[2 Win9x machines] Sharing werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
Het volgende probleem diende zich aan. Ik heb net even een router gekocht en aangesloten op mijn ADSL modem. PPTP ingesteld etc. Dit werkt allemaal naar behoren. De clients verkrijgen via DHCP van de router een IP-adres.

Router: 192.168.0.1
Clients: Alles op auto bij TCP/IP settings, met DHCP ingeschakeld. Ze verkijgen een IP adres in de range 192.168.0.*. Beide pcs zitten in de workgroup ACA.

Even voor de duidelijkheid, het gaat om 2 computers die allebei Windows 98 SE draaien. De 2 clients kunnen allebei keurig internetten en elkaar pingen. Het enige probleem is dat de 2 pcs elkaar niet kunnen benaderen. Wanneer ik bijvoorbeeld \\Laptop (Laptop is de naam van deze client) intik in de runbox krijg ik de melding: \\Laptop The network name could not be found. Andersom is dit ook het geval. Ook heb ik Primary Network Logon op: 'Client For Microsoft Networks' gezet ipv 'Windows Logon'. Ik vind het zo vreemd dat de pcs elkaar niet zien?

edit:
- Filesharing staat op beide pcs aan uiteraard. :)
- De laptop (Laptop) kan de desktop pc (Main) wel bereiken door \\Main in te tikken in de runbox.
- Networkmode op beide pcs op Half-Duplex

[ Voor 18% gewijzigd door F0kke op 26-01-2003 13:26 ]

Verwijderd

Het lijkt of NetBios het niet doet... ik neem aan dat dat onderdeel wel geinstalled is?

En als je niet mapt met \\laptop maar met \\192.168.0.*? Doet'ie het dan wel?

Da's het belangrijkste, het feit dat je het op naam kunt doen is luxe, check eerst eens oft'ie et sowieso doet.

Ik kan je niet met zekerheid zeggen of die Client for MS networks noodzakelijk is. Meestal gebruik je dat alleen als je op een server jezelf aanmeld.

• F0kke
Verwijderd schreef op 26 januari 2003 @ 13:27:
Het lijkt of NetBios het niet doet... ik neem aan dat dat onderdeel wel geinstalled is?

En als je niet mapt met \\laptop maar met \\192.168.0.*? Doet'ie het dan wel?

Da's het belangrijkste, het feit dat je het op naam kunt doen is luxe, check eerst eens oft'ie et sowieso doet.

Ik kan je niet met zekerheid zeggen of die Client for MS networks noodzakelijk is. Meestal gebruik je dat alleen als je op een server jezelf aanmeld.
Bedankt voor je replie. \\192.168.0.3 werkt ook niet, dan krijg ik dezelfde melding dat \\192.168.0.3 niet bereikbaar is. NetBIOS staat aangevinkt op beide pcs, maar is wel grijs. (Ik kan hem dus niet uitvinken). Betekend dit dat dit onderdeel niet is geinstalleerd? En waar o waar, kan ik dat installeren?

Met Windows Logon werkte het ook zoals het momenteel 'werkt', ik heb enkel even Client for Microsoft networks aangezet, zodat ik dat als gebrek kon uitsluiten.

edit:

- Alle verschillende duplexmodes geprobeerd. Zowel @ 10 en 100 Mbps

[ Voor 13% gewijzigd door F0kke op 26-01-2003 13:50 ]

• F0kke
Opgelost, na het instaleren van NetBEUI op beide pcs werkt het hele zaakje naar behoren. Ik kan nu zowel via het IP-adres als via de computernaam de pcs benaderen.

Mag dicht!

Verwijderd

ik installeer standaard de registeraanpassing voor 98 en dan hoeft NetBEUI ivm veiligheidsrisico's niet geinstallled te worden.....
Pas in de code aan jouw situatie de volgende zaken aan:
"ComputerName"="andre"
"Workgroup"="samba"
"Comment"="Downstairs"
En dan opslaan als netwerkaanpassing.reg (of een andere naam met extensie .reg) en het bestand installeren via dubblekliken of R-muis+installeren.

PS: helaas wat storing in de opmaak door de code.....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\VNETSUP]
"ComputerName"="andre"
"Workgroup"="samba"
"Comment"="Downstairs"
"StaticVxD"="vnetsup.vxd"
"Start"=hex:00
"NetClean"=hex:01
"MaintainServerList"="1"
"LMAnnounce"="0"
"EnablePlainTextPassword"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\VNETSUP\Ndi]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\VNETSUP\Ndi\params]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\VNETSUP\Ndi\params\MaintainServerList]
"default"="2"
"ParamDesc"="Browse Master"
"type"="enum"
@="1"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\VNETSUP\Ndi\params\MaintainServerList\enum]
"2"="Automatic"
"1"="Enabled"
"0"="Disabled"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\VNETSUP\Ndi\params\LMAnnounce]
"default"="0"
"ParamDesc"="LM Announce"
"type"="enum"
@="0"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\VNETSUP\Ndi\params\LMAnnounce\enum]
"1"="Yes"
"0"="No"

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2003 14:51 ]