renderen van CAD-tekeningen

Pagina: 1
Acties:
  • 409 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Topicstarter
Ik werk dus al een hele tijd (sinds R12) met ACAD en sinds enige tijd ook met Mechanical Desktop en Inventor.

Nu willen we voor een project enkele zaken renderen om het mooi te presenteren maar graag zouden we een beter alternatief hebben dan AutoCAD.
(gebruik software waarvoor het ontworpen is)

Dus we zouden enkele CADtekeningen (.dwg,.ipt,.idw en .ipt, eventueel alles naar .dwg) willen importeren en dan renderen met nog enkele opties.
een van de dingen die handing zouden zijn is dat je kan aanduiden waar je precies staat en naar waar je kijkt (voor bvb interne onderdelen)

In de search heb ik al zaken gevonden zoals 3DStudio MAX en VIZ.
zijn er nog andere alternatieven?
kunnen die pakketen renderen van op een opgelgede plaats?

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 00:32

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik weet dat Autocad zelf rendertjes kan maken, maar dan worden de kleuren van de objecten gewoon standaard kleuren... rood, geel en blauw enzo. Ik weet niet of je dan toepasselijke kleuren kunt aangeven.

Volgens mij zijn ze ook door Max te renderen, maar goed, dat wist je al. Het lijkt me dat Max genoeg kan voor hetgeen wat jij wilt... anders zou je vanuit Max weer naar een renderer als :? Brazil ofzo moeten gaan - die noem ik nu omdat ik daaruit in 3D topics erg mooie renders heb gezien, met zachte schaduwen enzo; maar dat vereist een hoop instellingen aan belichting.
Dus voor een nette render zonder speciale belichtingstechnieken zou ik Max kiezen...

Maar laat de 3d profs hier verder over beslissen, ik ben maar een n00bje wiens vader CAD heeft... en ik heb wat van zn leerboeken doorgelezen, that's why.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser

moser

Topicstarter
In CAD renderen we voorlopig met het attachen van materialen. (dat zou ik liefst behouden als optie of rechtstreeks uit het bestand)

... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 00:32

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

moser schreef op 26 January 2003 @ 00:36:
In CAD renderen we voorlopig met het attachen van materialen. (dat zou ik liefst behouden als optie of rechtstreeks uit het bestand)
Ik heb toen alleen een plaatje in het boek zien staan hoor, dat was een silo die in primaire kleuren was neergezet, maar wel 3d (dat motiveerde mij om wat verder in het boek te lezen ;) )

Ik denk niet dat je in Max ook weer precies dezelfde materialen terug kunt krijgen. Die zou je op een aparte lijst vanuit Cad moeten halen, die heeft geloof ik materiaalsoorten enz vooraf ingesteld?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser

moser

Topicstarter
zijn er mensen die een alternatief kennen?
Ik heb voldoende aan een render programma waar ik kan bepalen waar de kijker zich bevindt (eventueel in een interne locatie zoals een cabine)

Ik ga morgen de demo van 3dStudio max aanvragen (mag ik daar speciale zaken van verwachten? zaken die niet mogelijk zijn?)

... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou zelf VIZ gebruiken; dit is speciaal voor visualisaties van CAD-tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser

moser

Topicstarter
daar is blijkbaar ook een trail cd van beschikbaar dat zal ook aan een test onderworpen worden

alvast bedankt

Nog een vraagje:
weet iemand of er een soort handleiding (op cd-rom of op papier) meekomt met zo een trailversie?

[ Voor 35% gewijzigd door moser op 27-01-2003 09:51 ]

... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim4
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-04 09:09
er zitten bij viz tutorials voor het renderen van een cad tekeneing. bij de trail weet ik niet, maar ik denk het haast wel.
inventor kan ook renderen, maar voor het echte werk heb je viz (of max) nodig
als je in acad materialen toekent neemt viz ze over, incl. mapping

it's the car that separates the man from the boys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser

moser

Topicstarter
misschien een domme vraag maar zou het mogelijk zijn om CAD tekeningen te importeren in pov-ray? (voor thuis gebruik)

... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:24
Ik heb stage gelopen bij een ingeniersbureau, daar gebruikten we ook acad insamenwerking met Viz en max.
Ze maakten zelfs foto's van een woonstraat en zetten daar dan een gerenderde nieuwe straat in, zag er heel mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-05 07:23

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Probeer Rhino in combinatie met Flamingo (=het render pakket voor Rhino).

www.rhino3D.com voor meer info

Als je toch gewendt bent met Autocad te tekenen is dit een super simpel progje (en niet duur).

[ Voor 1% gewijzigd door DeWaanzin op 27-01-2003 22:35 . Reden: typos ]

XBL: theArthurrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Tito schreef op 27 januari 2003 @ 22:16:
Ik heb stage gelopen bij een ingeniersbureau, daar gebruikten we ook acad insamenwerking met Viz en max.
Ze maakten zelfs foto's van een woonstraat en zetten daar dan een gerenderde nieuwe straat in, zag er heel mooi uit.
Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/GTB/DtHvL/in%20situatie.jpg

zoiets? :+

Ik heb alleen niet helemaal begrepen of je het nu privé of in een bedrijfssituatie in wil zetten? Het illegaal gebruiken van autodesk software in een commerciele omgeving is namelijk vrij dom.

Maar goed, ik neem aan dat je het commercieel gaat doen en dat dus geld ook een rol speelt: Wil je het zelf doen: blijf bij autocad en eventueel af en toe iets met Viz 4 in combinatie met de dwg link optie. Max is te duur en overkill voor wat jij waarschijnlijk wil doen. Ik neem aan dat je toch niet in een andere applicatie wil gaan modelleren. Dus puur het visualiseren van bestaande 3d objecten.

Wil je het echt GOED doen besteed het dan uit. Net als met slechte websites doen slechte renders meer kwaad dan goed...

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Met welk progsel heb je dat gedaan, met acad of met viz of max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

max + photoshop

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
kan photoshop acad bestanden lezen dan, of maak je er eerst een jpeg etc van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Renderen met alpha channels en dan in photoshop bewerken ja, geeft voor stills betere resultaten dan renderen IN een situatie in max. Het geeft je in ieder geval veel meer controle.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Alpha channels ken ik niet. Ik kom zelf niet verder dan 3d tekenen in acad, en daar een plaatje van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

* GA!S heeft het niet zo op acad en 3d in een zin.

Brakke ontwerpapplicatie als je het mij vraagt. Leuk als veredelde tekentafel, maar verder het liefst zo ver mogelijk links laten liggen. De softlock is een van de smerigste dingen die er bestaan, c-dilla rommel is iets dat je niet op workstations wil hebben waar je geld mee moet maken. Maar genoeg geflamed over autocad, back on topic :+

Door een beetje slim te renderen kun je een aantal lagen renderen en die in Photoshop tot 1 mooie still maken. Als je bijvoorbeeld alleen de raampjes in max maakt met een alpha-channel (transparantie overal waar geen raampjes zitten) kun je echt VEEL tijd besparen op de render EN nog eens een hele hoop bijstellen in Photoshop. Dat proces kun je zo complex maken als je zelf wil. Eén layer per materiaal bijvoorbeeld, kun je later altijd nog in Photoshop de kleur van de kozijnen aanpassen, hoef je geen nieuwe render te maken. Scheelt een hoop tijd.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Zal toch is goed moeten leren omgaan met photoshop.
Acad is het probleem niet. Naar 5 jaar tekenen er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Acad heeft anders flink wat beperkingen...

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
maar vind het nog altijd beter werken dan Microstation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser

moser

Topicstarter
GA!S schreef op 27 januari 2003 @ 22:43:
Ik heb alleen niet helemaal begrepen of je het nu privé of in een bedrijfssituatie in wil zetten? Het illegaal gebruiken van autodesk software in een commerciele omgeving is namelijk vrij dom.
de voornaamste vraag is voor in een bedrijfssituatie.
Geld speelt daar dus niet zo een grote rol maar we gaan ook geen volledige tekenpakketen aankopen als gebruikt worden om eens per week enkele .dwg bestanden te importeren en deze te renderen.
Dus daar zou ik best gaan voor VIZ?
In ieder geval krijg ik deze of volgende week de trailversie samen met de trail van MAX.

De 2e vraag was, ik werk thuis met alle programmma's ACAD 2002, Mechanical Desktop en Inventor en ik heb vroeger nog zitten spelen met Pov-Ray.
Ik vroeg mij af hoe het mogelijk zou zijn om op een eenvoudige manier (liefst met freeware) CAD-tekening te importeren in Pov en daar te renderen.

(de licentie van VIZ zal waarschijnlijk toch beperkt worden tot 2 á 3 workstations die dienen voor het zware renderwerk en in dieder geval niet worden door getrokken naar de workstations die bij de mensen thuis staan)

... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-05 07:23

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Tito schreef op 27 januari 2003 @ 23:53:
maar vind het nog altijd beter werken dan Microstation
:*) :*) :*) :*) :*)
Om die opmerking moest ik dus heel hard lachen, daar heb ik heel vaak discussies over.
Op het bedrijf waar ik werk is Microstation het main 2D-tekenpakket. Autocad was ook naar binnen geslopen, en daar geef ik dus m'n voorkeur aan. Maar ze willen het nu weer niet gebruiken, waar ik dus van baal.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen 2D tekenaar ben, ik hou mezelf gelukkig alleen met 3D bezig.

XBL: theArthurrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser

moser

Topicstarter
de verdeler is vandaag langs geweest met de trailversies maar hij zei dat hij ook lightsape heeft.

dit gaat hij volgende week langsbrengen maar nu ben ik al nieuwsgierig
zijn er mensen die Lightscape kennen? ervaringen?

... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77149

Lightscape is van autodesk zelf, dus op zich logisch dat hij daarmee aan komt zetten :)

http://usa.autodesk.com/adsk/item/0,,2157763-123112,00.html

Ook vray is zo'n render pakket.

http://www.vrayrender.com/gallery/

maar VIZ in samenwerking met Lightscape moet wel mooie plaatjes kunnen opleveren lijkt mij zo.

Update: Oh, ik zie hier zelfs dat vanaf viz4 lightscape er al standaard in zit. :D

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 77149 op 05-02-2003 09:33 ]

Pagina: 1