[dvd] Celeron 1700 te weinig power?

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:26

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een pc'tje die ik wil gebruiken als dvd/divx/mp3 box. Eerst effe de specs:

- Gigabyte GA-8SIMLH (MicroATX) moederbord
- 256mb DDR266 geheugen
- Celeron 1700mhz
- Matrox G550 DualHead(DVI/VGA)
- AOpen 1648/LKY dvd-speler

Ik heb m'n TV als secondary display en gebruik voor het afspelen van video-bestanden de DVDmax feature van de Matrox G550 (dan krijg je de video fullscreen te zien in je secondary display). Dat werkt allemaal prima, divx'jes (DivX 3.x, 4.x en 5.x) gaan vloeiend. Alleen als ik een dvd afspeel trekt hij het NET niet... Het lijkt allemaal goed te gaan, maar heel af en toe zie je 'm heel licht schokken. Als dvd-software gebruik ik PowerDVD 4.0.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? 256mb te weinig (WinXP)? Celeron 1700 te weinig? Ik snap 't niet omdat divx wel prima gaat... ;(

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Misschien ligt het aan je DVD drive. heb hier een drive liggen die ook schokt bij DVD films.

Probeer die drive dus eens in een ander systeem en je weet of dat het is of dat je verder moet kijken.

Maar denk niet dat het aan je processor ligt.

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 09:54
Zal niet aan geheugen en proc liggen, ik heb DVDs afgespeeld op een PIII500 met 64MB...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is het niet zo dat je dvd speler naar een andere "laag" op de dvd over moet schakelen? Ik heb dit wel is gehoord namelijk. Lijkt me sterk dat je DMA uit hebt staan aangezien divx-jes ook een redelijke datastroom nodig hebben en die lopen wel soepel :) Denk niet dat het aan je processor ligt aangezien een 500~750 genoeg moet zijn voor een dvd.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-03 13:03

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik heb ooit al eens DVD's op een P2-350 gespeeld en dat liep vloeiend, maar op de een of andere manier stottert het beeld bij een DVD op mijn Athlon 1,4 GHz ook nog wel eens. Ik gebruik PowerDVD XP v4.0, een ATI Radeon 8500 en een Toshiba 16x DVD-Rom drive, dus ik vermoed eigenlijk dat het aan de PowerDVD-software ligt. Misschien ga ik ook eens WinDVD proberen of de door ATI bij mijn videokaart geleverde DVD-player software.

Tesla Model Y RWD (2024)

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 23:24
J0YR1D3R schreef op 26 January 2003 @ 11:35:
Is het niet zo dat je dvd speler naar een andere "laag" op de dvd over moet schakelen? Ik heb dit wel is gehoord namelijk.
Onzin, dat is maar 1x per schijfje.
Lijkt me sterk dat je DMA uit hebt staan aangezien divx-jes ook een redelijke datastroom nodig hebben en die lopen wel soepel :)
Grappig dat je hier de spijker op zijn kop slaat, maar dat dan juist ontkent.

Uiteraard is de DMA het waarschijnlijke probleem. De datastroom van DivX is bijna niks (Een film van anderhalf uur op 700MB->dan hoeft hij dus maar 700 MB per anderhalf uur te lezen. Dat is minder dat single speed.), en van DVD kan dit wel enigszins groot zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door VlasBaard op 26-01-2003 11:55 ]

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-03 13:03

--MeAngry--

aka Qonstrukt

VlasBaard schreef op 26 januari 2003 @ 11:54:
[...]

Uiteraard is de DMA het waarschijnlijke probleem. De datastroom van DivX is bijna niks (Een film van anderhalf uur op 700MB->dan hoeft hij dus maar 700 MB per anderhalf uur te lezen. Dat is minder dat single speed.), en van DVD kan dit wel enigszins groot zijn.
Tja, ik wil er niet vervelend invallen, maar bij mijn systeem had ik DMA ook aan staan voor de DVD-speler en dat was goed te merken als je een hele CD naar de schijf ging kopiëren. Als ik DMA uit had staan begon heel die computer traag te lopen. Ik blijf bij PowerDVD omdat ik daar wel vaker klachten van heb gehoord, de DVD-speler wordt door dat programma nl. weleens net te laat aangesproken waardoor je een lichte tot hevige schok in het beeld kunt krijgen.
Zo heb ik bij Xine onder Linux altijd vloeiend beel gehad!

P.S. Wil overigens nog niet zeggen dat DMA uit kan staan overigens, maar standaard zet Windows dit vaak al aan (op Windows 9x-ME na).

[ Voor 7% gewijzigd door --MeAngry-- op 26-01-2003 12:02 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• J0YR1D3R
  • Niet online
VlasBaard schreef op 26 januari 2003 @ 11:54:
[...]

Onzin, dat is maar 1x per schijfje.

[...]

Hmmkay, ik heb zelf wel een dvd speler maar gebruik hem nooit eigenlijk :P Ik had van een vriend gehoord dat hij iedere keer op 1 moment vastsloeg zeg maar, dat is dan die ene keer dat hij naar een andere laag gaat :)

En over DMA, volgens mij heb je daar wel gelijk in en ik denk dat de topicstarter hier ook nog ff naar moet kijken. Een andere player gebruiken lijkt me ook nog een goede optie verder :)

• T-Blizzard
  • Laatst online: 02-03 18:56
IK had in mijn vorige Laptop een celeron 1700 en een 16x DVD speler en dat ging. Ook al is die cpu in verhoudingvet traag.
Al verschillende afspeel programma's gebruikt?

[ Voor 17% gewijzigd door T-Blizzard op 26-01-2003 12:15 ]

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

DVD loopt hier op een Celeron333 met een Matrox G450 op het randje.

Hoe dat zit met die IDE-drivers weet ik niet. Vroeger met m'n P133 was er niets anders dan PIO mode, en al m'n mp3-tjes speelden prima. Maar als ik nu DMA niet aanzet op een HDD, dan schokt de muziek dat het een lieve lust is :?

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Ok we kunnen er nu dus vanuit gaan dat het een software probleem is, ik zou zeggen ga gewoon een hoop experimenteren met verschillende players.

Voor de "DVD loopt hier opsomming" Bij mij draait het vloeiend op een PIII550 (Dual dat wel, maar tis nou niet echt een SMP taak ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2003 12:45 ]

Verwijderd

het is het dma dat niet aanstaat. dan loopt zelfs op mijn apd1700+ de dvd movie zwaar bagger. kijk ff goed na of alles instellingen goed zijn.

dvd word officheel 400 mhz aangegeven als min maar mijn record staat op een p 2 233 daar liep dvd vloeiend op ics win98.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2003 12:48 ]

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties so far. Ik heb gecheckt, maar m'n dvd-speler zit wel degelijk op UltraDMA mode 2. Enige twijfelgeval is dat hij (als slave) op dezelfde IDE-poort zit als m'n hd. Maar goed, als hij dvd afspeelt hoeft er geen hd-activiteit plaats te vinden, toch? Dus dat mag ook niet uitmaken.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Oke. Ik ben vandaag kwijt met ombouwen en kloten en nog is 't niet helemaal ok.

Ik heb ondertussen in die pc een LiteOn dvd-speler gezet die zich schok-vrij heeft bewezen in een andere pc. Ook heb ik de dvd-speler nu op een aparte IDE-poort (als master) aangesloten. Tenslotte heb ik ook WinDVD (3.0) geprobeerd. Die laatste is ietsje minder schokkerig en als het schokt is het ook HEEL minimaal (je moet er echt opletten). De IDE-poort staat trouwens ook weer op UDMA. Iemand met nog meer tips??

• killer1979
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Heb je niet heel veel dingen op de achtergrond draaien??? Want ik heb ook op een PII350 met 64 mb dvd afgespeeld zonder problemen... Je zou eens een nieuw programma kunnen installeren... Dat zou een end helpen, en eens kijken wat ie allemaal draait op de achtergrond in de taskmanager...

System Specs

• TD-er
  • Laatst online: 16-02 22:16
installeer eens het programma CDbremse
Die remt de CD af, zodat 'ie bijv op max 2x kan draaien. Dit werkt ook met DVD-drives.
Op die manier zal de drive op een constanter toerental blijven draaien en minder vaak weer op toeren moeten komen. Bijkomend voordeel is dat 'ie dan ook stiller is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-03 12:05

FastBunny

Give it the Works !

Een celly 1700 is toch niet zo traag ? Tis geen P4 maar toch iets van een 1Ghz P3 ofzo. Moet gewoon kunnen lijkt me zo :) Zet hem eens op de secundairy master.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• pt0x
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

ik weet niet precies wat het was maar ik heb dit ook gehad op een P4 2400mhz met 1024 mb DDR, dus het zal niet liggen aan je proc of of geheugen.

wat ik toen het gebrobeerd is:
-win2k opnieuw geinstalled
-DMA aangevinkt
-pw DVD opnieuw geinstalled
-andere kabel gebruikt (een die niet gekreukeld is)
-drive op MAST0R gezet en brander op SLAAF

dma stond overgens al aan maargoed
dit zou moeten helpen.

heb je trouwens de drive los ingebouwd, of zo bij de oplevering van je pc gekregen?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:22

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Heb je meerdere DVD's geprobeerd of steeds dezelfde? Misschien ligt het aan de DVD?

Ram eens op Ctrl-Alt-Del en kijk naar de CPU belastingen en het geheugengebruik. Misschien zie je daar iets gebeuren als het beeld schokt.

Hoe staat je AGP ingesteld in de BIOS, misschien is daar nog iets te verbeteren AGP2x/4x/8x of de AGP Aperture Size.

This footer is intentionally left blank

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik heb ondertussen maar Windows 2000 geinstalleerd. Maar zelfs na de nodige servicepacks en fixes en updates ook hier het probleem. DMA stond hier default uit, na aanzetten ging het al een stuk beter. Heb nu ook WinDVD 4.5 (Platinum), maar het is het nog steeds NET niet. AGP instellen is niet echt een optie in m'n bios (althans, ik kan 'm niet vinden), 't is wel een micro-atx mobo, maakt dat niet uit? Geheugen-gebruik lijkt heel normaal. Voor zover mogelijk heb ik in m'n bios alles op optimaal gezet. De tips van Jeff ook allemaal gedaan (op de kabel na, die had ik niet, maar is wel nieuw).

Ondertussen heeft waarschijnlijk niemand nog additional tips? ;(

Ik moet wel zeggen dat het steeds beter gaat, en je moet echt goed kijken om 't te zien schokken. (als je er op let is 't altijd erger dan 't is)

Verwijderd

die g550 is probleem

mijn g400 haperde ook met films (divx) mijn radeon 8500 en tnt2 niet

• TD-er
  • Laatst online: 16-02 22:16
zou dat schokken niet een gevolg kunnen zijn van het verschil tussen de monitor frequentie en de beeldfrequentie van de video?
Bijv als je je monitor op 80 Hz hebt staan, is dat geen geheeltallig veelvoud van 25 (het aantal video beeldjes per sec) en zou er dus eens in de zoveel frames een frame geskipped kunnen worden.
Dit zou bij sommige bewegingen te zien kunnen zijn.
Probeer het ook eens op je TV-out (met de monitor op 75 of 100 Hz), dan weet je zeker dat dat probleem niet optreed.

[ Voor 4% gewijzigd door TD-er op 26-01-2003 23:41 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50
Als die kleine schokjes alleen optreden als er beweging in het beeld zit, dan zou dat ook wel eens motion judder kunnen zijn a.g.v. 2-2(pal,regio 2) of 2-3(ntsc, regio 1) pulldown. Daar kun je op een pc nog niets aan doen. Maar ik weet dat de videoprocessing tak van Philips Natlab Natural Motion (wat dat schokkerige tegen gaat) al werkend heeft op een pc. Tevens zijn ze o.a. in onderhandeling met Ati om het op de markt te krijgen.

-edit-
Die schokjes zouden dan ook op de gemiddelde standalone dvd-speler te zien moeten zijn!

[ Voor 11% gewijzigd door Munchkin op 27-01-2003 11:04 ]

Verwijderd

probeer eens te rippen na vob, en dan eens afspelen de bestanden van je pc. als het niet meer schokt weet je meteen waar het probleem ligt

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Thanks alweer voor alle tips. Voorlopig lijkt het probleem zo goed als weg. Ik heb een clean install van Win2K gedaan. Ook zag ik op de Matrox-site dat NTSC (regio 1) dvd's problemen (schokken) kunnen veroorzaken. De DVD's waarmee ik getest had waren idd NTSC. Heb nu met PAL dvd's getest en het lijkt als het een stuk beter gaat. Ik denk dat ik maar niet verder zoek, het is bijna niet meer merkbaar... Extra tips blijven uiteraard welkom. De reactie dat de G550 niet goed dvd's aan zou kunnen: kunnen meer mensen dat zeggen uit ervaring??

Pagina: 1