[HDD] Traag Windows ..

Pagina: 1
Acties:

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:02
Hey tweakers,

Ik had paar maanden geleden een Seagate baracuda IV 80gb 7200 u100. Ik had er al een hdd een maxtor diamond max 30gb 7200 rpm u100 die kapot ging .. Dus ik gelijk Computerland gebelt voor een afspraak. Computerland had de kapote 30gb hdd naaar maxtor gestuurd. Nou had ik deze gekregen geinstallerd en beide hdd partities naar NTFS geconverteert, voordat ik dat had gedaan liep alles in windows soepel met opstarten ook alles in de taskbar laade snel. Ik weet niet of het aan de maxtor ligt of aan de NTFS convertie .. Nou wil ik weten of dat normaal is of er iets kapot is oid. Ik ben een totale noob in dit soort dingen

Alvast bedankt >:)

ps. IK heb WinXP sp1

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
heb je FAT 32 naar NTFS geconverteerd? Dat is niet zo slim, want FAT gebruikt een cluster grootte van 512 byte, en dan krijgt NTFS met converteren ook die clustergrootte. Door deze kleine clusters fragmenteer de MFT (master file table)van NTFS heel hard en gaat je performance achteruit. Standaar defragmenteren helpt dan ook niet, je hebt dan een defrag progje nodig die de MFT kan doen. Als je windows op een nieuwe schijf zet, dus niet vanuit geconverteerde FAT32, dan wordt je clustergroote 4 kilobyte, en das veel beter (8 keer zo groot)

Back je data up, en herinstaleer windows op een schone partitie, geformateerd met ntfs.

Verder is het slim om zo'n groote schijf te partitioneren, dus een kleine paritie (in het midden van je schijf) voor je OS+programs+swap, en dan 1tje voor documenten (voor de middenpartietie), en 1tje voor films en mp3's.(achter de midden paritite)

[ Voor 34% gewijzigd door maratropa op 26-01-2003 13:56 ]

specs

• Voyage
Dus ik moet een back up maken van me windows enz. dan op een andere partitie zetten en dan de partitie waar windows opstond formateren?

• maratropa
  • Niet online
yes. geen backup van je windows, van je belangrijke data enzo, en dan gewoon met de winxp cd booten, partitie verwijderen, 3 ofzo partities aanmaken, er 1tje formateren als ntfs en daar windows op zetten.

specs

• Voyage
Kijk op de eerste hdd heb ik 4 partities van 20gb elk. Ik had ook een back up gemaakt met norton ghost van me hele systeem. Al me partities zijn ntfs, kan ik zeg maar niet de C: partities opnieuw formateren als ntfs en dan ghost runnen? Zodat er alles weer op komt te staan?

• maratropa
  • Niet online
Dan zet ghost je oude filesystem weer terug incluis de 512 byte clustergroote, dat wil je dus niet.

En als je die schijf redelijk vol hebt staan, dan kun je overwegen om windows niet op de eerste maar op de 2de partitie te zetten. De doorvoer is wel het grootst aan het begin, maar de kop van de HD moet wel het meeste afstand afleggen. Als je dus zorgt dat je kop het meeste in het midden van je HD zweeft dan hoeft hij het minste afstand af te leggen.

specs

• Voyage
Ok Ok ik snap het .. dus als ik alle partities zou formateren en dan weer alles installeren zou windows dan goed opstarten .. want ik vind het abnormaal langzaam voor de rest is het de eerste keer langzaam dan start ie het gewoon snel op

• maratropa
  • Niet online
misschien heb je wel een ander probleem, maar ik weet iig zeker dat converteren van fat32 naar nrfs niet goed voor de snelheid is, dus je zal er zowiezo op vooruit gaan. Maar heb je ook nog andere dingen gecheked? In de faq van dit sub-forum staan ook een hoop tips.

bijv, heb je je Hd getest of de performance is zoals hij hoort? heb heb je rare progjes draaien of spyware of een virus? Iig wil een reintall vak veel problemen verhelpen.

specs

• Voyage
Ik check faq even en bedankt voor alles :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

gladiool schreef op 26 January 2003 @ 13:37:
heb je FAT 32 naar NTFS geconverteerd? Dat is niet zo slim, want FAT gebruikt een cluster grootte van 512 byte, en dan krijgt NTFS met converteren ook die clustergrootte. Door deze kleine clusters fragmenteer de MFT (master file table)van NTFS heel hard en gaat je performance achteruit. Standaar defragmenteren helpt dan ook niet, je hebt dan een defrag progje nodig die de MFT kan doen. Als je windows op een nieuwe schijf zet, dus niet vanuit geconverteerde FAT32, dan wordt je clustergroote 4 kilobyte, en das veel beter (8 keer zo groot)

Back je data up, en herinstaleer windows op een schone partitie, geformateerd met ntfs.

Verder is het slim om zo'n groote schijf te partitioneren, dus een kleine paritie (in het midden van je schijf) voor je OS+programs+swap, en dan 1tje voor documenten (voor de middenpartietie), en 1tje voor films en mp3's.(achter de midden paritite)
De FAT clustersize loopt van 4k tot 32 k. NTFS zit inderdaad op 512 bytes. Door de kleinere clustergroote nemen kleine bestanden minder ruimte in beslag; deze kleinere clustergroote is dus positief omdat een bestand een minder grote minimum grote heeft dus een kleinere overhead. NTFS is dus beter voor je performance dan FAT (ook door de MFT) en kan er eigenlijk niet de oorzaak van zijn dat je pc trager wordt. Ik denk dat je de oorzaak ergens anders moet zoeken :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• maratropa
  • Niet online
ntfs gebruikt standaar een clustergroote van 4k, geen 512byte (ntfs gebruikt alleen een cluster groote van 512byte als je een partitie van minder dan 1 gieg formateerd.)

Als je van FAT32 naar ntfs converteerd, dan krijg je een NTFS partitie met een clustergroote van 512byte (door een limitatie in fat32/conversie)

De master file table van windows vind 4k veel leuker dan 512 byte, omdat deze MFT veel sneller fragmenteerd met 512byte. Omdat bij bijna alle bestands toegang de MFT nodig is, lijdt een fragmentatie van de MFT tot performance verlies.

tik maar in de command "chkdsk" dan zie je dat je cluster size 4096 is.

ergo, nooit converteren.

specs

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

gladiool schreef op 26 januari 2003 @ 15:56:
ntfs gebruikt standaar een clustergroote van 4k, geen 512byte (ntfs gebruikt alleen een cluster groote van 512byte als je een partitie van minder dan 1 gieg formateerd.)

Als je van FAT32 naar ntfs converteerd, dan krijg je een NTFS partitie met een clustergroote van 512byte (door een limitatie in fat32/conversie)

De master file table van windows vind 4k veel leuker dan 512 byte, omdat deze MFT veel sneller fragmenteerd met 512byte. Omdat bij bijna alle bestands toegang de MFT nodig is, lijdt een fragmentatie van de MFT tot performance verlies.

tik maar in de command "chkdsk" dan zie je dat je cluster size 4096 is.

ergo, nooit converteren.
ok, dat je nooit moet converteren, maar altijd vers moet beginnen dat neem ik sowieso altijd mee; alleen dat de standaard NTFS clustersize zo (...) groot is wist ik niet. Hier is een tabel te vinden waaruit blijkt dat je gelijk hebt. :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Voyage
Oh ok thx
Pagina: 1