Veel herrie nodig voor weinig: Auto-amps?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:49
Ik heb een 2-tal speakers. Deze worden gebruikt bij feestjes enz.

De speakers kunnen volgens de specificaties 1000 W RMS hebben (3000 W muziek)..
Zijn simpele 15" speakertjes, die iig best hard gaan, en een behoorlijk rendement hebben ( 98 db )

Op dit moment worden ze aangedreven door een 2x100 W amp. (Quad 405-2), aangezien ik geen zwaardere amp in huis heb.
Maar goed, dat moet harder kunnen, de bassen worden hoorbaar beperkt doordat de quad aan z'n max zit.

Het moet dus zegmaar hard-voor-weinig. Kwaliteit is minder van belang ;)

Een PA eindtrap kost ook weer aardig wat pleuro's, ook 2e-hands voor zover ik kan zien.

Dus zat ik er aan te denken om 2 auto-amps te gebruiken. Beide in brugmodus, en dan maar gaan..
Maar ja, bij die auto-amps wordt al snel geroepen: 400 W in brug... Maar er staat nergens bij of dat 400 echte wattjes zijn, of 400W piek.

Auto-amp is vooralsnog best goedkoop, en icm een accu + zware voeding moeten de pieken ook wel verwerkt kunnen worden (kwa stroomverbruik)

Ervaringen met zoiets? tips? suggesties?

1. t moet goedkoop (zo vaak wordt t toch niet gebruikt)
2. t moet wel hard gaan

Verwijderd

kan dan best denk ik alleen je mag wel een hele forse accu gebruiken. of je zal met 20 ampre aan het laden gaan.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:28

mr_petit

opperprutser

bij auto amps wordt altijd redelijk 'gestunt' met het vermogen. Dit is eigenlik ook altijd in 4Ohm, maar soms zelfs in 2Ohm...
Daarnaast is een voeding ook niet goedkoop.
Ik denk dat een pa eindbak dan toch goedkoper is (en naderhand ook beter te verkopen).

"man is not truly one, but truly two,"

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 26 januari 2003 @ 15:33:
kan dan best denk ik alleen je mag wel een hele forse accu gebruiken. of je zal met 20 ampre aan het laden gaan.
Zoiets was wel de bedoeling ja.. 2x 45aH accu icm een 50-A voeding ofzo... en een lader op de accu. Zegmaar dat als de voeding het niet meer trekt, dat de accu bijspringt

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 22:11
DJSmiley schreef op 26 januari 2003 @ 15:31:
Maar ja, bij die auto-amps wordt al snel geroepen: 400 W in brug... Maar er staat nergens bij of dat 400 echte wattjes zijn, of 400W piek.
Wat denk je zelf? 400 Watt is wel heel erg VEEL!
Als je dat in je auto hebt dan trilt alles los en ben je ook in no-time doof!! >:)
Dus dat moet wel piek zijn.

Verwijderd

Misschien is zo'n Koda Hifi-eindtrap wat:

Draadje op hifi forum over de koda

Hoor ik heel veel goede dingen over op hifi gebied, en met het hoge rendement van je speakers krijg je er wel een 118db uit.

Beter is wanner je er 2 haalt, je ze bridged (vereist wel wat tweaken) en gegarandeerd dat je ze goed kan aansturen.

Nog beter zijn natuurlijk Pa eindversterkers die bij de laatste optie ook wel 2e hands die prijs halen. Die zijn er namelijk op gebouwd om voor een langere tijd een hoog vermogen te leveren. Precies wat jij nodig hebt.
Liever ga je voor de wat goedkopere merken Pa amp dan veel besteden aan die auto amp's, gaat zoiezo nog een klus worden om die continu van voldoende spanning te voorzien.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan je niet bij de conrad een versterkertje zoeken?

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Die versterkers van Conrad zijn ook niet zo gigantisch duur nee,
en als je er dan eentje bridged met je huidige moet dat genoeg vermogen geven,

*ik herinner me trouwens iets vaags van dat als je verschillende versterkers met verschillende vermogens bridged dat je ze dan opblaast,, iemand die het zeker weet?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2003 17:53 ]

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Misschien met een pc voeding? Het zal niet de beste kwaliteit geven, maar misschien net te doen. In ieder geval wel goedkoop.

• FragDaddy
  • Laatst online: 10-08 22:16
als ik jou was zou ik toch voor een PA-versterker sparen. gewoon op marktplaats blijven kijken. er komt vanzelf wel iets goedkoops langs.

die auto-versterkers zijn ook niet goedkoop en een 13,8v voeding die genoeg vermogen kan leveren is al helemaal niet goedkoop.

Have a wheelie good weekend!

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 21:20

Adonias

Oe! Buttons :9

Autoverserker heeft een dikke voeding nodig die je dan zelf nog moet klussen... wel mogelijk, maar best lastig,

Maareh.. een Quad 405-2 ga je daar toch niet voor misbruiken! ;) Als je die over hebt straks als je bovenstaande, en wellicht beneden staande adviezen opvolgd, weet ik wel een koper ;)

• DJSmiley
Adonias schreef op 26 January 2003 @ 21:11:
Autoverserker heeft een dikke voeding nodig die je dan zelf nog moet klussen... wel mogelijk, maar best lastig,

Maareh.. een Quad 405-2 ga je daar toch niet voor misbruiken! ;) Als je die over hebt straks als je bovenstaande, en wellicht beneden staande adviezen opvolgd, weet ik wel een koper ;)
Die Quad is gebruikt omdat t de zwaarste eindtrap is die ik heb. Verder is ie ook niet echt meer origineel..

Ik heb 'm van een hobbyboer overgenomen, die er zelf al in had lopen wroeten.
Er zit nu een ringkerntrafo in, nieuwe brugcel (25A).
Tevens was 1 eindtor defect, ik heb 1 kanaal vervangen door 2 nieuwe transistoren.
Behuizing (kap) mist, en een printspoor is beschadigd door het gewroet. Maar goed, met nieuwe bedrading + heropbouw van de voeding + reparatie van kanaal heb ik 'm wel weer volledig werkend.

Verder nog geen mods uitgevoerd op dat ding, iig niet de 1V input mod enz.

Maar goed, als iemand een zwaardere (werkende) eindtrap heeft, wil ik 'm zo ruilen hoor (wel reeel). Eindtrap is idd wel beter, maar goed, er is al aardig aan gewroet.

* DJSmiley heeft nog wel regelmatig dat ie "freakspul" heeft, terwijl ie 't helemaal niet benut en/of misbruikt..

Verwijderd

Ik heb hier een 200 Watt rms pa monoversterker liggen die twee 300 Watt Caliber subs met een 5de van zijn vermogen in de overbelastings beveiliging gooit, terwijl mijn 2 340 Watt Caliber versterkers vol open kunnen. Dus ik denk net als mr_petit dat er nogal wordt overdreven met de specs van die autoversterkers.
Pagina: 1