Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[5 inch TFT]Speakers vervangen, welk type?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden een klein TFT schermpje gehaald voor m'n cube.
Aan dat schermpje zitten 2 speakertjes: 8 Ohm, 0.25 Watt.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~xwizz/TFTmod/speakers.jpg

Omdat die dingen te klein zijn om goed te kunnen monteren ben ik op zoek naar iets grotere speakers. Nou kwam ik de volgende speakers tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.futurlec.com/Speaker.jpg

Specs: 8 Ohm, 0.50 Watt

http://www.futurlec.com/Speakers.shtml

Kan ik deze nou gewoon uitwisselen? Of zou er daarvoor nog een extra versterker o.i.d. nodig zijn?

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Dat kan, maar als je je geluid te hard zet _KAN_ je je versterkertje opblazen, maar ik denk dat dat niet erg snel zal gebeuren.

System specs

Verwijderd

Topicstarter
Tentacle1 schreef op 26 januari 2003 @ 09:34:
Dat kan, maar als je je geluid te hard zet _KAN_ je je versterkertje opblazen, maar ik denk dat dat niet erg snel zal gebeuren.
Ik ben echt n00b op dit gebied... Komt dat doordat de speakers dan 0.5 Watt (1 Watt in totaal) van de "versterker" vragen?

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Eerder: ze kunnen 0,5 watt aan. Dus ze kunnen wat harder, maar vragen dan ook meer stroom. En dat ene beetje meer stroom kan er voor zorgen dat je versterkertje opeens teveel moet geven waardoor ie eruit knalt. Je moet het zien net als een versterker en gewone boxen. Hebben je boxen minder vermogen als je versterker, dan kan de boxen 'opblazen'. Hebben je boxen meer vermogen als je versterker dan zou je de versterker kunnen 'opblazen' omdat deze zo'n harde opdonder krijgt als er een piek binnenkomt.

Oh ja, en om je n00b-heid wat te verzachten:
Audio, Video & HiFi forum - FAQ

[ Voor 18% gewijzigd door Tentacle1 op 26-01-2003 09:46 ]

System specs

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tentacle1 schreef op 26 January 2003 @ 09:41:
Eerder: ze kunnen 0,5 watt aan. Dus ze kunnen wat harder, maar vragen dan ook meer stroom.
Onzin. Beide speakers hebben een impedantie/weerstand van 8 Ohm dus bij dezelfde aangeboden spanning gaat er een gelijke hoeveelheid stroom door. Alleen deze speakers kunnen een hogere spanning x stroom hebben.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

alleen zijn die bovenste afgeschermd en die onderste niet en dat gaat problemen opleveren denk ik.

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Juup schreef op 26 January 2003 @ 10:05:
[...]

Onzin. Beide speakers hebben een impedantie/weerstand van 8 Ohm dus bij dezelfde aangeboden spanning gaat er een gelijke hoeveelheid stroom door. Alleen deze speakers kunnen een hogere spanning x stroom hebben.
Ik bedoelde dus eerder... op het punt dat de ouder speakertjes het opgeven qua stroom, gaan deze nog even verder, snappie? Ik zeg niks/bedoel anders dan wat jij zegt.

System specs

Verwijderd

Topicstarter
Juup schreef op 26 January 2003 @ 10:05:
[...]Onzin. Beide speakers hebben een impedantie/weerstand van 8 Ohm dus bij dezelfde aangeboden spanning gaat er een gelijke hoeveelheid stroom door. Alleen deze speakers kunnen een hogere spanning x stroom hebben.
Uit de FAQ: Je kan best een 400 Watt versterker in combinatie met een 100 Watt speaker gebruiken, zo lang je er een beetje voorzichtig mee omgaat. Andersom kan ook natuurlijk.

Maar daar staat nix over opblazen... Okay, als je 400w door 100w boxen heenjaagt kunnen ze idd kapot gaan, maar is dit andersom nou ook het geval?
Verwijderd schreef op 26 January 2003 @ 10:07:
alleen zijn die bovenste afgeschermd en die onderste niet en dat gaat problemen opleveren denk ik.
Die bovenste hebben een plastic membraam (?) dat trilt dus waardoor er herrie uit komt.. Is volgens mij niet zoveel anders, of wel?

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Verwijderd schreef op 26 January 2003 @ 10:14:
[...]

Uit de FAQ: Je kan best een 400 Watt versterker in combinatie met een 100 Watt speaker gebruiken, zo lang je er een beetje voorzichtig mee omgaat. Andersom kan ook natuurlijk.

Maar daar staat nix over opblazen... Okay, als je 400w door 100w boxen heenjaagt kunnen ze idd kapot gaan, maar is dit andersom nou ook het geval?

[...]

Die bovenste hebben een plastic membraam (?) dat trilt dus waardoor er herrie uit komt.. Is volgens mij niet zoveel anders, of wel?
Als je teveel stroom vraagt van je versterker, knalt ie er gewoon uit. Sim-pel, maar zoals ik al zei maakt het hier niet zo heel veel uit denk ik.

Dat membraam heeft niks met afscherming te maken. Bij die bovenste zie je dus een metalen kapje om je magneet/spoel zitten, dat zorgt voor magnetische afscherming. Bij die onderste heb je er dus geen kapje omheen zitten en zie je dus ook de magneet zitten (die grijs/zwarte rand om het metaal). Als je dus apparatuur, welke gevoelig is voor magnetisme, in de buurt hebt zitten van de speakers kan dit dus gevolgen hebben voor de werking daarvan :)

System specs

Verwijderd

Topicstarter
Tentacle1 schreef op 26 januari 2003 @ 10:19:
[...]

Als je teveel stroom vraagt van je versterker, knalt ie er gewoon uit. Sim-pel, maar zoals ik al zei maakt het hier niet zo heel veel uit denk ik.

Dat membraam heeft niks met afscherming te maken. Bij die bovenste zie je dus een metalen kapje om je magneet/spoel zitten, dat zorgt voor magnetische afscherming. Bij die onderste heb je er dus geen kapje omheen zitten en zie je dus ook de magneet zitten (die grijs/zwarte rand om het metaal). Als je dus apparatuur, welke gevoelig is voor magnetisme, in de buurt hebt zitten van de speakers kan dit dus gevolgen hebben voor de werking daarvan :)
Ah, op die fiets :D Mja, ze komen wel in m'n computer te hangen, maar niet echt in de buurt van de hardware zelf.. wel in de buurt van andere electronica... Dat zal ik dan wel fff testen, als het niet werkt gaan ze er weer uit :Y)

Maar waar ik me de meeste zorgen over maakte was toch wel het eventueel kunnen opblazen van de versterker... Ze draaien op 12v, en zitten vrijwel direct aan de audio input van het schermpie.. dus ik hoef me daar niet zo'n zorgen over te maken begrijp ik...

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Tentacle1 schreef op 26 January 2003 @ 10:19:
[...]

Dat klopt ja, maar wat jij in wezen beweert is stierenpoep.
Je kunt een versterker niet opblazen door er een zwaardere luidspreker aan te hangen.
Theoretisch is natuurlijk alles mogelijk, maar in de praktijk komen dat soort dingen alleen voor als je er luidsprekertjes van 2 Ohm aanhangt ofzo. Dan moet de versterker meer leveren dan hij kan, en kan ie kapot.

En het magnetismeverhaal heeft voor XNDR ook niet zoveel zin: als ie alleen een TFT in de buurt heeft, dondert het niet of je nou wel of geen magnetische afscherming om die dingen hebt zitten. Een TFT wordt niet warm of koud daarvan.

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Toevallig hou ik van stierenpoep ja :D :P

Nouja het ligt idd aan de impendantie en niet zo zeer aan het vermogen, maar goed als je mn argument oppervlakkig bekijkt heb ik wel gelijk :P

Maar ik denk dat het nu wel duidelijk is voor XNDR: gewoon doen dus :)

System specs

Verwijderd

Topicstarter
Tentacle1 schreef op 26 januari 2003 @ 11:19:
Toevallig hou ik van stierenpoep ja :D :P

Nouja het ligt idd aan de impendantie en niet zo zeer aan het vermogen, maar goed als je mn argument oppervlakkig bekijkt heb ik wel gelijk :P

Maar ik denk dat het nu wel duidelijk is voor XNDR: gewoon doen dus :)
Thanks a lot gentlemen!
Ik ben weer van wat n00bisme af geholpen wat speakers betreft!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ O+ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1