Dolby surround probleem.

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan4you
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-10 07:54
Ik heb dus een hifi receiver gekocht.Met alle functies van dolby souround.Maar hoe moet ik dit geheel aansluiten.Ok ik heb al het boekske verscheidene keren gevolgd,maar dan werkt het niet.Ik heb dus 4 satelieten,centerbox en een actieve subwoofer.Als ik mijn boxen gewoon op a en b installeer werken de 4 boxen.Wanneer ik ze op surround aansluit werken enkel de twee voorste en subwoofer.De centerspeaker werkt nooit.
Of zal altijd enkel de twee voorste boxen +subwoofer werken als ik een cd afspeel of geluid van tv doorstuur?En zullen alle boxen pas werken als ik een dvd speel (die ik nog niet heb).
Kun je dat niet instellen dat het er sfeer van dolby wordt gecreerd?
Moeten die satelieten op de subwoofer worden aangesloten?
Ik geraak er niet meer aan uit.Wie kan mij een oplossing bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 09:09
Welke receiver heb je gekocht, merk en typenummer??
Je moet je speakers soieso niet op A en B aansluiten dan gebruik je alleen dubbel stereo.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-10 16:00
Verder: Heb je een dvd speler? Hoe is die aangesloten? Heb je dolby prologic II of DTS NEO? Etc. Graag iets meer gegevens, dan kunnen wij ook meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:37

DarkSide

theres no place like ::1

Speakers gewoon aansluiten zoals aangegeven op de receiver.
Dus fronts voor. En rears op de surround.
Center op center.
En subwoofer op de LFE.
Zo staat alles goed.

Wil je surround geluid hebben moet er een signaal binnenkomen wat dat bevat.
Voor dolby prologic (ananloog zoals TV) zit dat in het stereo kanaal.
Bevat het geluidspoor geen dpl signaal dan zullen de extra speakers niet worden aangestuurd.
Behalve als je de DSP instellingen van je receiver gaat gebruiken.
Deze kunnen bv een stadium, jazz club etc simuleren.
Zo kunnen de andere speakers wel aangestuurd worden. Maar of dat het gewenste resultaat oplevert is nog maar de vraag.
Wil je van een 2 kanaals bron een meer kanaals bron krijgen. Zo er Dolby Proligic 2 op je receiver moeten zitten.
Anders zou je toch echt een video/DVD moeten aansluiten om DPL, DD of DTS te krijgen en alle speakers in werking te stellen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan4you
Ok,ik heb de volgende receiver:

http://www.kieskeurig.nl/...516510170C1256C290030C8D0

Als ik mijn boxen niet op A en B installeer dan stel ik de achterste boxen op surround mode.
De voorste linkse voorluidspreker sluit ik aan op front b en de rechter voorluidspreker sluit ik aan op front a.
Maar in boekje staat dat de voorste linkerluidspreker aan de out van de subwoofer (op receiver)moet,maar dit kan niet want dat is maar met 1 kabel en aan de box zijn er twee.
De middelste op center,maar daar hebben we nog geen geluid gehad.
Een dvd speler heb ik nog niet,maar kunnen mijn boxen dan nooit allemaal spelen?
Hopelijk kan iemand mij hier een verlossend antwoord bieden.
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan4you
Maar wat bedoel je met LFE?Sorry maar ik ben er echt nog nieuw in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

echt prachtig wat je allemaal verteld :+

Ok here goes nothing,

Zonder DVD-speler zal je nooit DD/DTS geluid hebben, om dat te krijgen moet je eerst een dvd-speler hebben waarmee je een Film mee afspeeld.

Wel kun je DPLII krijgen, daarbij gebruik je ook alle speakers + sub. Hiervoor moet je een stereo ingangs signaal hebben, dus bijvoorbeeld van een divxje op je computer of je tv, als deze tenminste stereo is.

Ik ga niet in op het aansluiten van je speakers, lees eerst de handleiding van je receiver maar eens aandachtig door, als je niet eens weet hoe je de speakers moet aansluiten dan klopt er echt iets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
a en b zijn paren. Dus op A sluit je recht en links aan (fronts). B is het eventuele tweede paar, dat is een eventuele extra front kanaal (ook links en rechts). In jou geval niet nodig.

De rears sluit je aan op de rear uitgangen, en de sub op de subwoofer uitgang. Kan eigenlijk niet missen.

Als je een dvd afspeelt moet deze via een digitale kabel zijn aangesloten (kan anders, maar dit is de meest voorkomende mogelijkheid). Alleen zo kan je receiver een dolby geluid produceren. Het kan zijn dat het niet automatisch het signaal weergeeft, maar selecteer dan de juiste surroundmode.

Je receiver kan ook van een stereo signaal multichannel weergeven, dit doet hij met dolby prologic II of I. Kies deze optie.

Van een stereo signaal (bijv. tv, radio) kan je nooit Dolby Digital maken! Dat kan alleen met een signaal waarin deze signalen verwerkt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ivan4you schreef op 26 January 2003 @ 15:50:
Maar wat bedoel je met LFE?Sorry maar ik ben er echt nog nieuw in.
LFE is de naam van het signaal dat door de subwoofer uitgang komt.

Dit signaal is een apart baskanaal dat bij DD/DTS films zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
O ja, als je zoveel vragen hebt, heb je dan de receiver blind gekocht???????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:37

DarkSide

theres no place like ::1

Wat voor speakers heb je?
Ik had vroeger een sony setje waarbij ik de subwoofer gewoon op de receiver aansloot (niet op een subaansluiting btw).
En de sattelieten (2 in dit geval) weer op de sub.
Wat jij hebt klinkt als zoiets.
Of heb je een pc speaker zet?
Lees toch eens aandachtig de manual.
Speakers dienen aangesloten te worden zoals boven aangegeven.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan4you
Dus als ik goed begrijp.Ik sluit nu de voorste luidsprekers gewoon op front A en de achterste op surround.Middelste op center.
Maar ik zal dus het geluid van een gewoon stereo tv nooit door mijn 5 boxen horen?Of van mijn cd speler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan4you
Ik heb boxen van KEF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
k, je aansluitingen voor je speakers heb je nu goed.

Als jij geluid van tv over je 5 boxen wil horen, gebruik je hiervoor pro logic II, dit is een simulatie van 5.1 geluid, wat best redelijk klinkt. Maar realiseer je wel, dat cd, tv geluid stereo is, en dus het mooist klinkt in gewoon stereo.

DVD kijken is echt 5.1. Mits natuurliijk 5.1 opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan4you
Dus met dolby prologic 2 lukt het dus wel.In de handleiding staat dan dat ik enkele malen op normal surround moet drukken en dan de gewenste decodeerfunctie kiezen.Ok ik doe dit,maar hij blijft enkel 2 ch stereo tonen,hij toont niets anders.Ik kan niet kiezen dat vind ik raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
op mijn oude, lang geleden sony, werkte het wel zo.

Maar LEES JE HANDLEIDING EENS GOED!!!!!!!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:48
Dit heeft nu wel lang geduurd zo.
Ook al claim je in openingspost van wel, toch heb je je handleiding domweg niet gevolgd.

Gewoon boekie lezen.

GoT is niet bedoeld om iemand aan het handje te nemen bij het aansluiten van speakers. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.