakgebied ;) .
Nooit geweten dat hij dit soort projecten deed. :o.
Hij is volop bezig met programma transformaties en toepassingen daarvan (compilerbouw, optimalisatie, reengineering, revere-engineering enz). Stratego is een programma transformatie taal die door hem is ontwikkeld en tegenwoordig voor steeds meer verschillende zaken wordt ingezet. Hij heeft erg veel papers geschreven over Stratego en toepassingen ervan.

Stratego is een beetje te vergelijken met wat XSLT voor XML is. Stratego werkt op ATermen, wat sterk te vergelijken is met XML.
/me gaat vanavond eens door die Stratego-site bladeren.
Ben benieuwd naar een eerst indruk :) .

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
mbravenboer schreef op 27 januari 2003 @ 18:50:
Oh ja, dat heeft hij ook ooit gedaan ja :) . Dat is overigens niet echt direct zijn vakgebied ;) .

En doet dat nog steeds, sterker nog ik zou les van hem moeten krijgen ;) Ik heb hem alleen nog nooit gezien bij de werkcolleges ;(

• mbravenboer
Glimi: En doet dat nog steeds, sterker nog ik zou les van hem moeten krijgen ;) Ik heb hem alleen nog nooit gezien bij de werkcolleges ;(
Dat komt omdat er nooit iemand op komt dagen! OOMP practicum is na Program Transformation en meestal zitten er dan maar enkele van jullie :P . Ik wil je wel een keer komen begeleiden? :*) .

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
mbravenboer schreef op 27 januari 2003 @ 21:32:
Dat komt omdat er nooit iemand op komt dagen! OOMP practicum is na Program Transformation en meestal zitten er dan maar enkele van jullie :P
Een van die enkelen ben ik eigenlijk wel. Waarom weet ik niet meer, want helpen konden ze me iig niet toen ik vroeg hoe je nou eigenlijk een PLAF implementeert voor je eigen Swing objecten ;) Tevens weet ik niet over welke tijd je het hebt, maar ik zit er altijd maandag ochtend en dinsdag middag
Ik wil je wel een keer komen begeleiden? :*) .
Offer accepted, je noemt de tijd maar en ik ben er wel ;) Graag zelf :)

• mbravenboer
Glimi: Een van die enkelen ben ik eigenlijk wel.
Goedzo! :+ .
Waarom weet ik niet meer, want helpen konden ze me iig niet toen ik vroeg hoe je nou eigenlijk een PLAF implementeert voor je eigen Swing objecten ;)
Niet aan beginnen ;) .
Offer accepted, je noemt de tijd maar en ik ben er wel ;) Graag zelf :)
Ik kan je werk natuurlijk wel een keer komen bewonderen ;) . Ik doelde op het college op maandag om 15:00, maar er zijn natuurlijk veel meer groepen en jij zit dus in een maandag-ochtend groep .... Op dinsdag ben ik niet op de UU, dus dat wordt dan maandag. Mail me maar ff in welke groep je zit en om een tijd af te spreken want dit wordt wel heel erg off-topic hier allemaal ;) .

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

tssk heertjes toch :+

*knijpt oogjes alle2 dicht ;) *

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Pagina: 1