Hoe grote hoeveelheden dia's scannen

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:22
Ik wil een heel groot aantal dia's inscannen (> 30.000). Heeft iemand hier misschien ervaring mee, of kent iemand bedrijven die dit doen? Ik zou het misschien zelf ook kunnen doen, maar daar is wel een zeer snelle dia scanner voornodig die een groot aantal dia's achter elkaar kan inscannen. Weet iemand hier meer van?

Verwijderd

30.000 zou ik echt uitbesteden, tenzij je echt een chronisch tijd-overschot hebt.

Verwijderd

Als je het voor een bedrijf moet doen, dan kan je een uitzendkracht inhuren, anders inderdaad uitgesteden.

Wat je kan doen is een film scanner kopen, bijv.

(USB)
http://www1.alternate.nl/html/nodes_info/upup06.html
of
http://www1.alternate.nl/html/nodes_info/upum10.html

en

(SCSI)
http://www1.alternate.nl/html/nodes_info/upsr03.html

Maar uitbesteden is beter, helemaal als je gewoon over de negatieven beschikt.....

Ik zou effe googlen voor de goedkoopste prijs want ik heb er een gevonden maar die vraagt 0,65 euro cent per stuk excl. BTW, en das te veel als je alleen over dia's beschikt en er meer dan 30000 stuks hebt....

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2003 07:59 ]

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 04:12
Bij bedrijven, hangt de scan-prijs sterk af van de resolutie die je wilt hebben. €0.30 (300dpi) tot €1.25 (4000dpi) per dia.

Alternatief, koop en doe het (gedeeltelijk ?) zelf. Lees verder.

Het is aan te raden om een wat meer professionelere scanner met (enige) automatisering te gebruiken.
Bijv. een 'Kodak 3600 dpi filmscanner vv. de Autoslide Accessory' , geschatte kosten €1500-2500. A
lternatief is het LS4000 spul van Nikon (Super Coolscan LS4000 vv. slide feeder SF-200S a $450, totaal dus zo'n $1500) of nog mooier de LS8000 serie wordt dan wel rap boven de $3000. De software van Nikon heeft, naar gezegd, zo nu en dan wel wat makken.

Verder zal je qua, tijd, rekening moeten houden met ca. 350 uur scantijd. Een inhuurkracht zal je dus gauw 7K€ tot 10K€ kosten. Verder heb je een PC nodig welke je uitrust met een Promise kaart en in totaal 4 tot 6 250GB schijven (maal 2 voor de dure backup). Kortom, de PC kosten belopen snel ca. 8K€.

Totaal zal je dus rekening houden met ca. 20K€. Daarna heb je wel 30.000 dia's op disk staan met ca 3600dpi resolutie.

Denk ook goed na over je opslag en archiverings systeem. Beetje vervelend als je de boel niet meer kan terugvinden.
Overigens, dia's op CD afdrukken zou ik je niet aanraden, heb je nl. weer een probleem hoe je ca. 1800 CD's (14 per CD) moet archiveren en opzoeken. Je kan natuurlijk gaan JPG-comprimeren maar dat zou een fotoliefhebber niet willen, denk ik.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:22
Okay, bedankt voor je antwoord PtrO. Het is even een afweging maken tussen zelf de apparatuur aan te schaffen of het laten doen door een derde partij.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

PtrO schreef op 26 januari 2003 @ 16:41:
Denk ook goed na over je opslag en archiverings systeem. Beetje vervelend als je de boel niet meer kan terugvinden.
Overigens, dia's op CD afdrukken zou ik je niet aanraden, heb je nl. weer een probleem hoe je ca. 1800 CD's (14 per CD) moet archiveren en opzoeken. Je kan natuurlijk gaan JPG-comprimeren maar dat zou een fotoliefhebber niet willen, denk ik.
Klein kanttekeningetje bij dit overigens goede verhaal: naar DVD'tjes branden is natuurlijk wel het minste, hier :)

Als ik ff doorreken met bovenstaande dan is er met een goeie lossless compressie (zip bijvoorbeeld) nog makkelijk 50% winst te boeken, en op een DVD-rommetje gaat ruim 5G, ongeveer 7 keer zoveel als op een CD. Dan heb je dus geen 1800 CD's, maar nog maar een kleine 130. Dan heb je het over een totale kostenpost voor losse opslag van ruim minder dan 750 euro, met vervangingskosten < 250 euro. Maakt de harddiskbehoefte ook meteen een fors stuk kleiner.

De personeelskosten zijn - mits voor een bedrijf - het hoogste, dus kan je twee dingen doen om de kosten te drukken: zoveel mogelijk geautomatiseerde diadoorvoer en, als je dat niet kan/wil betalen, ga onderhandelen met zo'n bedrijf dat meer dan een euro voor HQ scan vraagt. Moet met hun faciliteiten makkelijk goedkoper kunnen, en ik denk dat je het makkelijk naar de helft kan terugbrengen. Die euro is namelijk niet gebaseerd op een bezettingspercentage van 100% :)

Het meest tijdrovende is het aanleggen van de catalogus die vermeldt welke dia op welke dvd staat. Maar voorlopig is het simpel: zorg dat elke dia een nummer krijgt, en sla 'em op met een naam waar dat nummer inzit. De rest van het catalogiseerwerk kan dan later gedaan worden :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1